SAS til London City Airport

Originally posted by BU662
Da må jeg gi meg:sarc

Men OSL-LCY bör vel vaere ikke en dumt idee, men jeg er litt skeptisk at folk aksepterer Fokker 50 på slik en rute. Ikke fordi Fokker 50 er gammelt. Bare fordi dette har ingen jet-motorer, men propeller. CRJ på slik en rute ville vaere en vinner. Har Cimber ikke en til som kan leies av SAS? Hva er med Maersk? Har de alrede kvittet seg med alle sine CRJ200?
Alle DM's CRJ-200 flyver for QI idag. DM's CRJ-700 der længe har stået i BLL, er nu væk, så jeg gætter på, at de har fået nye brugere/ejere.

Detteer det som ligg inne i Amadeus:

APT ARR DY DEP DY CLASS/MEAL EQP GRND EFT TTL
CPH 0800 TH CDJIYSBEMHQ/- DH4 2:15
VWUKLTGX/-
LCY 0915 TH 2:15

COMMENTS-
1.FROM CPH - DEPARTS TERMINAL 3
2.CPH LCY - 9/ NON-SMOKING

CONFIGURATION-
DH4 NO CONFIGURATION SET

CRJ er ikke godkjent på LCY i følge denne siden

det perfekte hadde vært Embraer 170, som jeg trodde nå er godkjent for LCY. SAS Braathens kunne vel også fått noen Q400 om det var ønske om en slik rute.

London City Airport er en morsom, liten flyplass midt i det meste. Ved den ene enden av rullebanen er det ei bru. Den andre ender i vannet... Det er én kombinert rulle- og taksebane. Da jeg fløy til Amsterdam fra LCY sist tirsdag, var det spennende å se på hvordan de løste trafikken. Det var opptil tre maskiner som takset langs rullebanen ned til holding bay i østre ende. Det jeg så av fly der nå var VLM F50 (som vi fløy), Saab 2000 fra et sveitsisk selskap jeg ikke husker navnet på, ATR fra EuroManx, ERJ 135 fra Luxair, BAe 146 i forskjellige markedsføringsdrakter fra BA og Swiss. Jeg har tidligere flydd med Braathens Malmö Aviation dit fra Malmø. Det var en spennende innflyging - bratt som fy, med masse lys overalt.

Det er en effektiv flyplass og er du heldig er det mindre enn 100 m fra sjekk-inn til flysetet - i motsetning til alle andre Londonflyplasser. Det er en regionalflyplass midt i byen.

Til TheDane så er jeg klar over det du sier. I min beskrivelse av ACMI som "kontraktert" bort til QI så var poenget mitt at dette er en grei måte å ha lave oppstartskostnader med nye ruter. Ved nærmere ettertanke så flyr vel FLYBE Q400 til/fra LCY.
Q400 er naturlig nok sertifisert for LCY.
Jeg tror nok fortsatt på at SAS i tiden fremover vil gå inn for ACMI kontrakter til rutene sine med mindre selskaper. Disse har som kjent meget mindre overhead og faste kostnader enn de store og dermed blir økonomien i oppstarten av nye ruter bedre enn om de skulle gjøre det selv.
Det var jo en dialiog tidligere med at SAS skulle leie inn B757 fra islendingene for trafikkere OSL-JFK som ACMI lease. Dette initiativet strandet igjen på SAS pilotforening som gikk imot dette opplegget som helt sikkert ville være en god modell for OSL-JFK ruten. Airbusene og B767 viste seg å være for stor på helårsbasis.
Et flysete er et flysete uansett flytype.
Før gikk det jo B707 og DC-8 på langrutene og jeg synes det var bedre enn bredbuk kjerrene som trafikkerer idag.
Har mange fine lange turer til ulike kontinenter med SAS DC-8 og B707 fra andre selskaper.

Ikke verdens største nyhet akkurat, men OK at SAS nå forsøker noe nyt - det skal dem ha!
Synd også at tidene ikke passer inn for reisende fra OSL og ARN...noe som nok hadde hjulpet på belegget.

Kan dette være noe for Widerøe fra OSL kanskje :)

SAS Braathens burde også funnet en partner med små fly som man kan lease for å prøve ut mindre destinasjoner synes jeg.

Tja - dem har jo som sagt full kontroll på Widerøe som disponere turboprop, men om en vil ha jet må dem vel se seg litt rundt, men SAS har jo snakket om små jet-fly som skal settes inn på tynne ruter og fra OSL i mange år nå, så kanskje det skjer en gang..

Hadde noen villet fly OSL-LCY med F50??? Ikke jeg! Mindre jetfly hadde vært tingen, da kunne man ha gjort som danskene og åpnet flre ruter til marginale destinasjoner med stor bunsiness-trafikk. SAS Braathens ser mer ut til å være opptatt av volumer, og Spania.

Enig - SAS i Norge burde satse på en mindre flytype med jet-motorer som kan operere til langt flere destinasjoner...evt flere avganger og være mer attraktiv.
Jeg tror også at ca 75-seters jet kunne gitt mange nye spennende destinasjoner for SAS Braathens. Men sjansen for at det skal skje nå som flåten er kun B737, og SAS Braathens endrer seg mer og mer til et lavprisselskap med gjennomgående innsjekk, er vel ganske liten.

Satsingen til Spania henger nok sammen med Braathens vellykkede satsing.

Bytt ut 5-6 B737 med 8-10 mindre fly og starte flere nonstop-ruter fra Norge. De mindre flyene kunne også blitt brukt innenlands på tynne ruter. Men dette koster nok endel....

Om Blue1 har et fly aa avse kan det jo settes inn paa OSL-LCY, deres BAe-fly er jo blant de sertifiserte. Ellers har jo Wideroe blitt nevnt som mulig kandidat til en slik rute ogsaa, men da med prop saaklart.

Originally posted by jb1
Om Blue1 har et fly aa avse kan det jo settes inn paa OSL-LCY, deres BAe-fly er jo blant de sertifiserte. Ellers har jo Wideroe blitt nevnt som mulig kandidat til en slik rute ogsaa, men da med prop saaklart.

Ja, Blue1 ville passe rigtig godt på LCY flyvninger fra både Oslo, Stockholm og København. Men det tror jeg ikke sker i den nærmeste fremtid. Hvis SAS Gruppen bestemmer at lade Blue1 få flyvninger fra Danmark, Norge og Sverige som ikke er til Finland så bryder helvede løs i SAS Danmark, SAS Braathens og SAS Sverige blandt de ansatte (specielt piloter og kabine). De vil med 99,99% sikkerhed se det som et forsøg fra ledelsens side i SAS på at presse dem endnu mere og så kan helvede altså hurtig fryse til is! Så nej det tror jeg (desværre) ikke sker. Medmindre ledelsen da kan få en aftale med kabinen, piloterne og de øvrige berørte personale grupper om at dette er ok til/fra LCY pga de begrænsninger som lufthavnen har med hensyn til flytyper. Men det bliver nok rigtig svært.

Dette er da positivt...selv om ruten ikke flys fra verdens navle; Norge!!! Om det er en kjempenyhet eller ikke betyr NADA!!! Men reaksjonene er ikke uventet - enten de er fra DK eller NO!

Back