SAS trafikktall Juli

Someone

Moderator
Medlem
SAS Group July traffic figures

· SAS Group carried 3.6 million passengers in
July, up 9% vs 2006.

· Total load factor increased 0.1 p.u. to 80.7%,
which is the highest recorded for the SAS Group.

· SAS Group capacity increased by 8.3% in July
and traffic increased 8.5% vs 2006.

--------------------------------------------------------------------------------

Group market trends and yield development
SAS Group carried 3.6 million passengers in July,
up 9%. On a 12 months basis the Group has carried
40.4 million passengers. The traffic increased by
8.5% during July and capacity was up 8.3%. Load
factor was marginally improved.

Yield for Scandinavian Airlines in June was
slightly lower than indicated and was up 5.2%. The
yield is positively affected by good capacity
control, active yield management and positive
effects from the new commercial initiatives
launched in March. In July 2007 the change in
yield is expected to be broadly in line with June.

The total market continues to grow and yield
environment is favorable. There are still
uncertainties regarding the strength of future
growth as well as the competitive situation and
development of jet fuel prices.

Intercontinental capacity decreased 3.6% and
traffic by 1% in July. SAS Group European traffic
increased by 13.8% in line with capacity growth.
airBaltic`s traffic increased by a strong 54%.
Spanair continued to grow and traffic increased by
19.6% with an improved load factor. Blue1`s
traffic increased by 6% and capacity was up 3%.

For further information Please contact
VP, Head of SAS Group Investor Relations Sture
Stølen

med en c/f på over 80% renner pengene inn i kassen. Nå er det nok - uten at jeg har hatt tid til å se nøye på tallene - særlig USA og Europa som går med fulle hus om dagen, og juli er jo ikke akkuratt high-yield.

ja, det setter so styrkeforholdet litt i perspektiv....:lol:

Ja, bra tall dette! Blir litt slapp når NRK Dagsrevyen har sak på at DY snart tar igjen SAS. For all del, DY vokser jo som rakkern, men SAS Norge har fortsatt like mange passasjerer innenriks som DY har i sitt totale rutenett. Så lillebror har fortsatt litt å strekke seg etter :)

Som CK peker på blir det spennende å se hvordan dette påvirker økonomien når SAS-tallene kommer på torsdag.

Originally posted by Flyer

Ja, bra tall dette! Blir litt slapp når NRK Dagsrevyen har sak på at DY snart tar igjen SAS. For all del, DY vokser jo som rakkern, men SAS Norge har fortsatt like mange passasjerer innenriks som DY har i sitt totale rutenett. Så lillebror har fortsatt litt å strekke seg etter :)

Vel , nå startet jo DY sine jetoperasjoner for knappe 5 år siden så det er etter min mening imponerende der de er idag med hensyn til resultater og trafikk.
Hvor de er om fem nye år gjenstår å se, men jeg tror vi ikke skal være overrasket om styrkeforholdet endrer seg videre fremover i DY favør.

Synes dere to kara Tommy777 og CK bør jekke dere ned litt. Økningen i passasjerantallet til SAS Group, og jeg sier Group, var temmelig nøyaktig 50% av antall DY-passasjerer i juli. Hva var så årsaken til denne fantatiske fremgangen?

Den største økningen stod SAS Sverige for med sine +22,1%. Når tallene fra Stockholm-Arlanda ble sluppet tidligere i dag ble min mistanke styrket - årsaken er FlyMe no more.

SAS Danmark og SAS IC kan settes i samme bås med 1% og noe i pluss.

SAS Norge er bare sorgen med sine -2,5%, har de gått i dvale? Det virker i hvert fall som det bare et forretningsministerium som styrer skuta. En situasjonsrapport fra juli, DY er nå 74% av SAS NO (2006 54%, 2005 29% - aner vi en utvikling?).

Så til de heleide datterselskapene:

Best i klassen er helt klart airBaltic med sine +45,6% - hvis de fortsetter slik er det ikke lenge før de tar igjen SAS Sverige.

Spanair er det absolutt største datterselskapet i SAS og med et pluss på 19,4% og dette tilsvarer 58% av den totale økningen til SAS Group. Det er ikke svensker, dansker, nordmenn, finner eller baltere en bør takke, men drivende gode spanjoler som bl.a. har profitert på vårt gode regnvær her i nord.

Eneste hyggelige positive nyhet fra Norge kommer fra Widerøe med sine +3,7%, men de er da ikke så store så at de drar i den store sammenhengen.

Blue1 ja, -5,6% - need I say more.

Hvilke konklusjoner kan så trekkes hvis en tenker på juli separat:
- Selg SAS og behold Spanair
- At konkurrenter går konkurs er bra
- La airBaltic fly turistene - vi i SAS gidder ikke, og så har de forretningsreisende har tatt ferie (eller Skyper de bare?)

Noen flere kritiske røster?

Hvor de er om fem nye år gjenstår å se, men jeg tror vi ikke skal være overrasket om styrkeforholdet endrer seg videre fremover i DY favør.

Håper på STORE busser om 5 år som kan fly intercont..... :spin:

Airbus 330.

Originally posted by LN-KGL
.

SAS Norge er bare sorgen med sine -2,5%, har de gått i dvale? Det virker i hvert fall som det bare et forretningsministerium som styrer skuta. En situasjonsrapport fra juli, DY er nå 74% av SAS NO (2006 54%, 2005 29% - aner vi en utvikling?).

Sorgen er vel litt feil ord å bruke. De har kuttet ulønnsomme ruter og fokuserer heller på å tjene penger fremfor å fly flestmulig, noe som i mine øyne er det mest fornuftige å gjøre

Originally posted by Someone
Sorgen er vel litt feil ord å bruke. De har kuttet ulønnsomme ruter og fokuserer heller på å tjene penger fremfor å fly flestmulig, noe som i mine øyne er det mest fornuftige å gjøre

De må for svarten fly de 62 flyene de har, parkert på bakken er de bare utgifter. I dagens marked kan man ikke være kresen, man må fly de som vil. Og for å få noen til å fly med deg så må du ha et produkt den reisende vil ha. Og for å få til det må en utvikle seg - det være seg nye destinasjoner, bedre tider, bedre service, bedre alt. Slik det er nå er det absolutt på stedet hvil, hviiiiil.

Du har lagt merke til Someone at jeg ikke har nevnt om de blå i denne og den forrige tråden her, men jeg var fristet. :cool:

Originally posted by LN-KGL

Originally posted by Someone

De må for svarten fly de 62 flyene de har, parkert på bakken er de bare utgifter. I dagens marked kan man ikke være kresen, man må fly de som vil. Og for å få noen til å fly med deg så må du ha et produkt den reisende vil ha. Og for å få til det må en utvikle seg - det være seg nye destinasjoner, bedre tider, bedre service, bedre alt. Slik det er nå er det absolutt på stedet hvil, hviiiiil.

Du har lagt merke til Someone at jeg ikke har nevnt om de blå i denne og den forrige tråden her, men jeg var fristet. :cool:

Konsolidering er vel heller ordet jeg vil sette på ting. SAS i Norge kommer garantert til å vokse videre. Det er logisk at det er tøffere å få vekst når man er såpass store som det SAS er... Norge har som du sier 62 fly, noe som er hakket hvassere enn konkurrenten:rolleyes: Det var et marked for DY, men SAS Norge er betraktelig større i dag enn de var da DY kom på banen..

Det er også en trend vi ser fra mange større legacy selskaper, særlig i USA. De aller fleste store har kuttet diverse ruter som ikke er lønsomme, kuttet kapasitet, fyllt opp flyene og har i det små begynt å satse igjen. Denne trenden ser vi nå hos SAS. Det at SAS fyller opp setene sine er god butikk, noe som vil gjenspeile seg når resultatene kommer på bordet. Når SAS leverer resultatet i år tipper jeg det blir et par nuller mer bak det positive tallet enn det DY kan vise til..

DY har valgt en strategi SAS ikke ønsker å kopiere. DY er nærmere et charterselskap enn et vanlig flyselskap med faste ruter. Sleske Kjos kan så mye han vil om at han er størst til utlandet. Faktum er at de aller fleste destinasjonene han har er servet kun et par ganger i uken på det meste og ofte kun i sesong, mens SAS har dekning hver eneste dag til sine destinasjoner enten selv eller via partnere/SAS Group selskaper. Og i sommer har vi sett hvorfor SAS er smarte. DY sliter voldsomt når det oppstår problemer på små, ukurante flyplasser rundt om i europa med mer eller mindre seriøse/informerte handling agenter.

Det forandrer ikke fakta at SAS Group driver god butikk for tiden og det vil vises når kuleramma skal telles opp i januar

Joda KGL, men for ett flyselskap er det faktisk om å gjøre å tjene mest mulig penger ikke fly flest mulig passasjerer til flest mulig destinasjoner.

Men er enig i at SAS nå bør se på steder de kan utvide seg på.

Tallene , og da spesielt for SAS Norge var veldig forutsigbare ,siste året har som foregående år vært preget av konsolidering og tilpassning, samt forcus på å spare og optimere.

Torsdag kommer svare på om de nå er virkelig på rett vei.

Men som sagt mange ganger før " HALLO sover dere i Frøvik og i glasshuset !!!

Tommy777! Kjos er ikke slesk! Snarere foLkelig med tjukk "L"...og det fungerer veldig godt i Norge!

Bra det går oppover, men interessant å se, som du skriver KGL, at oppgangen i stor grad skyldes Spanair, og tildels også FlyMe.
Det blir spennende å se regnskapstallene.

8% økning i passasjertallet og kabinfaktor på 80%, hvordan er disse tallene i forholdt til andre europeiske selskap?

Norwegian: 18% økning, kabinfaktor 91%
Ryanair: 21% økning, kabinfaktor 90%

kom med tall for andre selskaper dere som har det.

Grunnen til at jeg får stadig mer sansen for Norwegian fremfor SAS Norge, er at de satser og utvikler seg. Det samme gjelder airBaltic - dette selskapet etablerer stadig nye ruter og har svært grunstige priser. SAS Norge står stille. Hvorfor henger ikke SAS Norge med? Det er fint at de kutter ulønnsomme ruter, men hvorfor etablerer de ikke noen nye, lønnsomme også?

Nå er det jo ikke negativt å fly ofte på de destiansjonene som SAS Norge gjør allerede...Nå denne måneden kommer dte jo noe nytt - London City fra Oslo i tillegg til alle de andre avgangene de har HVER dag...

Back