SAS til Tromsø 16.5?

TOS

ScanFlyer Mile High Club
SAS til Tromsø 16.5?

Kan det virkelig stemme at SAS kun flyr to direkteavganger fra OSL til TOS i morgen? Det er hva SAS.no forteller meg iallefall. Massive kanselleringer, eller planlagte reduksjoner? SAS flyr vel til vanlig 8 (?) direkteavganger hver vei, så det er 75% reduksjon i programmet. Til forskjell har DY 5 (?) direkteavganger og er nede i tre i morgen (så 40% reduksjon).

Last edited:
Re: SAS til Tromsø 16.5?

Inneklemt arbeidsdag betyr vel normalt redusert forretningstrafikk og dermed kutt i programmet?

Kanskje det har noe med at det er 16 mai i morgen og i sammenheng med 17 mai at det er redusert program?

Helt sikkert. Det er ikke mange som reiser mandag når det er helligdag tirsdag.

Helt sikkert. Det er ikke mange som reiser mandag når det er helligdag tirsdag.

Det er mulig. SAS fortalte meg nå at det var fulle fly, og rutet meg via trd. Derfor tenkte jeg at det var andre årsaker; f.eks. mangel på personell eller syke fly.

Last edited:

Basert på dagens opplevelse så frister det å konkludere med at SAS hadde fjernet iallefall en avgang for mye til TOS. Sarpsborg måtte til med charter for å komme seg til/fra Tromsø i dag, men de stilte til gjengjeld med brukbar mengde bortesupportere. De to avgangene som gikk var 100% fulle (1620-avgangen har vært full iallefall siden fredag, og 0955-avgangen kom plutselig opp som et alternativ i går kveld - noe den ikke var på fredag når rerouting ble diskutert med ViaTravel). Men hvem vet hvor mange passasjerer som egentlig ønsket å reise med SAS direkte?

Det var forøvrig en litt underlig episode ved boarding på 4414. Det kom et par uniformerte politi sammen med en gjeng på 5-6 stykker som skulle til LYR som opp gatebroen. Det så ikke ut som fangetransport & de uniformerte var ikke med flyet, men jeg vet ikke hvilke andre forhold som kan gjøre at uniformert politi kommer kjørende ut på tarmac.... Mange passasjerer som så litt undrende på dette. :-)

Last edited:

Det var forøvrig en litt underlig episode ved boarding på 4414. Det kom et par uniformerte politi sammen med en gjeng på 5-6 stykker som skulle til LYR som opp gatebroen. Det så ikke ut som fangetransport & de uniformerte var ikke med flyet, men jeg vet ikke hvilke andre forhold som kan gjøre at uniformert politi kommer kjørende ut på tarmac.... Mange passasjerer som så litt undrende på dette. :-)

Jo det skal du få vite - gate 20 blir ombygget. Dermed er passkontrollen flyttet til gate 19, med en "halvveisløsning" hvor det sitter en person og går i sømmene på passene til utleninger, mens politimannen sjekker nordmennenes legitimasjoner. Det er kanskje for at det ikke skal skje at folk "sniker seg" forbi den veldig halvveis løsninga på gate 19 (det er jo ikke en fysisk dør du blir slippet gjennom, det er bare et åpent hull i veggen) - du blir jo litt mer stram i ryggen når det står en røslig kar med både politiuniform og refleksvest hvor det står POLITI og ber om identifikasjon.

Jeg observerte også at politimannen fulgte UM inn på SK4414 på Søndagen (helt helt til slutt av boarding), hvorfor akkurat han gjorde det vet jeg ikke. Goodwill? :p Er jo ganske langt å gå til flyet nå, helt fra gate 19 til 21 via tarmac. Kanskje det var for sikkerhet?

Jo det skal du få vite - gate 20 blir ombygget. Dermed er passkontrollen flyttet til gate 19, med en "halvveisløsning" hvor det sitter en person og går i sømmene på passene til utleninger, mens politimannen sjekker nordmennenes legitimasjoner. Det er kanskje for at det ikke skal skje at folk "sniker seg" forbi den veldig halvveis løsninga på gate 19 (det er jo ikke en fysisk dør du blir slippet gjennom, det er bare et åpent hull i veggen) - du blir jo litt mer stram i ryggen når det står en røslig kar med både politiuniform og refleksvest hvor det står POLITI og ber om identifikasjon.

Jeg observerte også at politimannen fulgte UM inn på SK4414 på Søndagen (helt helt til slutt av boarding), hvorfor akkurat han gjorde det vet jeg ikke. Goodwill? :p Er jo ganske langt å gå til flyet nå, helt fra gate 19 til 21 via tarmac. Kanskje det var for sikkerhet?

Jeg glemte å påpeke at dette skjedde på OSL... :) De reisende jeg snakket om forlot ikke flyet i Tromsø som normalt for de som skal reise til LYR, så noe spesielt var det med dem. Iallefall 4 av de 6 reisende var karer som virket nokså "tøffe" (dvs. som man ikke ville finne på å begynne å bråke med...).

Kan det virkelig stemme at SAS kun flyr to direkteavganger fra OSL til TOS i morgen? Det er hva SAS.no forteller meg iallefall. Massive kanselleringer, eller planlagte reduksjoner? SAS flyr vel til vanlig 8 (?) direkteavganger hver vei, så det er 75% reduksjon i programmet. Til forskjell har DY 5 (?) direkteavganger og er nede i tre i morgen (så 40% reduksjon).

Avinor.no stemmer ikke overens med det du sier:

- Ankomst SAS, OSL-TOS: 1 stk
- Ankomst DY, OSL-TOS: 1 stk
- Avgang SAS, TOS-OSL: 2 stk (den ene var vel charter)
- Avgang DY, TOS-OSL: 1 stk

Avinor.no stemmer ikke overens med det du sier:

- Ankomst SAS, OSL-TOS: 1 stk
- Ankomst DY, OSL-TOS: 1 stk
- Avgang SAS, TOS-OSL: 2 stk (den ene var vel charter)
- Avgang DY, TOS-OSL: 1 stk

Vel, SAS hadde ifølge dem selv satt opp to maskiner fra OSL til TOS (kl. 09.55 og kl. 16.20) + charteren (kl. 09.30). Jeg var med den ene maskinen kl. 09.55, og jeg vet positivt at maskinen 09.30 (charteren) gikk. Jeg ble tilbudt plass på 16.20 avgangen som et alternativ.

DY solgte iallefall på søndagskvelden billetter til 3 maskiner den 16.5 i retning TOS fra OSL (så godt som alle så ut til å være brukbart belegg på om man kan ta prisen som en indikasjon - kun flex billetter til salgs). Om disse gikk vet jeg ikke, men det gikk iallefall en maskin kl. 0900 fra OSL til TOS.

Returen vet jeg ikke.

Last edited:

Kan det tenkes at politimannen var faren til UM-en?

Back