SAS trenger 3 mrd. til jul.

Hickok

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Da var synserne i gang igjen:

Ni av ti aksjeanalytikere som følger SAS anbefaler å selge aksjen, skriver Finansavisen.


Meglerhuset Danske Markets antyder i en fersk analyse at selskapet før året er slutt må gjennomføre en ny kriseemisjon. De viser til at SAS hadde kontanter og kredittreserver på 11,5 milliarder svenske kroner ved utgangen av andre kvartal, og at disse vil synke mot 8,5 milliarder, tilsvarende 19-20 prosent av omsetningen allerede før nyttår.
- SAS vil da være svært nær sitt eget mål for finansiell beredskap (20 prosent av omsetning, red. anm.). Vi tror at SAS har lånevilkår som fortsatt gir selskapet rom til å manøvrere, men dette nivået vil utvilsomt bety spekulasjoner i markedet rundt en ny emisjon, skriver analytiker Johannes Møller, ifølge Finansavisen.


http://e24.no/naeringsliv/article3339269.ece
 
Det er vel strengt tatt ikke noe nytt - og er vel blitt hevdet helt siden i sommer - at emisjonen "holder" frem til jul - og da er det tomt igjen, med mindre Core SAS fikser saken... Vi får nå sjå.
 
Får håpe at de tar feil, men etter det jeg har forstått er Danske Markets som har antydet behoved for en snarlig krise emisjon i SAS.

Det hele kan leses på side 6 og 7 i dagens Finansavis.
 
Vel - 'alt' som trengs er at man stopper blødningen av cash .... på ett eller annet tidspunkt må dette snu. Hvorfor ikke nå? Vi får se når kvartalsresultatet legges frem, det skulle gi noen svar.
 
Vel - 'alt' som trengs er at man stopper blødningen av cash .... på ett eller annet tidspunkt må dette snu. Hvorfor ikke nå? Vi får se når kvartalsresultatet legges frem, det skulle gi noen svar.

På det tidspunktet henger vi i lufta over Tyskland, så her må noen ta ansvar fra trafikkledelsen, slik at vi får broadcastet tallene i vår lekre 757-300^_^
 
Får håpe at de tar feil, men etter det jeg har forstått er Danske Markets som har antydet behoved for en snarlig krise emisjon i SAS.

Det hele kan leses på side 6 og 7 i dagens Finansavis.

Og hvor mange ganger har ikke analytikere hevdet at SAS er død om x antall måneder, eller at man trenger x antall kroner snarest for å overleve?
 
Og hvor mange ganger har ikke analytikere hevdet at SAS er død om x antall måneder, eller at man trenger x antall kroner snarest for å overleve?

Det er ikke få ganger , men så har jo historien dessverre blitt verre og verre etter hvert.
Ingen er tjent med at det går galt for SAS , heller ikke DY.
Alternativet dersom SAS i sin nåværende form skulle desimeres kan jo være verre for DY i form av konkuranse.
 
Og hvor mange ganger har ikke analytikere hevdet at SAS er død om x antall måneder, eller at man trenger x antall kroner snarest for å overleve?

Like mange ganger som ledelsen har sagt at "neste gang ser vi effektene av core SAS";)
 
..Hegnar hevder at SAS har dobbelt så høye kostnader som NAS i dagens artikkel om behov for kriseemisjon. Er det CASK de sikter til? Fremgår denne (kostnad per setekilometer) noe sted i SAS rapportene? Hva ligger den på?
 
..Hegnar hevder at SAS har dobbelt så høye kostnader som NAS i dagens artikkel om behov for kriseemisjon. Er det CASK de sikter til? Fremgår denne (kostnad per setekilometer) noe sted i SAS rapportene? Hva ligger den på?

For noen år siden hadde vel SAS NO et mål om 67 øre pr setekilomter (de skulle vel ha 67 fly også og det var flere andre "67-mål"). Dette er jo noen år siden, så får virkelig håpe de har kommet seg under dette nivået nå om Norwegian har 0,44 pr setekilometer.
 
Stemmer - mener å huske 3*67..uten å være istand til å huske hva den tredje stod for.

Om SAS hadde det som strategi - hvorfor rapporterer de da ikke hva CASK ligger på?
 
Det kan vel hende at selskap trenger mer likviditet.

Likevel kan man hape pa at 3. kvartal blir litt lysere og pengeströmmen ut av selskap stopper. Dette er ikke sa mye profit/loss, dette er negativ cash flow som smerter. Her blir det spennende a se om SAS kunne takle dette problemet. Dersom yielden virkelig har fallet gjennom kvartalet som antydet, blir det vanskelig a komme seg til positiv cash-flow...
 
Back
Top