SAS tok en omvei for å slippe av en ansatt

Re: SAS tok en omvei for å slippe av en ansatt

Passasjerer som fløy strekningen fra Oslo til Bergen, måtte mellomlande i Haugesund. De fikk beskjed om at SAS måtte slippe av en ansatt.

https://www.aftenposten.no/norge/i/...-haugesund?utm_source=iosapp&utm_medium=share

En litt bisarr historie. En tekniker måtte til HAU. SAS har beklaget i etterkant.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg satt på Flesland og ventet på SK274 for å komme meg østover over fjellet. Ikke bare gir SAS lite info, men de misinformerer faktisk også. Da vi var klare for pushback på BGO sa kapteinen at de hadde slått sammen flightene til/fra HAU og BGO. Jeg stusset selvsagt på dette da jeg så på FR24 at SE-RUC stod i HAU, så regnet med det var noe teknisk eller sykdom der. Forstår virkelig ikke hvorfor de ikke bare er ærlige. Birdstrike kan skje, men de bør jo hvertfall vise såpass med respekt for kundene sine at de gir oss den virkelige grunnen. Om dere som ikke kom dere til KSU, KKN eller NCE i kveld tilfeldigvis leser dette (den sjansen innser jeg er liten) vil jeg bare si jeg er ekstra lei meg på deres vegne.

Liten artig sideinfo til slutt: da vi endelig fikk parkert på OSL, måtte vi vente litt på å få parkert. Og hvilken maskin stod og gjorde seg klar for avgang til SVG ved siden av? Du gjettet kanskje riktig, SE-RUC. På den tiden SE-ROY brukte på å komme seg til BGO og så OSL hadde de altså fått RUC til OSL og klar til å gå videre. Var tydeligvis ikke så alvorlig det den fuggelen hadde gjort... Må innrømme at dette ikke var min beste opplevelse med SAS,, men burgeren på grillen smakte til gjengjeld ekstremt godt da man omsider kom seg hjem i hagen. Mye rart dere!

På et flyforum kan man også se det på den andre måten: Heldige alle de som fikk seg en ekstra inn- og utflygning til flotte Haugesund uten påslag i prisen. Tror vi kan kalle det EuroBonus :D

Er ikke dette det minste av to onder og egentlig ganske løsningsorientert av SAS? Man kan jo ikke tenke at siden birdstriken ikke rammet MITT fly, så skal ikke JEG rammes her. Skal man heller gi HAU-passasjerene en delay på fem timer, fremfor å spise en time forsinkelse selv? Hadde det vært bedre om SAS slo sammen et par BGO-flighter for å kjøre maskinen til HAU?

"Rett og slett en frekk og freidig manøver. Vi fikk nemlig ingen oppfattelse av at dette var en kritisk situasjon på noen måte"

Jeg gir meg ende over :old

Jeg fløy HAU-SVG-OSL med Sas en sommerkveld for noen år siden, ville ikke vært oppplevelsen/`omveien foruten. :)

Last edited:

Er ikke dette det minste av to onder og egentlig ganske løsningsorientert av SAS? Man kan jo ikke tenke at siden birdstriken ikke rammet MITT fly, så skal ikke JEG rammes her. Skal man heller gi HAU-passasjerene en delay på fem timer, fremfor å spise en time forsinkelse selv? Hadde det vært bedre om SAS slo sammen et par BGO-flighter for å kjøre maskinen til HAU?

"Rett og slett en frekk og freidig manøver. Vi fikk nemlig ingen oppfattelse av at dette var en kritisk situasjon på noen måte"

Jeg gir meg ende over :old

Man kan jo også si at nå ble dobbelt så mange berørt av forsinkelse. :)

Sansynligvis trengtes det kun en visuell inspekjon og en autorisert signatur for å få maskinen 'lovlig' igjen. Så da er dette en mindre uleilighet i den store sammenhengen ....

Sansynligvis trengtes det kun en visuell inspekjon og en autorisert signatur for å få maskinen 'lovlig' igjen. Så da er dette en mindre uleilighet i den store sammenhengen ....

Har vært borti en liknende "hurtigrepreasjon" i Alta en gang. Da var det et SAS fly som hadde fått hikke og ikke kunne fly. Mekaniker ble sendt fra Tromsø med WF kort tid etter. Mekanikeren kom med verktøyskrinet sitt og fikset det som skulle fikses slik at vi kom til Oslo bare littegran forsinket. Dette tok ikke mer enn 10 minutter og mekanikeren rakk faktisk WF maskinen tilbake til Tromsø. Tror ikke den hadde mer enn 15-20 minutters bakkestopp i Alta. Jeg vet ikke hva som ble gjort, men det har vel antagelig vært noe liknende og at det var nødvendig med en autorisert mekaniker som kunne skrive under.

Det var bare visuell inspeksjon ja. Det skulle man tro kunne vært mulig å gjøre på video i våre dager.. En pilot og en tekniker som snakker sammen på video og diskuterer det de ser hadde jo selvsagt fått gjort jobben de, men det er vel sikkert noe gammeldagse regler som stopper det fra å være mulig.

Snodig sak i dag. SK2418 OSL - TLL (EI-FPX) gikk først til KRS i dag og har nå tatt av fra KRS angivelig mot TLL. Hva er årsaken til dette? Nok en omvei for å slippe av tekniker?

Mod: Må bare flytte denne i egen tråd dersom den ikke passer her.

Last edited:

Nok en omvei for å slippe av tekniker?

Ja, det stod 2 fly på KRS som hadde fått birdstrike under landing.
Så en tekniker måtte komme og godkjenne flyene før de kunne returnere til hhv ALC og CHQ.

Ja, det stod 2 fly på KRS som hadde fått birdstrike under landing.
Så en tekniker måtte komme og godkjenne flyene før de kunne returnere til hhv ALC og CHQ.

Interressant at de valgte og sende Tallinn-flyet via KRS da.

Back