SAS to receive prestigious award for technological progress

• Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date

CK

ScanFlyer Mile High Club
SAS to receive prestigious award for technological progress

SAS was presented with the "Leadership in Technology Award" at the annual award ceremony of the trade magazine, Airline Business, which was held in London yesterday, July 13. SAS received the award primarily for its contributions to "green approaches" and the use of biometry at checking-in.

The commendation for the award included: "SAS has demonstrated that a strained commercial position does not necessarily mean that innovation is sacrificed."

"We began using biometric scanning of passengers' fingerprints at checking-in in response to intensified security requirements. The objective was to find a way to securely connect passengers with tickets and baggage. ID-card control was too complicated in practical terms, since the number of passengers is significant," says Peter Söderlund, VP Product Concepts.

Better environment with green flights

SAS performed 2,300 "green approaches" in 2006 and 2007. Establishing communication between the airline's flight-path computer and the air-traffic control system created the possibility to predetermine approaches for optimal flying and considerable time precision. The results include energy saving, less emissions and better predictability for all players at the airport.

"We have also equipped four aircraft with additional computer-link possibilities and our ambition is to continue with testing and research on how this can be developed to predict the exact flight route for the entire distance," says Peter Larsson, SAS Project Manager.

"SAS Sverige has calculated that it involves an annual emission of approximately 23,000 tons of carbon dioxide, which would be saved at Arlanda if full implementation was possible," says Peter Larsson.

Morsomt og velfortjent...ikke første gang SAS er tidlig ute.

He he... Tydelig at de som gir ut denne prisen aldri har testet SAS sitt fingeravtrykkopplegg. Jeg hadde "gleden" av aa see GAenes frustrasjon i gaar naar de skulle boarde 173 mann ved gate 21 paa OSL. Dette systemet er latterlig og forsinker boarding betraktelig.

Her er hvorfor: Naar vi sjekket inn, linket de kofferten til fruens finger. Vi var tre paa bookingen totalt. Ved innsjekk (EBG skranken) ga agenten beskjed om at det kun var en person som trengte aa ta avtrykk. Ved gaten fikk man beskjed om at de som hadde scannet fingeren ved innsjekk, kunne boarde til venstre mens alle andre maatte til hoeyre.. LOL.. Fingeravtrykket funket ikke paa halvparten og for oss kunne fruen gaa igjennom mens vi maatte staa i en megakoe. Forsoekte aa dra amexen reisen var betalt med, no dice, samme med EBG kortet... Bruttern kunne heller ikke identifiseres. Tidligere kunne man dra boardingkortet, men naa er det jo ikke magnetstripe lengre men en strekkodedings. og de har ikke strekkodedings ved den automatiske boarding linjen.. Resultat: Jeg fortalte GAen som var sjef og han var enig. Totalt idiotisk system som forsinker boarding noe voldsomt...

Dette kan jo lett loeses dersom man setter en strekkodeleser ved automat boardingspunktet, men det ble vel litt for komplisert for SAS IT.

For et elendig opplegg. Fra aa ha det beste og mest effektive boarding kort lesing og prossess har SAS tatt 3 steg tilbake. Turn around 25= forget it

Jeg har aldri hatt problemer med dette - verken når jeg har reist alene eller sammen med andre. Etter hva jeg har hørt fungerer systemet rimelig bra, men jeg er enig i at det bør bli mulig å bruke de nye ombordstigningskortene når man boarder utenom skrankene.

Nå har jeg prøvd biometri mange ganger og både jeg og mange kollegaer som flyr ofte er veldig imponert over løsningen og det funker bra hver gang. Man trenger ikke kort eller papir i gaten - strek-koder er for Rimi, Rema og Kiwi..

pS! I tillegg gjør jo SAS Norge det godt når det gjelder punktlighet.

Nå har jeg prøvd biometri mange ganger og både jeg og mange kollegaer som flyr ofte er veldig imponert over løsningen og det funker bra hver gang. Man trenger ikke kort eller papir i gaten - strek-koder er for Rimi, Rema og Kiwi..

pS! I tillegg gjør jo SAS Norge det godt når det gjelder punktlighet.

Saklig, EB :rolleyes:.

BPene til SAS har strekkoder, akkurat som paa Rimi..

Det er greit at dette kan fungere naar man reiser alene, men er man 3 pers paa samme bestilling, hvordan skal da biometri fungere for de to andre??

Gate agenten kunne ogsaa fortelle at det alltid var en rekke pax som hadde brukt biometri ved innsjekk der leseren ikke funket ved utgangen.

Klart dette kan vaere innkjoeringsproblemer, men SAS har gjort en elendig jobb med aa informere sine ansatte om ordningen og selv om du synes at strekkoder er dumt, boer du vel kanskje vaere enig i at det boer vaere en form for backup naar biometrien ikke funker???

Skal vedde paa at naar vi reiser tilbake paa soendag vil vi ha akkurat samme utfordringen...

BTW, kort og teknologi har Norge vaert foregangsland paa, men det er det naa aapenbart slutt paa. Merket selv at bl.a. Rimi og Ica ikke tar utenlandske Visa, MasterCard eller Amex, hverken debit eller credit.. Kortbransjen i Norge har absolutt en utfordring naar det gjelder turister...

Fikk beskjed paa Rimi at dersom jeg ikke hadde cash, kunne de holde varene mine til jeg fikk sprunget i minibanken.. :rolleyes:

BTW, kort og teknologi har Norge vaert foregangsland paa, men det er det naa aapenbart slutt paa. Merket selv at bl.a. Rimi og Ica ikke tar utenlandske Visa, MasterCard eller Amex, hverken debit eller credit.. Kortbransjen i Norge har absolutt en utfordring naar det gjelder turister...

Fikk beskjed paa Rimi at dersom jeg ikke hadde cash, kunne de holde varene mine til jeg fikk sprunget i minibanken.. :rolleyes:

Er vel et utslag av at BankAxept er så utbredt i Norge at de ikke har hatt behov for, evt. ønsket utgiftene med kredittkortbetaling. Samme ser man i Danmark med utbredelsen av Dankort. I Danmark har det, så vidt jeg har lest, løsnet litt fordi kortbransjen har lempet på provisjonssatsene/gebyrene de tar av brukerstedene. Er en del dagligvarebutikker i turiststrøk/storbyer som tar de vanlige kredittkortene. Satt på spissen er det de internasjonsale kortselskapene som ikke har tilpasset seg konkurranse fra/pris på de nasjonale kortene.

Når det gjelder BPene så er det enkelte ganger også dårlig informasjon fra SAS ved gate som gjør at det blir kluss. Har sett at en god del er usikre på om de kan bruke automaten, og om hva de skal dra i magnetstripeleseren. Ingen info om det gjelder alle eller, bare de med fingeravtrykk, håndbaggasje etc.

Er det forresten et særnorsk (-nordisk) fenomen det med ID-sjekk i gaten? Sist jeg var i MUC hadde jeg BP fra automat, og brukte selvbetjent boarding-dings. Stod plakat om at så lenge man hadde etix kunne man bruke den. Har heller aldri blitt bedt om å vise ID ved gate i Tyskland (MUC, FRA) når LH har handling. Fremedles slik, Tommy?

Er det forresten et særnorsk (-nordisk) fenomen det med ID-sjekk i gaten? Sist jeg var i MUC hadde jeg BP fra automat, og brukte selvbetjent boarding-dings. Stod plakat om at så lenge man hadde etix kunne man bruke den. Har heller aldri blitt bedt om å vise ID ved gate i Tyskland (MUC, FRA) når LH har handling. Fremedles slik, Tommy?

Jeg ble ikke avkrevd legitimasjon paa OSL paa torsdag. Den ene GAen dro flere pax som ikke fikk fingeravtrykk til aa funke, samt meg og bruttern forbi automaten og scannet strekkoden, men leg viste jeg ikke..

I MUC hadde vi strekkode som ble avlest i automat. Ingen betjening i den automaten og leg ble ikke avkrevd hverken til VRN eller OSL

Det er ikke nødvendig med ID på innenriks med SAS mindre du har sjekket inn baggasje, det tror jeg maskinen sjekker når du leser strekkoden. Med magnetstripe på EB-kortet er (var) det hvertfall slik at den ikke slapp deg gjennom automaten hvis du hadde bags.

.....vedr ID på internasjonale reiser så er det Norge som skal være best i EU-klassen som vanlig.

For aa klargjoere hva vi gjorde: En hyggelig dame paa 05400 ordnet oss sete 1ABC, vi sjekket deretter inn paa internet. Ved ankomst OSL gikk vi til gullskranken og droppet kofferten. Damen der ba fruen scanne sin finger og bruke den i gaten. Da dette var nytt for meg, ante jeg ikke hvordan rutinene funker saa jeg spurte. Agenten sa at kun en person maatte scanne fingeren pga bagasje (???) Brodern og jeg scannet derfor ikke fingern. Ved gate observerte vi at mange ikke hadde regget biometrien (tipper 80-90% av pax) slik at det ble en voldsom koe. Mange fikk ikke biometrien til aa funke. Jeg dro Amex og EB kort, funka ikke.. Etter aa ha pratet med GAen, kunne han fortelle at det var mange, store utfordringer med det nye systemet.. Han slapp deretter oss forbi sammen med en rekke pax som ikke fikk fingern til aa funke.

Kanskje EB eller noen andre kan fortelle hvordan dette funker dersom du ikke har sjekket inn paa nett? Hvordan blir biometrien innhentet i slike tilfeller? Og hvordan kommer man seg inn paa utenlandspiren? Er det fingerleser der?

Kan noen ogsaa forklare hvorfor man har eliminert magnetstripen og erstattet denne med strekkode og ikke gjort strekkode tilgjengelig i automatgatene?

Boarding tok mye lengre tid enn hva det gjorde foer naar du kunne slide BP i CC sloten

Last edited:
Biometrien innenlands er kun for å matche baggasje og person da det er et krav, ikke for å sjekke at det er din billett for det er det ikke et myndighetskrav å sjekke! Det at mange ikke hadde fingeravtrykk i orden kan sikkert skyldes en del ting: Gjennomgående baggasje fra stasjon uten leser (vet ikke om SK har det over alt enda), folk med håndbaggasje som ikke har EB-kort og kun strekkode-BP el.l. EB-kortet mitt har hvertfall funket hver gang (men jeg har ikke reist med innsjekket baggasje innenriks å mange år)

Inn på utlandspiren viser man bare BP, EB-kortet el.l. så slipper man inn. Men det slår meg også at OSL er en av de få plassene man slipper inn i sikker sone på uten billett. Når de åpnet plassen var det ikke tilfelle. Etter 9. sept og alt det der ble det jo mye strengere andre plasser, men på OSL snudde de på det en eller annen gang i tiden. Hvis man skal redusere risikoen for å slippe inn uønskede objekter bør man vel redusere mangden folk man slipper inn mest mulig.

Mulig at biometri ikke funker for familier på tur - men du verden så godt det funker for meg. Frivillig er det jo også - så de som ikke ønsker å benytte biometri gjør ikke det.

Når det gjelder kort i butikker er man "sikrere" når man benytter Diners Club - der diskriminerer vi ikke utlendinger.

Last edited:
Mulig at BP ikke funker for familier på tur - men du verden så godt det funker for meg. Frivillig er det jo også - så de som ikke ønsker å benytte BP gjør ikke det.

Når det gjelder kort i butikker er man "sikrere" når man benytter Diners Club - der diskriminerer vi ikke utlendinger.

Takker for tips vedr. Diners. Har vurdert aa skaffe meg et back up kort, skal ikke se bort fra at det blir et Diners. Trodde at min trippel faktor gjorde at man var sikret, apparently not i Norge...

Men EB, naar du sjekker inn paa nett, da bruker du bare EB kortet i gaten? Det var min foerste tanke, men det funket dessverre ikke.. Og jeg ville ikke la bruttern staa igjen alene uansett.

Paa sommeren er det jo mange reisende som er +1 og i disse situasjonene byr systemet paa utfordringer. Det kan jo dog loeses MEGET enkelt: sett en strekkodeleser ved siden av bioleseren. Case closed:)

Er vel et utslag av at BankAxept er så utbredt i Norge at de ikke har hatt behov for, evt. ønsket utgiftene med kredittkortbetaling. Samme ser man i Danmark med utbredelsen av Dankort. I Danmark har det, så vidt jeg har lest, løsnet litt fordi kortbransjen har lempet på provisjonssatsene/gebyrene de tar av brukerstedene. Er en del dagligvarebutikker i turiststrøk/storbyer som tar de vanlige kredittkortene. Satt på spissen er det de internasjonsale kortselskapene som ikke har tilpasset seg konkurranse fra/pris på de nasjonale kortene.

Rimi og ICA har jo relativt nylig begynt å akseptere VISA, Master osv. (her i Oslo i alle fall) - kostnadene for butikken er vel ikke større for utenlandske kort enn de norske? Merkelig at de ikke tar utenlandske kort.

Kostnaden for norske kort (les: bankkort) er en helt annen en for kredittkort. Bankkort har en fast transaksjonspris (1 krone +/- eller noe sånn), mens kredittkortene (VISA, MC m.fl.) tar provisjon av beløpet, 1,5-4,5% avhengig av kort og avtale. Så det er ikke nødvendigvis forskjell på norsk Visa og utenlandsk Visa, men på om du bruker bankkortdelen eller kredittkortdelen.

t.

Det hjelper vel ingenting så lenge brukerstedet kun aksepterer BankAxept? Det er jo slik det er i det fleste dagligvarebutikker i Norge. (det begynner å komme seg litt nå, riktignok)

I Danmark har jeg forresten opplevd at det blir lagt til solide gebyrer når man betaler med utenlandske visakort, så mye som 3-4%...

I Danmark har jeg forresten opplevd at det blir lagt til solide gebyrer når man betaler med utenlandske visakort, så mye som 3-4%...

Nettopp! I Danmark får de lov til å diskriminere et betalingsmiddel ifht. et annet, ikke her i landet. Om det er kortselskapene eller myndighetene her som har bestemt det er jeg ikke sikker på.

Nettopp! I Danmark får de lov til å diskriminere et betalingsmiddel ifht. et annet, ikke her i landet. Om det er kortselskapene eller myndighetene her som har bestemt det er jeg ikke sikker på.

Det er kortselskapene som nekter brukerstedet å belaste kunden for gebyret de krever. I Danmark er det ikke lov å inngå en avtale som nekter brukerstedet å ta dette gebyret fra kunden.

Og det er forsåvidt fare enough, det koster jo ikke rent lite for brukerstedet per transaksjon, det blir jo lett 2 % av totalbeløpet som spiser av avansen. Jeg foretrekker selv å bruke credit cards, men jeg ser jo absolutt poenget fra handelsstanden.

Men har SAS lov til å poole baggen, og deretter bare sjekke ID på enkelt-paxen som er registrert på baggen? Hva hvis si Tommys bror ikke dukket opp, ville baggen hans da bli sendt fordi den stod i Tommys kone navn? Er ikke det en viss risiko?

Forøvrig er det et relativt håpløst krav at bag må offloades når folk ikke møter opp, det skal jo være av sikkerhetsgrunner. Nå som det er 100 % screening av all innsjekket bag skjønner jeg ikke helt greien, annet enn at det selvsagt er convinient for paxen som ikke får fly å beholde baggasjen sin...

Back