• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SAS vil erstatte nordmenn med billigere svensker

Core SAS - ett SAS som i gamle dager. Før oppsplittingen av SAS i de tre nasjonale selskapene + INT var det jo helt vanlig med dansk og svensk crew på f.eks. norske innenriksruter. Norwegian har brukt billig svensk crew i årevis. Nå vet jeg ike om manklarer rent juridisk å sparke norske og danske cabin crew for å ansette svenske, men man kan vel se for seg at nyrekruttering kun skjer der det er billigst. Innenfor administrative funksjoner er det jo allerede (gjennom sentraliseringen) blitt færre dansker og nordmenn i admin-stillinger. Selv er jeg norsk, men på svensk kontrakt (som bl.a. innebærer at jeg har seks uker ferie!)
 
... og xx% lønn (hvor xx << 100%) i forhold til hva du ville hatt på norsk kontrakt?

Mitt inntrykk er nå at spesialister innenfor en rekke områder får bedre betalt i Sverige enn i Norge, men mine observasjoner er kanskje ikke helt representative.
 
Back
Top