SAS trafikktall november 2011

FlightDeck

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Trafikkrapport:

SAS Group's November 2011 traffic figures
• SAS Group carried 2.3 million passengers in November, up
103,000 (4.6%).
• SAS Group's traffic (RPK) increased by 0.8% during
November and capacity (ASK) increased 2.6% vs same
period last year.
• The passenger load factor decreased by 1.3 p.u. in November
to 68.7%.

Group market trends, RASK and yield development
Traffic growth continued to be stable during November and the
load factor was maintained at a high level. During October 2011,
currency adjusted yield was down by 7.3% versus previous year
and RASK was down 9.5%. For November 2011, (change vs
last year), the yield is expected to continue to be negative but
significantly better than for October. The change in RASK is also
expected to be better than for October.

The response to market campaigns has been good and forward
booking levels are still above last year’s level, but premium
bookings are weaker. Overall, the market growth continues to be
good, but remains unpredictable due to added capacity in
certain markets, risk in the global economy and continued high
jet fuel prices. This adds uncertainty to the yield and RASK
outlook going forward.

Scandinavian Airlines is continuously improving its customer
offering, that is also reflected in a clearly improved customer
satisfaction that is the highest in eleven years.

SAS Group product and news update
• SAS has reached its target for self service check-in of 80%.
• SAS will implement SAS Wifi on the first Boeing 737-800 in
December 2011 and thereafter roll out the system on 1-2
aircraft per month.
• Scandinavian Airlines' long-haul, Economy Extra, has been
named the world's best in a new survey by Global Traveler.

Scandinavian Airlines’ traffic development
• Number of passengers increased by 5.4% to 2.0 million.
• Traffic increased by 2% and capacity was up 4.7%.
• The load factor was down 1.9 p.u. to 69.8%.

Intercontinental traffic decreased 0.4% due to declining
development on Asian routes. On European/ Intrascandinavian
routes, traffic continued to develop well and increased by 5.9%.
The growth was driven mainly by a good development to/from
Denmark. Domestic traffic developed well during November and
grew by 6.1%.

Widerøe and Blue1’s traffic development
Widerøe's carried 223,000 passengers in November, up 6.5%
vs last year. Capacity was up 5% due to above all more
frequencies on existing network and new routes. The growth
was strongest on European routes during November and grew
by 13%. The total passenger load factor declined 1.4 p.u. to
57.8%.

Blue1’s capacity was down 26.2% in November, but number of
passengers decreased only 8.7% and the total load factor
increased 3.4 p.u. due to the refocus on Nordic and Finnish
domestic routes. As a result, transported passengers increased
on the Nordic routes by close to 3% combined with improved
load factors.

Scandinavian Airlines - punctuality/regularity Nov 2011

Punctuality: 88.1%*
Regularity: 98.4%

http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/00/00/00/17/7F/2F/wkr0006.pdf

Pressemelding:

Flera passagerare flyger med SAS

Trots fortsatt ökad konkurrens uppvisar SAS koncernen en trafiktillväxt inom Europa med 3,7% Antalet passagerare ökade med 103 000 till 2,3 miljoner. Kabinfaktorn uppgick under november till 68,7%.

Konkurrensen på SAS koncernens kärnmarknader var fortsatt hård i november och marknadskapaciteten steg med upp mot 20% på vissa inrikeslinjer. Samtidigt ökade SAS koncernen kapaciteten med måttliga 2,6%. Trots den kraftigt ökade marknadskapaciteten ökade SAS trafik på inrikeslinjerna med 6,1%. Den interkontinentala trafiken minskade dock med 5,4% till följd av lägre volymer på Asienlinjerna vilket gjorde att den totala tillväxten stannade på 0,8%.

- Det är mycket tillfredsställande att vi trots svagare efterfrågan och fortsatt hård konkurrens kan fortsätta att växa framför allt inom Skandinavien. Återigen visar detta att vårt erbjudande är starkt och att vi är på rätt väg vilket ytterligare understryks av att vår kundnöjdhet som i oktober fortsätter att vara den bästa på över 11 år. Den hårda konkurrensen visar dock med all tydlighet nödvändigheten av att vi uppnår förbättringen i enhetskostnaden på 3-5% per år enligt vår strategi. Samtidig kommer vi fortsätta förbättra vårt kommersiella erbjudande med större fokus på säljarbete i enlighet med vår strategi 4Excellence, säger Rickard Gustafson, VD och koncernchef i SAS.

Enhetsintäkten, RASK, som rapporteras med en månads fördröjning, var 9,5% lägre än föregående år under oktober samtidigt som yielden sjönk med 7,3%. Under november förväntas yielden att bli negativ, men betydligt bättre än under oktober samtidigt som RASK förväntas bli bättre än utfallet för oktober.

SAS koncernens trafiktal publiceras kl 11 den femte arbetsdagen följande månad. Intäktsmått (RASK och Yield) publiceras preliminärt för månaden och med utfallet en månad senare. För detaljerad information och definitioner om SAS koncernens trafikutveckling hänvisas till www.sasgroup.net

Last edited:
Enhetsintäkten, RASK, som rapporteras med en månads fördröjning, var 9,5% lägre än föregående år under oktober samtidigt som yielden sjönk med 7,3%. Under november förväntas yielden att bli negativ, men betydligt bättre än under oktober samtidigt som RASK förväntas bli bättre än utfallet för oktober.
Dette kan vel ikke väre så bra. Man tjente jo ikke mye penger i sept 2010..

Ikke så mange kommentarer her, så vi får høre hva "ekspertene sier":
- De siste trafikktallene er en katastrofe for SAS. Om jeg tok disse tallene og la dem ukritisk inn i mine egne modeller, ville estimatet ha gått fra et svakt pluss til svakt minus i år, sier analytiker Jacob Pedersen i danske Sydbank til Finansavisen.

Kan noen komme med en norsk utgave av den første posten, hvordan går det egentlig med SK?? Jeg ser at noe går opp og noe går ned, men sånn ellers sier ikke tallene meg så veldig mye..

Ja tallene Kunne sikkert vært bedre.
Jeg stusser litt over regulariteten, den var ikke god.
På forsommeren slet de med mangel på crew, hva er det nå?

RASK ned 6.2% fra Oktoberrapporten og ned 9.5% i denne rapporten. Jeg håper at SAS kutter kostnader i like stort tempo om dette er representativt for året sett under ett (jeg husker ikke lenger tilbake enn de to siste månedene...).

Etter SAS har tatt ut side 2 i rapporten og den venstre totalkolonnen i internregnearket som jikswoboB linket til i forrige måneds SAS traffikktall-post er også fjernet. Jeg har prøvd meg på et estimat basert på tidligere historikk/tendenser og årlige variasjoner, og det gav disse tallene for SAS Scandinavian Airlines:
- Interkontinentalt = 100 957 passasjerer +5,9% fra forrige år hvilket er 5 621 nye passasjerer
- Europa = 678 120 passasjerer +5,4% fra forrige år hvilket er 34 610 nye passasjerer
- Intra Skandinavia = 296 843 passasjerer +6,8% fra forrige år hvilket er 18 880 nye passasjerer
- Innenlands Danmark = 53 601 passasjerer -9,6% fra forrige år hvilket er 5 695 færre passasjerer
- Innenlands Norge = 566 298 passasjerer +7,0% fra forrige år hvilket er 36 944 nye passasjerer
- Innenlands Sverige = 282 017 passasjerer +4,1% fra forrige år hvilket er 11 235 nye passasjerer
Det kan nevnes at SAS Scandinavian Airlines (ikke SAS Group) fikk netto 101 595 nye og havnet på 1 977 836 passasjerer i november (i følge internregnearket til SAS) hvilket er en oppgang på 5,4%.

Hvis det er noen son vet at noen eller deler av disse tallene er feil, så skrik ut. Vi vil jo ikke at aksjeanalytikere skal få feil inntrykk av SAS. Noen ytterligere kommentarer tror jeg ikke jeg beveger meg ut på.

Etter SAS har tatt ut side 2 i rapporten og den venstre totalkolonnen i internregnearket som jikswoboB linket til i forrige måneds SAS traffikktall-post er også fjernet.

Ja se där, synd att denna lilla miss uppmärksammats och rättats till av SAS...

E24.no siterer i ettermiddag Rickard Gustafson slik:

SAS: - Prisbildet er merkelig akkurat nå

I følge artikkelen sliter SAS med å oppnå lønnsomhet på sine operasjoner og har enda en vei å gå, med tanke på å få opp lønnsomheten.

Passasjertallet stiger, men folk setter seg lengre bak i flyet, følgelig blir det mindre klingende mynt i kassa.

Samtidig som ugunstig drivstoffutvikling og avgifter tynger flyselskapet går prisene bare én vei, nedover, ifølge Gustafson som ikke ser noen umiddelbar vending i prisene.

Samtidig som ugunstig drivstoffutvikling og avgifter tynger flyselskapet går prisene bare én vei, nedover, ifølge Gustafson som ikke ser noen umiddelbar vending i prisene.

Er denne prisutviklingen noe som alle ser, eller er det noe som SAS sliter med. DYs RASK er vel også ned, men ikke så mye som SAS. Nå rapporterer vel SAS dette en måned på etterskudd, og jeg husker ikke hva tallene for DY var I forrige måned.

Jeg registrerer at RASK- og yield-utviklingen er dårlig samtidig som bookinginngangen (på Economy) er bedre enn på samme tidspunkt i fjor. Tipper dette har sammenheng med at SAS har kjørt rimelig hardt på med "salg i luften" i år sammenliknet med tidligere i år da det kanskje var 3-4 store salg i året. SAS har sagt at disse salgene har vært en stor suksess, noe det sikkert også har vært med tanke på antall billetter solgt (og raske penger i kassen), men det får sine konsekvenser ettersom de stadige salgene også fører til at folk som egentlig er villige til å betale litt mer for billetten stadig oftere får mulighet til å kjøpe en kampanjebillett i stedet.

Jeg registrerer at RASK- og yield-utviklingen er dårlig samtidig som bookinginngangen (på Economy) er bedre enn på samme tidspunkt i fjor. Tipper dette har sammenheng med at SAS har kjørt rimelig hardt på med "salg i luften" i år sammenliknet med tidligere i år da det kanskje var 3-4 store salg i året. SAS har sagt at disse salgene har vært en stor suksess, noe det sikkert også har vært med tanke på antall billetter solgt (og raske penger i kassen), men det får sine konsekvenser ettersom de stadige salgene også fører til at folk som egentlig er villige til å betale litt mer for billetten stadig oftere får mulighet til å kjøpe en kampanjebillett i stedet.

Hvis dette er forklaringen, og det kan det godt være, så er jo det et klassisk eksempel på feilslått prisdiskriminering. Man kanabaliserer ikke på andre selskaps kunder, men på sine egne kunde. Ikke akkurat det man ønsker. Da er spørsmålet om det, selv om man har økt booking på economy, kanskje ikke er så lurt å kjøre så store salg. SAS sin CEO har vel nylig sagt at man skal vokse lønnsomt, og tallene for både oktober og november tyder ikke på at ting går i riktig retning, dessverre.

Hvis dette er forklaringen, og det kan det godt være, så er jo det et klassisk eksempel på feilslått prisdiskriminering. Man kanabaliserer ikke på andre selskaps kunder, men på sine egne kunde. Ikke akkurat det man ønsker. Da er spørsmålet om det, selv om man har økt booking på economy, kanskje ikke er så lurt å kjøre så store salg. SAS sin CEO har vel nylig sagt at man skal vokse lønnsomt, og tallene for både oktober og november tyder ikke på at ting går i riktig retning, dessverre.

Jeg har ingen dokumentasjon for at det jeg skriver er riktig - så det er bare en antakelse, bare så det er sagt ;) Men jeg tror de etter hvert svært så hyppige salgene har sine konsekvenser ved at SAS selv er med på å fremprovosere prissensitivitet i markedet. Med salgene setter de en slags norm i markedet for hva man kan forvente at en SAS-billett skal koste. Det gjør at mye av markedsføringen knyttet til SAS-produktet (punktlighet, gebyrfritt, etc.), som for mange har rettferdiggjort det å betale litt ekstra for en SAS-billett kontra en Norwegian-billett, ikke blir så viktig. Konsekvensen kan være, som du skriver, at man ikke får ut potensialet i kunden - og det blir mer mangel på prisdiskriminering enn fatkisk prisdiskriminering.

Last edited:
Hva slags filosofi er det som ligger bak SAS' opplegg med "null gebyrer" når de fleste andre flyselskap opererer med gebyrer? Det må jo være for at det lønner seg på en eller annen måte? (man sparer penger på å ikke administrere betalingen av alle mulige slags gebyrer?)

For det kan jo ikke være for at man skal være "grei" mot kundene? Når det virker som om SAS og Norwegian nærmest er "neck'n neck" når det gjelder (mangel på) lønnsomhet, så måtte det jo ha boosted inntjeningen til SAS å gå over til å kreve gebyr for det som andre selskaper krever gebyr for?

Å gå bort fra "null gebyrer" ville vært forsmedelig for SAS og ville avstedkommet en periode med latterliggjøring, men ville det ikke lønt seg?

Jeg har ingen dokumentasjon for at det jeg skriver er riktig - så det er bare en antakelse, bare så det er sagt ;)
----

Konsekvensen kan være, som du skriver, at man ikke får ut potensialet i kunden - og det blir mer mangel på prisdiskriminering enn fatkisk prisdiskriminering.

Jeg tror nok din hypotese er en sannsynlig forklaring på det vi ser. SAS kommenterte vel også i forrige trafikkrapport at bookingtallene for economy var bedre enn på samme tid i fjor, men at bookingtallene for econ extra/business var dårligere. En naturlig konsekvens av dette er redusert yield (og RASK om ikke volumøkningen er tilstrekkelig til å oppveie yieldnedgangen).

Dette er vel mer semantikk enn noe fundamentalt (og vi er nok enige i sak), men selv med store salg og mange salgsperioder så driver man iallefall i utgangpunktet med prisdiskriminering, med å tilby ulike produkter til ulike priser med ulike egenskaper og begrensninger. Når for mange kunder velger billige billetter så sier det meg at enten så er disse billettene så billige og så tilgjengelige at man heller kjøper disse og tar kostnaden med å kjøpe en ny (billig) billett hvis man må endre sine planer (ergo, begrensningen i billettypen er ikke spesielt begrensende), eller så har noe skjedd med kundenes betalingsvilje for SAS sitt produkt.

Hvis man vet at tilgjengeligheten av billige billetter er høy nesten uansett så er det vel ikke noe poeng å kjøpe dyre billetter, og to billige, ikke-refunderbare billetter er ofte betraktelig mye billigere enn en fleksibel billett. Jeg har selv hatt noen slike varianter (FRA-LON kostet 8-900,- en vei for en ikke-fleksibel billett, mens en fleksibel variant kostet 4 ganger så mye, så selv om jeg endte opp med å returnere tidligere så fikk jeg en billig billett til 8-900 kr).

Det sistnevnte kan selvsagt ha noe med det du selv skriver - nemlig at man gjennom hyppige og store salg bidrar til å endre forventningene om prisnivå, men det kan også være andre fundamentale ting (eller at konkurrentene til SAS bidrar til å skape denne forventningen om lavere priser, som ikke SAS kan gjøre så mye med).

Uansett så er konsekvensen at SAS ikke lykkes med å segmentere markedet sitt, og sliter dermed med topplinjen.

Last edited:
Hva slags filosofi er det som ligger bak SAS' opplegg med "null gebyrer" når de fleste andre flyselskap opererer med gebyrer? Det må jo være for at det lønner seg på en eller annen måte? (man sparer penger på å ikke administrere betalingen av alle mulige slags gebyrer?)

For det kan jo ikke være for at man skal være "grei" mot kundene? Når det virker som om SAS og Norwegian nærmest er "neck'n neck" når det gjelder (mangel på) lønnsomhet, så måtte det jo ha boosted inntjeningen til SAS å gå over til å kreve gebyr for det som andre selskaper krever gebyr for?

Å gå bort fra "null gebyrer" ville vært forsmedelig for SAS og ville avstedkommet en periode med latterliggjøring, men ville det ikke lønt seg?

Jeg antar at hovedårsaken til at man har valgt denne linjen er at man tror at dette vil bidra til økt lønnsomhet på et eller annet vis - f.eks. gjennom at kundene er villige til å betale litt mer for SAS sine billetter enn for billetter hos konkurrenter som har gebyrer for det ene og det andre. Nå tar jo SAS inn en høyere enhetsinntekt (per passasjer) enn f.eks. DY, men samtidig så er det tydlig at det er et relativt sterkt press på yielden og denne faller mer enn DY i samme periode (riktignok kun en kort periode, så helt bankers er det ikke).

Man kan jo da være fristet til å antyde at passasjerene kanskje ikke verdsetter dette høyt nok, men samtidig så er det tall som tyder på at economybookingen er bedre enn tidligere (jfr. FlightDeck sitt innlegg) og hvorvidt SAS ville fått disse kundene uten disse fordelene er vanskelig å si noe konkret om.

Tror kanskje du har et poeng her. Sjekket OSL-SVG tidligere i dag, for mandag 19. desember. Det nærmer seg jul, og en skulle tro at en del avganger fylles opp med studenter som skal hjem etter eksamen og andre som skal hjem til jul, i tillegg til vanlige reisende. Tydeligvis ikke, for ALLE avgangene hadde seter til 499,-

Tror kanskje du har et poeng her. Sjekket OSL-SVG tidligere i dag, for mandag 19. desember. Det nærmer seg jul, og en skulle tro at en del avganger fylles opp med studenter som skal hjem etter eksamen og andre som skal hjem til jul, i tillegg til vanlige reisende. Tydeligvis ikke, for ALLE avgangene hadde seter til 499,-

Dette er jo dårlig nytt. Enten så står SAS overfor et helt nytt nivå på kundenes betalingsvilje, eller konkurransen er så hard (delvis sammenheng med forrige punkt), eller så har de sagt opp hele revenue og inventory management avdelingene sine for å kutte ned på overhead'en og dermed priser alt flatt...

Last edited:
Noe er merkelig i alle fall.
Til og med førstkommende mandag er det seter til 499,- eller 569,- på alle avganger fra formiddagen til siste avgang. Hva med å ta litt bedre betalt for de som drar tilbake etter endt arbeidsdag i Oslo?
Jeg har alltid fleksibel billett, men det vil jo være billigere å kjøpe happybilletter på de to-tre avgangene som er aktuelle.

Back