SAS utvider IC-flåten med en A340 - LN-RKP

Re: SAS utvider IC-flåten med en A340

Det har vel også blitt nevnt her at det skulle komme nye seter i økonomiklasse på A330 maskinene, samt at crew rest skulle bli fjernet?

Ja, det er planen, at 330 maskinerne får skiftet stole i Economy (da producenten er gået konkurs og det er svært at skaffe reservedele) og så er det planen, at crewmoduler fjernes, så der bliver plads til 8 ekstra stole. Om det er planen at flytte rundt på garderobe og fjerne piloternes crew rest area for at få plads til to ekstra business class stole er endnu uvist.

Ja, det er planen, at 330 maskinerne får skiftet stole i Economy (da producenten er gået konkurs og det er svært at skaffe reservedele) og så er det planen, at crewmoduler fjernes, så der bliver plads til 8 ekstra stole. Om det er planen at flytte rundt på garderobe og fjerne piloternes crew rest area for at få plads til to ekstra business class stole er endnu uvist.

Blir de nye economysetene levert med AVOD?

Blir de nye economysetene levert med AVOD?

Det ved vi ikke noget om endnu. Om det nuværende system kan opgraderes eller en total udskiftning. Sådanne ting koster mange penge - penge, som der ikke er så mange af i SAS i øjeblikket ;)

SAS utvider IC-flåten med en A340

Vel, det står "...troligtvis också i SAS vanliga kabinkonfiguration", så da er det vel troligtvis noe nettstedet selv tror.

Det er ihvertfall direkte motsatt det vi i SAS har fått vite på informasjonsmøter, og av det som nå er offisielt publisert; Konfigurasjon og entertainment system beholdes som det er.

Så det siste interne rundskrivet idag og du har nok helt rett. Stod maskinen beholder LAN interiør med full flat i C og AVOD og strømuttak også i economy

Maskinen beholder sitt interiør som i dag.
Vårt service konsept tilpasses galleyene i dette flyet, da disse har mindre plass til vogner en det SAS maskinene har i dag.

Når det gjelder refurbishment av eksisterende A330 maskiner er ikke alt klart i forhold til hvordan det blir.

Enligt "Flygtorget" skall maskinen endast hyras 20 veckor?
http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=9674

Knappast tillräckligt för omfattande anpassningar och målning?

Da er det tydelig at flygtorget ikke er å stole på... Ifølge tidligere poster i denne tråden av diverse SAS ansatte, så skal denne maskinen leies i 6 år. Eller leier de inn enda en for sommersesongen?

At den males om tar jeg nesten som en selvfølge; den skal jo fly i SAS i 6 år, og et longhaul fly i fremmed maling har vel aldri flydd fast i SAS. Og som sagt; at interiøret skiftes er direkte motsatt av det SAS sier - det ble til og med spesifisert at det positive med å beholde interiøret er at en får flatbeds og bedre entertainment, men det negative er at en ikke får economy ekstra.

Så hele denne setningen fra Flygtorger tror jeg i beste fall er en stor misforståelse:

"Flygplanet behåller originalmålningen från Lan men flygs av svensk flightdeck och kabin, troligtvis också i SAS vanliga kabinkonfiguration."

I så fall 3 feil i 1 setning, for det er definitivt ikke kun SVENSK flightdeck og kabin i flyet!

Last edited:

Gode nyheter fra SAS når det gjelder long haul er ikke akkurat dagligdags :-) En 340 to halve leasing kostnaden av en 330 (av eldre type vil jeg tro) er jo en meget god deal, og dersom den brukes på lakseruten (OSL-EWR) med sin ekstra cargo kapasitet, er det jo en win win situasjon for SAS.

Ombygging av A330 er på gang, men det inkluderer dessverre ikke nye stoler på business - selv om jeg egentlig er veldig fornøyd med de som er der... Nye seter på economy, da produsenten er konk, og reservedeler umulige å oppdrive. Noen garderober og hvilebunks for crew fjernes (ikke behov for disse på US), og vips, 290 seter i flyet...

Når skal dette gjennomføres? I sommer samtidig med ny maling, eller må vi vente lengre?

På flygtorget.se så sies det at det står en A340 fra Lan Chile på CPH. Kan noen bekrefte/avkrefte?

Ja den A340 som skal bruges kommer fra Lan Airlines....det er jeg sikker på også fremgår
af tidligere poste i denne tråd
Hilsen Ole

Ja den A340 som skal bruges kommer fra Lan Airlines....det er jeg sikker på også fremgår
af tidligere poste i denne tråd
Hilsen Ole

Ja, det vet jeg. Lurte bare på om den alt var kommet til CPH. Stoler ikke på en eneste post på flygtorget ;)

For finner ingen info her om at den er ankommet CPH. Kan heller ikke se at CC-CQG har fløyet på flightradar. Men den har kanskje fått et annet registreringsnummer, eller at den simphelten ikke dukker opp på flightradar. Og jeg har ikke sett noen SK ferryflights inn til CPH de siste dagene, forutenom de sedvanelige flightene mellom CPH og BLL.

Last edited:

Men den har kanskje fått et annet registreringsnummer

Om det är CC-CQG så är den tydligen kvar i chilenska registret:

Estado ASIGNADA

Matricula CC-CQG Uso COMERCIAL

Marca AIRBUS

Modelo A340-313

Nro. Serie 167

Propietario MSN 167 LEASING LIMITED

Operador LATAM AIRLINES GROUP S.A

Om det är CC-CQG så är den tydligen kvar i chilenska registret:

Estado ASIGNADA

Matricula CC-CQG Uso COMERCIAL

Marca AIRBUS

Modelo A340-313

Nro. Serie 167

Propietario MSN 167 LEASING LIMITED

Operador LATAM AIRLINES GROUP S.A
LATAM Airlines er vel LAN og TAM. interessant at det nye navn fremgaar her
Hilsen Ole

Var det ikke snakk om at de hadde en opsjon på en til - noen som vet noe om det?

Nå som NAS er på offensiven er det viktig å være hissig på grøten å plukke de beste destinasjonene først:-)

Noen som vet om flyet allerede har ankommet CPH eller om det er malt om? :)

Back