Originally posted by DY
SAS kan true så mye de vil....de vil aldri flytte knutepunktet sitt....og det er vel det Kastrup vet.
Originally posted by DY
SAS kan true så mye de vil....de vil aldri flytte knutepunktet sitt....og det er vel det Kastrup vet.
Originally posted by FBU 4EVER
Originally posted by DY
Etter å ha fløyet CPH-slinger i hele mars for første gang siden oktober ifjor,så har jeg ved selvsyn sett hva slags belegg man opererer med i disse tider.Det er SØRGELIGE greier! Vi ser nå virkningen av flere direkteruter ut fra OSL,ARN og TRF og det er ikke for ingenting at SAS Danmark går så dundrende underskudd som det gjør.Det er blitt svært synlig nå etter at SAS ble splittet i tre.
Vi vet at Frøvik vurderer fortløpende å flytte Østen-rutene til ARN for å ta tilbake svenske og norske pax som nå flyr AY mer enn gjerne. Da er det nokså nærliggende å tro at OSL får Vesten-rutene,og at det fremtidige tyngdepunkt i SAS blir aksen ARN-OSL med tilbringertjeneste fra CPH.
Hub-and-spoke har avgått ved døden.Det er bare det at CPH ikke har innsett dette enda Jeg tror Janne Carlzon får rett tilslutt i sin "spådom" fra 80-tallet: En dag flyr vi OVER CPH!
Originally posted by PP
I forbindelse med en mulig ekspansion af SAS Interkontinental, kom Alex Blom SAS General Manager i Thailand, Indokina, Taiwan og Filipinerne med en række interessante udtalelser - dette skete i forbindelse med en pressekonference inden et møde med Scandinavian Chambers of commerce i Bangkok.
Har desværre ikke link til en online version af historien:
Overordnet handler Axel Blom udtalelser om at SAS fortsat vil opretholde en one-hub strategi i Københavns Lufthavn, men sigter i tillæg hertil på at øge trafikken til Asien fra andre Scandinaviske hovedstæder.
Et par citater:
"Copenhagen is our main hub for long-distance flights, and it is our strategy to cover all of our intercontinental operations exclusively from Copenhagen until we reach the point of having at least six weekly departures on each route..."
"Stockholm will only be considered as an additional point of departure for direct flights to Asia if the need for more frequencies to a certain destination continues to increase in addition to the six or seven weekly departures from Copenhagen."
"Right now we still have to focus on having just one hub, namely Copenhagen, since Scandinavia is too small for several hubs...."
Nye takter fra SAS i så tilfelleOriginally posted by jens
Dermed ikke sagt at der ikke kan være langruter fra OSL og ARN, det skal bare tænkes ind i slinger med CPH eksempelvis:
CPH-PVG-ARN-NRT-ARN-PVG-CPH eller
CPH-BOS-OSL-BOS-CPH
Har vel aldri vært snakk om Østen-ruter fra Oslo, men fra Stockholm! Det er vel muligens ruter VESTover en tenker seg fra OsloOriginally posted by Farmer
Om man ser for seg å mate inn trafikk til f,eks Østen ruter fra Europa til OSL vil ikke den totale reisetiden for de fleste destinasjoner bli nevneverdig lenger enn hva de er via CPH i dag. Det hadde jo vært veldig spennende å se .... Vi skal heller ikke se bort fra at lekkasjen til BA/KL/LH også hadde blitt vesentlig mindre om prisene ikke ble for høye..
Originally posted by MartinLangaas
Bortsett fra at CPH er dagens noreuropeiske hub og er tilrettelagt for det, er det jo egentlig få argumenter for nettopp å beholdeCPH som Hub.
Tenk Sverige med 8 mill mennesker og har Helsinki og CPH som gateways!!!
Jeg har ingen research eller grunnlag for disse utalelsene som nå kommer, men etter hva jeg har fått forståelse for så er det jo ikke i hovedsak dansker som fyller opp rutene fra CPH!
Om man ikke tenker andre nasjonaliteter på SAS sine langdistanse ruter enn skandinavere, er vell neppe fordelingen med hovedtyngde på danske reisende. Og OM det skulle være tilfelle at det er flest dansker ombord, er det jo bare et resultat i manglende satsning fra SAS sin side fra ARN og OSL. (hvilket KLM blandt flere nyter godt av, og som lett kan vinnes tilbake med et bedre og billigere produkt)
Vi vet jo at Norske reisende er blandt de mest reisende i verden, så er vel også svensker!
Når USA rutene fra CPH uansett snidder norsk territorium og Asia rutene often kan titte ned på østersjøen, gi meg da en god grunn til å forlenge reisen for oss 13 mill (8,5 mil svensker og 4,5 mill Norske) reisende når vi etter flybytte i København må sitte å se på inflight entertainment systemet at vi passerer over vår avreise destinasjon!!!
Om man tenker på CPH som en HUB, nekter jeg å tro at dette er økonomisk gunstig, i alle fall i forhold til ARN som HUB.
Tenk bare kostnadden for SAS og sende meg fra Oslo til København i en 737 maskin for så å svi av 45 min med drifstoff for å fly meg tilbake over Norge i en 330 på vei til USA.
Selv om jeg nå virker PRO langrute fra OSL, så er ikke det hva jeg forsøker å illustrere.
Poenget mitt for å summere er at en hub Så langt syd som CPH kan da neppe kan forsvares økonomisk både på fly utnyttelse, pax utnyttelse, drifstoff utgifter og rent økonomisk når de fleste av langturene fra CPH (i alle fall Japan og Kina og nord amerika) flyr tilbake og over territoriumet hvor de fleste av paxene ombord allerede har tatt en 737 maskin fra fire timer tidligere 60 mil sør over til København, nettopp for å nå det flyet de selv sitter i!
Reisetiden ville da heller ikke blitt så mye lengre for danskene da de med mellomlanding i ARN mot Vest og Oslo mot Øst hadde fulgt den samme retningen som flyet fra København tidligere direkte ville ha gjort!
og for alle kverrulanter (jeg veit at alle langrutene ikke sneier karl Johan på vei øst eller Drottningholm på vei vest) jeg mener nor østlig og nord vestlig retning!
Originally posted by FBU 4EVER
Need I say more?
Originally posted by MartinLangaas
Bortsett fra at CPH er dagens noreuropeiske hub og er tilrettelagt for det, er det jo egentlig få argumenter for nettopp å beholdeCPH som Hub.
Originally posted by Alf
Köpenhamns näringsliv är inte allt för stort
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.