SAS blæser til kamp mod bonussnyd
Bonuspoint er skabt for at lokke flere rejsende til SAS og stribevis af andre luftfartselskaber. Men bonusprogrammerne lokker også rejsende i hobetal til at snyde sig til værdifulde bonuspoint. Snyderiet koster SAS et betragteligt millionbeløb hvert år, og selskabet varsler nu storoffensiv mod de udspekulerede passagerer.
Branchens problem er, at passagererne relativt let kan registrere sig hos flere flyselskaber for den samme rejse. I øjeblikket arbejder flyselskabernes forskellige computersystemer nemlig ikke effektivt sammen om at kontrollere kunderne for dobbelte bonuspoint, fortæller informationsdirektør i SAS-koncernen, Hans Ollongren.
- Vi vil blandt andet sammen med vores partnere i Star Alliance intensivere arbejdet med at lave et nyt computersystem, der kan tage hånd om problemet, siger han til Ritzau.
Ifølge avisen Svenska Dagbladet koster problemet årligt SAS 30 millioner svenske kroner
________________________Kildie: jv.dk
Men hvordan gør man egentlig i praksis.
Et eksempel:
Næste gang jeg skal til Kina skal jeg nok flyve BLL-MUC-PVG PEK-FRA-BLL alt sammen på LH flight nummer. Jeg vil gerne have SK point på turen, men BLL-MUC flyves af QI på LH codeshare så den gir ikke SK point, men jeg kan godt få Miles and more point på den tur. Hvis jeg opgiver begge bonusnumre i reservationen har jeg så "snydt"? Hvordan sikre jeg mod at lave snyd - og samtidig få de point jeg gerne vil have?
Bonuspoint er skabt for at lokke flere rejsende til SAS og stribevis af andre luftfartselskaber. Men bonusprogrammerne lokker også rejsende i hobetal til at snyde sig til værdifulde bonuspoint. Snyderiet koster SAS et betragteligt millionbeløb hvert år, og selskabet varsler nu storoffensiv mod de udspekulerede passagerer.
Branchens problem er, at passagererne relativt let kan registrere sig hos flere flyselskaber for den samme rejse. I øjeblikket arbejder flyselskabernes forskellige computersystemer nemlig ikke effektivt sammen om at kontrollere kunderne for dobbelte bonuspoint, fortæller informationsdirektør i SAS-koncernen, Hans Ollongren.
- Vi vil blandt andet sammen med vores partnere i Star Alliance intensivere arbejdet med at lave et nyt computersystem, der kan tage hånd om problemet, siger han til Ritzau.
Ifølge avisen Svenska Dagbladet koster problemet årligt SAS 30 millioner svenske kroner
________________________Kildie: jv.dk
Men hvordan gør man egentlig i praksis.
Et eksempel:
Næste gang jeg skal til Kina skal jeg nok flyve BLL-MUC-PVG PEK-FRA-BLL alt sammen på LH flight nummer. Jeg vil gerne have SK point på turen, men BLL-MUC flyves af QI på LH codeshare så den gir ikke SK point, men jeg kan godt få Miles and more point på den tur. Hvis jeg opgiver begge bonusnumre i reservationen har jeg så "snydt"? Hvordan sikre jeg mod at lave snyd - og samtidig få de point jeg gerne vil have?