SAS Trans Asia Express

Litt historie her:

https://www.flysas.com/de/us/media/The-SAS-story/1967/
Og noen ruter fra 72 her: http://www.routesonline.com/news/38/airlineroute/257181/1972-sas-inter-continental-network/

Synd at man er for ung til denslags heisaturer.

Men fikk jeg en tur med en ganske spretten heliflight her om dagen. (gikk ikke på før andre landing på Heidrun dog)
KSU-Heidrun-Heidrun B-Songa Encourage-Heidrun-Åsgard C-ÅsgårdA-Kristin-Kristiansund

Jeg er gammel nok til å ha fløyet den lange veien fra Tokyo: Haneda - Manilla - Bangkok (hvor vi besøkte noen venner av mine foreldre (jeg var minst 7 år den gangen) - vi var også noen dager i Pattaya før det fantes hoteller der (mistenker at noe har blitt bygget) videre fra Bangkok reiste vi via India jeg tror det var Calcutta - jeg tror ikke vi mellomlandet i Karachi (det er 50 år siden så detaljene er litt svekket) men jeg vet at vi landet i Tehran, ikke bare landet, men hadde en sikkerhets landing (ingen brannbiler) etter "Loss of Cabin Pressure" med surstoff masker og solid stup fra marsjhøyde - det ble mange timer på flyplassen i Tehran, toalettene var så ille at jeg nektet plent å benytte "fasilitetene" sikkert til stor glede for min foreldre - møtte en ekte hippi fra Moss - en jente i 20 årene som etter et skikkelig hippi opplevelse i India tilbød seg å synge, spille gitar for passasjerene i transitthallen i Tehran (dette innlegget er ikke godkjent av Sylvia Listhaug og alle som leser dette vil bli forfulgt - Hippi, 7 åring fra Ljan, India og Iran blir bare for sterkt!!!!). Uansett etter timer på bakken fikk vi fortsette med godkjennelse fra Stockholm (lukter indikator feil) neste stopp var Roma hvor våre kofferter forlot den trauste SAS DC-8 ingen skjønte hvorfor dengang, men jeg forstår det i dag etter 19 års ekteskap med en fantastisk Italienerinne (og medfølgende italienske sviger foreldre - its not logically its Italian !) Uten kofferter fortsatte vi over alpene til til Zürich hvor vi forlot DC-8'en og tilbrakte noen dager i min fars student by (jeg likte Carl Franz Weber leketøy i 5 etasjer ) hjem til Oslo ble det Caravelle til København og Convair Metropolitan (uttales Med Troll i Pottan) via Torslanda til Fornebu
 
Og Zürich var et resultat av samarbeidet (codeshare?) med Swissair. I tillegg hadde de (SAS) veldig mange ruter som gikk via Athen. Tilsynelatende i meste laget for normal passasjertrafikk, var det en crewbase eller bare et veldig greit siste stopp og fuel før de forlot Europa?

Athen var en stor "Shipping by" med mye ymse rederier, samt generøse Fifth Fredom rettigheter - i dag hadde vil omtalt SAS sin Athen operasjoner som base, men stort sett startet besetningene i Skandinavia fløy til Athen, overnattet (sikkert flere netter - min mor som var en av dem var meget godt kjent i Athen !!!) så fortsatte disse DC-8'ene videre til Midt Østen - Beirut, Damascus, Cairo, Jeddah, Riyadh, Dar Es Salaam, Nairobi (og sikkert andre LN-KOG destinasjoner (dog ikke Røros).
Vi bodde en natt på SAS Crew Hotellet i Athen i 1963 - og det var klær etc. fra et Crew Medlem på rommet vi fikk (rommet ble nok solgt noen ganger ekstra ;) )
 
Athen ble jo brukt som stopover for Midt-Østen flyvninger til langt utpå åttitallet - både med åtter og A300. Kofferten min fikk besøke Saddams rike i 1984 eller -85 da jeg var der på besøk hos min bror som jobbet der nede. Heldigvis forsvant ingen av de norske matvarene i den irakiske tollen ...
 
Athen ble jo brukt som stopover for Midt-Østen flyvninger til langt utpå åttitallet - både med åtter og A300. Kofferten min fikk besøke Saddams rike i 1984 eller -85 da jeg var der på besøk hos min bror som jobbet der nede. Heldigvis forsvant ingen av de norske matvarene i den irakiske tollen ...

Absolutt og ikke glem DC-10 - vi fløy SAS DC-10 som kom fra enten Dar es Salaam eller Nairobi via Wien til København (det var gjevt å fly i gamle dager !!)
 
Back
Top