SAS var minutter fra konkurs

Wahoo

ScanFlyer Gold
Rickard Gustafson på årskonferansen BI. En del nye detaljer for oss
utenforstående rundt det som skjedde i november 2012.

Ukeavisen Ledelse

Noe måtte gjøres.
– Vi gikk til bankene. Hva tror dere de sa, spør Rickard Gustafson retorisk på Bis årskonferanse.
– Forsvinn, sa de. Gå snakk med deres eiere.
Og Gustafson & co gikk til sine eiere. Til Norge, til Sverige og til Danmark.
Problemet var at det ikke var første gang. To ganger tidligere er SAS blitt reddet av regjeringene i de tre skandinaviske landene.
– Glem det, sa daværende næringsminister Trond Giske og hans svenske og danske kollegaer. – Skaff penger i kapitalmarkedet. Ikke plag oss mer.
– Og hva tror dere kapitalmarkedet sier til et selskap som eierne ikke vil ta i?

– Men vi hadde jobbet intensivt i ett år før den dramatiske uken i november, sier Gustafson. De hadde forberedt seg. Og han hevder også at fagforeningene hadde vært med hele veien. De av dem som sa «de ble tatt på senga,» snakket ikke helt sant.
– De ble «for tusan» ikke tatt på senga, sier Gustafson på svensk, opprørt vis. De visste alt. Men de hadde fått beskjed om å holde kjeft.

W

Intressant läsning och det väcker minnen från en period i min karriär jag verkligen inte vill uppleva en gång till.

Att vara på kontoret den dagen var minst sagt en speciell upplevelse.

Meget spennende lesning. Får nesten frysninger å lese når er hører hva om har foregått på innsiden i de siste timene før selskapet ble reddet. Spesielt avsnittet:

– Dansk kabinforening trodde lenge at vi i ledelsen drev et forhandlingstaktisk spill. At våre eiere ville redde oss i siste liten, som så ofte før.
SAS-ledelsen gjorde to grep som til sammen overbeviste den danske kabinforeningen i formiddagstimene den mandagen.
Først sendte de ut et varsel til flere av sine piloter der ute verden om at de måtte «sørge for å ha cash i cockpit». Det kunne hende de måtte parkere flyet og komme seg hjem på egen kjøl.
Denne meldingen spredte seg som tørt gress blant SAS-folket.
Så ga ledelsen beskjed om å kansellere alle interkontinentale flyvninger. De ville ha flyene på bakken i Skandinavia i tilfelle konkurs. Verdiene skulle sikres så langt som mulig.
– Da kom signaturen. Da skjønte de at ingen regjering ville redde dem, forteller Rickard Gustafson.

Kan ikke forestille meg hvordan det hadde vært å få en slik beskjed som kaptein et sted ute i verden.

Kan ikke forestille meg hvordan det hadde vært å få en slik beskjed som kaptein et sted ute i verden.

Omtrent som å stå i parkeringshuset på SeaTac og få beskjed per telefon om at det ikke er noen vits å hoppe på flyet til Hovedkontoret da dørene likevel ville stenge ved midnatt. Og det skjedde ...

No fun ....

Fløy til Paris på morgenen den 19.nov. Flyvertinnene var tydelig preget av situasjonen.
Det var enda ikke avklart da vi tok av så de kunne risikert å vært uten jobb ved landing på CDG.
Men fantastisk profesjonelle var de og humøret var i alle fall på topp, selv om man merket at de var bekymret.

For en fantastisk dyktig ledelse SAS har! Her har de virkelig stått på til siste stund. Det bør alle stå i respekt for.

Omtrent som å stå i parkeringshuset på SeaTac og få beskjed per telefon om at det ikke er noen vits å hoppe på flyet til Hovedkontoret da dørene likevel ville stenge ved midnatt. Og det skjedde ...

No fun ....

But you bounced back!;)

Situasjonen var ekstrem.
Jeg selv var i New York når dette skjedde, og var mildt sagt en tøff situasjon å ta av fra New York og ikke vite om vi hadde jobb når vi landet mandag morgen.
Ble den lengste flighten i karrieren.
Men det var som sagt en ekstremt krevende situasjon.

Det var den værste weekend i de 44 år jeg har været i SAS...DET ønsker jeg aldrig at opleve igen...
Da vi sagde farvel til crew fredag og lørdag var det med tårer i øjnene...
Helt forfærdeligt
Hilsen Ole

Joa - jeg pleier å si at det er sånn man vokser på, men der og da er følelsen ganske guffen. Og etterhvert blir man ganske så kynisk ...

Been there, done that:(
Husker jeg fikk låse BU kontoret 31/8 etter 25år i BU. Var spesiellt syn å se SK gutta ta imot nattcharteren etpar timer etterpå. Var ikke mye BU effekter på kroppen når jeg tusla hjem gitt, bare nok til ikke å bli arrestert for usømmelig adferd;)

Been there, done that:(
Husker jeg fikk låse BU kontoret 31/8 etter 25år i BU. Var spesiellt syn å se SK gutta ta imot nattcharteren etpar timer etterpå. Var ikke mye BU effekter på kroppen når jeg tusla hjem gitt, bare nok til ikke å bli arrestert for usømmelig adferd;)

Copy paste.

Back