SAS tilbake til Kirkenes med kveldsrute

Fungerende fylkesordfører Ann-Solveig Sørensen (Ap) mener Widerøe og SAS må jobbe tettere sammen for å få til ruter som korresponderer med hverandre.

SAS kommer til å fly en direkterute fra Oslo til Kirkenes i vintersesongen og sommersesongen 2014. Det eneste problemet er at flyet lander ikke før 20.55 på kvelden. Widerøes maskin som flyr innom flere steder i Finnmark tar av fra Kirkenes 20 minutter før. Dermed får ikke passasjerer en korresponderende rute fra Oslo rundt i Finnmark.

http://www.finnmarken.no/lokale_nyheter/article6764967.ece




Vidar
 
Last edited by a moderator:
Det burde være både i SAS og Widerøes interesse at passasjerene får et best mulig tilbud. Vil jo bli mer attraktiv avgang hvis kveldsflyet til Kirkenes også har forbindelse videre.

Er det ikke mulig å senerelegge Widerøes avgang fra Kirkenes den halvtimen det er snakk om? Hvilke problemer vil det i så fall medføre?
 
Det burde være både i SAS og Widerøes interesse at passasjerene får et best mulig tilbud. Vil jo bli mer attraktiv avgang hvis kveldsflyet til Kirkenes også har forbindelse videre.

Er det ikke mulig å senerelegge Widerøes avgang fra Kirkenes den halvtimen det er snakk om? Hvilke problemer vil det i så fall medføre?

Det blir nok mer enn en halvtime. Widerøes maskin går tyve minutter før SAS' lander. Ta med tid som medgår til åflytte last og passasjerer mellom rutene så er du 45-50 minutter senere. Ser du så i andre enden av Widerøes rute så er du i Tromsø. Der lander Widerøes rute i dag kl. 0025. Legg så til den tiden du starter senere i Kirkenes og klokken er plutselig 0110 når du ankommer Tromsø. Det blir sent bådefor crew og ikke minst passasjerer.

Men for all del Enig med deg i poenget. Det er helt sikkert til det beste for både flyselskapene og passasjerene at det finnes korrespondanser i enden av en rute.




Vidar
 
Er det ikke mulig å senerelegge Widerøes avgang fra Kirkenes den halvtimen det er snakk om? Hvilke problemer vil det i så fall medføre?

Problemet er nok mest arbeidstid. Å strekke arbeidsdagen for en flyvemaskin er ikke noe problem, men man får en ekstra 45-minutters groundstop i KKN og for de som er lokalt påstigende eller kommer annenstedsfra er kanskje ikke det så populært heller. Dessuten må man holde folk lenger på jobb både i KKN og TOS, pg det øker jo også kostnadene ...
 
En ting er å flytte WFs avganger. En annen løsning er kanskje å se på når SAS sin avgang går fra OSL?
 
En ting er å flytte WFs avganger. En annen løsning er kanskje å se på når SAS sin avgang går fra OSL?

Ja, men hvilken annen avgang skal da "ofres"? Er jo ikke bare å sette inn nye avganger når det best måtte passe på OSL....for ikke å snakke om at SAS og Widerøe vel selv har begrensninger både på fly og mannskap.

Her er det vel snakk om håpløs naivitet fra en fylkespolitikerne som forsøker legitimere sin eksistens
 
Ja, men hvilken annen avgang skal da "ofres"? Er jo ikke bare å sette inn nye avganger når det best måtte passe på OSL....for ikke å snakke om at SAS og Widerøe vel selv har begrensninger både på fly og mannskap.

Det trenger vel nødvendigvis ikke handle om å "ofre" noen avgang. Man klarer det på sommeren så jeg tror det handler om rotasjon på flyene. SAS har sikkert noen fly som er ledig i Oslo tidligere, men det betyr at en annen rute må gå senere.




Vidar
 
Last edited:
På dem annen side kan man kanskje se på eksisterende tilbud også. Det finnes tilbud omtrent samtidig via både Alta og Tromsø. Så de som trenger å komme seg til Vadsø klarer nok det uten å måtte dra via Kirkenes.
 
På dem annen side kan man kanskje se på eksisterende tilbud også. Det finnes tilbud omtrent samtidig via både Alta og Tromsø. Så de som trenger å komme seg til Vadsø klarer nok det uten å måtte dra via Kirkenes.

Men alle skal ikke til Vadsø. Der e jo nokka mere land mellom Kirkenes og Tromsø.




Vidar
 
Det var nevnt som eksempel tidligere. Hvilke steder har ikke korrespondanse fra Oslo med avgang på den tiden?
 
Det blir nok mer enn en halvtime. Widerøes maskin går tyve minutter før SAS' lander. Ta med tid som medgår til åflytte last og passasjerer mellom rutene så er du 45-50 minutter senere. Ser du så i andre enden av Widerøes rute så er du i Tromsø. Der lander Widerøes rute i dag kl. 0025. Legg så til den tiden du starter senere i Kirkenes og klokken er plutselig 0110 når du ankommer Tromsø. Det blir sent bådefor crew og ikke minst passasjerer.

Men for all del Enig med deg i poenget. Det er helt sikkert til det beste for både flyselskapene og passasjerene at det finnes korrespondanser i enden av en rute.
Vidar

Det blir nok en meget dyr seanse å senerelegge Widerøes avgang med en time her. Flere av flyplassene langs ruta må ha utvidet åpningstid, med kostnader for både Widerøe og Avinor, samt at dette også skal passe inn i Widerøes kabal for besetninger og bruk av flymaskinene.
Selvsagt mulig, men det koster ....
 
Det var nevnt som eksempel tidligere. Hvilke steder har ikke korrespondanse fra Oslo med avgang på den tiden?

På den aktuelle flighten som har korrespondanse i Kirkenes i dag, så er det i tillegg til Vadsø også Vardø, Båtsfjord og Berlevåg. Selv om maskinen fortsetter til Hammerfest og Tromsø regner jeg ikke med at det er noen som reiser fra Oslo til disse to plassene via Kirkenes. Kanskje bortsett fra noen som samler bonuspoeng.

Dette er også snakk om vinterrute så landeveien vil være utelukket, slik det har vært fram til nå. Dette på grunn av nattstengte fjelloverganger til Båtsfjord og Berlevåg. Du vil rett og slett ikke rekke fram til fjellovergangen før den stenger.

Dette er en rute som de siste år ikke har vært fløyet på vinterprogrammet, sannsynligvis på grunn av få reisende. Når man nå mangler korrespondanse i Kirkenes blir det, stort sett, en rute for de som reiser lokalt Oslo - Kirkenes - Oslo og den kan risikere å bli lite lønnsom. Men jeg synes det er flott av SAS at de tester den ut. Det ville utvilsomt ha styrket ruten med en forbindelse videre langs kysten til Tromsø.




Vidar
 
Back
Top