SAS til London City Airport

Såvida inte detta är nyheten som skulle släppas klockan 10:00 idag så verkar det som om det sker mycket hos bolaget i dessa tider.
 
dét var nyheten, ja - om det ikke skjer andre ting som jeg ikke kjenner til.
 
Enig Jens, dette er ikke nyskapende i det hele tatt, det føyer seg bare inn i rekken av ruter SAS aldri har brydd seg om før en konkurrent starter opp, da får de plutselig r*** i gir. Kan jo være at ruten var planlagt lenge, og at Sun-Air kom dem i forkjøpet, men hvis ikke begynner det nesten å bli patetisk.

Hadde ventet meg noe mere etter allt hypet her på forumet, noe a'la "SAS innser at de ikke kan konkurrere med LCC'ene, og returnerer til fullservice" eller noe i den duren.

Finner forresten ingen info om hvor flyene skal gå fra, blir det avganger fra alle hovedstedene i Skandinavia?
 
CPH-LCY skal gå to ganger om dagen med Q400!
Jeg gleder meg! Etter å ha fløyet til/fra LHR i helgen, for å besøke min svoger som bor nesten nede ved Canary Warf, ser jeg frem til å fly til LCY neste gang - fire stasjoner med DLR'en, i stedet for Heathrow Express + taxi (£45) som vi tok fredag, eller tuben (£7) som tok halvannen time med to bytter på veien - ikke gøy med barnevogn og mye bagasje. Med flyet til LCY er du rett i London. Supert! Kanskje det blir juleshopping på Regent Street i år!
 
Tiderne på København (CPH) - London City (LCY) er nu lagt ind på www.scandinavian.net. Ved at lave en test søgning i bookingsystemet via www.sas.dk så fik jeg oplysninger frem om at ruten beflyves af Cimber Air med CRJ!!!

Tiderne er udfra hvad jeg kan se (lokal tider):

CPH-LCY 08:00-09:15
LCY-CPH 09:40-12:55
CPH-LCY 16:20-17:35
LCY-CPH ??:??-??:?? (ved ikke hvorfor jeg ikke får nogen returrejse frem om aftenen!)

Opdatering:

Tiderne kan nu også ses i Amadeus. Der står der også at ruten beflyves af Cimber Air med CRJ.

Til sammenligning er her tiderne for BA (SUN-AIR) som om kort tid også starter op på København-London City:

CPH-LCY 07:55-09:05
LCY-CPH 09:30-12:40
CPH-LCY 16:15-17:25
LCY-CPH 17:50-21:00

Dette bliver virkelig vinge mod vinge flyvning - may the best man win :spin:

Opdatering nr. 2:

Hvor får SAS / Cimber Air iøvrigt den CRJ fra hvis det stemmer som det pt står både på SAS sitet og i Amadeus? De 2 nuværende Cimber maskiner og den kommende er vel allerede optaget på disse tidspunkter af dagen?! Kommer der en fjerde, eller er dette evt. begyndelsen til vores spekulationer om at Cimber skal til at være et produktionsselskab for SAS!! Blot en tanke :)
 
Det må ha blitt lagt inn en feil i Amadeus, dette er nemlig pressemeldingen fra SAS Danmark:

Ny rute i luften: Flyv direkte med SAS til London City

30. oktober er Scandinavian Airlines Danmark i luften med to daglige returflyvninger mellem København og London City Airport.

- Som en ny mulighed for rejsende til London åbner vi nu for flyvninger direkte til centrum. I forvejen flyver vi seks returafgange mellem København og London Heathrow, så samlet set stiller vi med et meget kraftfuldt kundetilbud, siger adm. direktør i Scandinavian Airlines Danmark, Susanne Larsen.

Målt på forretningsrejsende er London City Airport en af Europas hurtigst voksende lufthavne. Beliggenheden er midt i et af Londons mest ekspanderende forretningsdistrikter, Canary Wharf, og den lille lufthavn tilbyder hurtig og effektiv service: Der går 5 minutter fra fly til taxa
- og den seneste check in tid er 10 minutter før afgang.

Passagerer med SAS til London City vil flyve med en Q400 med plads til
72 passagerer.

For yderligere information kontakt kommunikationsdirektør Anne Bove-Nielsen på telefon 3232 4675.


Med venlig hilsen
SAS Scandinavian Airlines Danmark A/S
Kommunikationsafdelingen
 
Denne nyheten er ikke av de helt store tingene i selskapets historie. Det at eventuelt QI skal operere ruten sier jo litt om SAS framtidige strategi; tynne ruter med dårlig lønsomhet kontrakteres bort ,mens ruter med volum og positiv inntjening trafikkeres av SAS selv.
På denne måten kan selskapet redusere antall flytyper og dermed kostnader. Dette har jo historisk vært en av utfordringene til SAS.
Q400 er den sertifisert for landing LCY? Jeg er ikke sikker på det.
 
Originally posted by OJB
Denne nyheten er ikke av de helt store tingene i selskapets historie. Det at eventuelt QI skal operere ruten sier jo litt om SAS framtidige strategi; tynne ruter med dårlig lønsomhet kontrakteres bort ,mens ruter med volum og positiv inntjening trafikkeres av SAS selv.
På denne måten kan selskapet redusere antall flytyper og dermed kostnader. Dette har jo historisk vært en av utfordringene til SAS.
Q400 er den sertifisert for landing LCY? Jeg er ikke sikker på det.

Det er vel snarere slik at man lar QI-maskinene fly på markeder man vil teste ut, for deretter å sette inn SK-materiell hvis det viser seg at etterspörselen er god. Det er det som skjer på for eksempel Palanga, der Q400 tar over.
 
Originally posted by OJB
Denne nyheten er ikke av de helt store tingene i selskapets historie. Det at eventuelt QI skal operere ruten sier jo litt om SAS framtidige strategi; tynne ruter med dårlig lønsomhet kontrakteres bort ,mens ruter med volum og positiv inntjening trafikkeres av SAS selv.
På denne måten kan selskapet redusere antall flytyper og dermed kostnader. Dette har jo historisk vært en av utfordringene til SAS.
Q400 er den sertifisert for landing LCY? Jeg er ikke sikker på det.

SAS kontrakterer på ingen måde bort de ruter som i dag flyves af Cimber Air med CRJ. Det drejer sig om damplease som SAS laver hos Cimber fordi de ikke selv har jet fly af denne størrelse. Ruterne er ikke Cimber Air ruter, men 100% SAS ruter.

Nu kender jeg af gode grunde ikke kontrakten, med i udgangspunktet så får Cimber Air en fast betaling for at stille fly og en del af besætningen til rådighed for SAS uanset belægning og destination.

Dette er der jo også andre større selskaber i Europa som gør. Lufthansa via deres netværk Lufthansa Regional med bl.a. CityLine og Eurowings samt Air France som bl.a. har Regional til at flyve for sig. At både Lufthansa og Air France har ejerinteresser i visse af deres partners er noget andet, men det ændre ikke ved princippet.
 
Originally posted by OJB
Q400 er den sertifisert for landing LCY? Jeg er ikke sikker på det.
Q400 er sertifisert for LCY. Muligvis med viss supplements til avionics. CRJ er vel derimot ikke sertifisert for LCY med mindre det har skjedd nylig.

CFM
 
Ojojoj, for en gledelig nyhet! :zzz
Nordmenn vil vel neppe spare tid på å først fly til Køben og deretter Låndånn Sitti.
 
det blir nok veldig behagelig å fly til LCY, fremfor LHR.

Og, BRK - husk dette er et SKANDINAVISK luftfartsforum, ikke et NORSK!!! Ekstra gledelige nyheter for danske forretningsreisende, men ikke dumt for norske heller. Nå har jeg ikke sett den endelige tidtabellen (jeg tror den som ligger i Amadeus er feil), men det er nok et alternativ for norske reisende også. Skal du til City eller Canary Wharf, sparer du MYE tid på å fly til CITY fremfor de andre flyplassene, så det kan kanskje lønne seg tidsmessig (og helt klart hassel-messig) å fly OSL-CPH-LCY fremfor OSL-LHR
 
dessverre passer tidtabelle CPH-LCY ikke for pax fra STO og OSL på morgenen. Kjipern! Men, ettermiddagen passer fint.

Slik ser tidtabellen ut:
CPH-LCY
SK 509 Dep. 08:00 Arr. 09:15 Q400 flightime 2:15
SK 1509 Dep. 16:20 Arr.17:35 Q400 flightime 2:15

LCY-CPH
SK 510 Dep. 09:40 Arr. 13:55 Q400 flightime 2:15
SK 1510 Dep. 18:00 Arr. 21:15 Q400 flightime 2:15
 
Gamle kjære rutenummer. Men de burde spandert på seg tider fra 8.15 i stedet, men det er vel vanskelig.
 
Joda, Richard, SAS Braathens disponerer fly som er sertifisert for LCY, nemlig F50! VLM har jo flydd dit med F50 lenge, så det skulle ikke være noe problem.
I tillegg var det noen rykter om Widerøe og LCY for noe tid siden... :)
 
Back
Top