SAS taper flest reisende av alle selskap i Europa!

Hvor stor hadde ikke denne oppgangen vært hvis det hadde vært en oppgangstid :8:

Det er et godt spørsmål, for da hadde sannsynligvis ikke FlyNordic og Sterling sluppet Norwegian til i Sverige og Danmark. Norwegian har i stor grad økt kapasiteten fordi konkurrenter har slitt big time og trukket ned sin egen kapasitet (eller lagt helt ned) i Norden + at SAS har trukket ned 17% innenriks NO, og dermed sluppet DY mer til på et lønnsomt marked, som er det eneste stedet DY henter overskudd.

Hadde det ikke vært for krisen i luftfarten (hos konkurrentene) kan det altså hende Norwegian hadde hatt 5-6 mill pax i året... :old
 
Last edited:
Tviler på det Flyer, nedgangen er mindre enn et år gammel (den riktige nedgang skjedde ikke før i november 2008 for de andre enn Norwegian) og da var både FlyNordic og Sterling Airlines allerede historie.
 
Det er et godt spørsmål, for da hadde sannsynligvis ikke FlyNordic og Sterling sluppet Norwegian til i Sverige og Danmark. Norwegian har i stor grad økt kapasiteten fordi konkurrenter har slitt big time og trukket ned sin egen kapasitet (eller lagt helt ned) i Norden + at SAS har trukket ned 17% innenriks NO, og dermed sluppet DY mer til på et lønnsomt marked, som er det eneste stedet DY henter overskudd.

Hadde det ikke vært for krisen i luftfarten (hos konkurrentene) kan det altså hende Norwegian hadde hatt 5-6 mill pax i året... :old

Stusser litt på denne, du skriver at norsk innenriks er det eneste stedet DY henter overskudd. Så alt av Europaruter er underskuddsforetagende?
 
Stusser litt på denne, du skriver at norsk innenriks er det eneste stedet DY henter overskudd. Så alt av Europaruter er underskuddsforetagende?

Den reagerte jeg også på, har inntrykk av at de tjener bra på europarutene - ser ikke helt for meg heller at Kjos vil sitte og se Norwegian taper penger på sånne ruter...
 
Den reagerte jeg også på, har inntrykk av at de tjener bra på europarutene - ser ikke helt for meg heller at Kjos vil sitte og se Norwegian taper penger på sånne ruter...

Husk at det ikke finnes marked for alle europarutene fra Norge som Norwegian har åpnet. Det er jo klart at disse må være supsidiert av innenriks trafikken for å overleve;)
 
Husk at det ikke finnes marked for alle europarutene fra Norge som Norwegian har åpnet. Det er jo klart at disse må være supsidiert av innenriks trafikken for å overleve;)

Jeg deler ikke dette synspunktet med deg Martin.
DY driver ikke ruter med tap eller planlagt kryss-subsidiering.
Det er enten snakk om helårs ruter eller sesong betonte ruter.
Begge deler har en kalkulert oppstarts kostnad som varierer over tid når en rute går i balanse og senere med fortjeneste.
Er ikke en rute liv laga blir den lagt ned. Det har vel historien vist så langt.
 
Det er ingen tvil at Norwegian tjener god pa innenriksmarked. Men jeg ikke tror at Norwegian taper penger pa Europa rutene.

I Norge er dagen delt i morgen og kveldsrush. Men mellom 11 til ca. 16 tida er det egentlig ikke lönnsomt a fly pa de allefleste strekninger. Derfor kan man velge, enten la man flyene sta pa bakken, eller man har en rute som man kan tjene noe pa. Dersom denne rute gar med tap, sa er det billigere a la flyet sta pa bakken...

Alle Europa-Ruter som flys i peak-hours ma vaere sa profitabelt at det er mer lukrative a bruke flyet til disse destinasjoner enn a bruke denne innenlands.

Sorry guys, men de ökonomiske grunnprinsipier taler en annen sprak. Norwegian tjener noe pa de Europa-Ruter, ellers vil de har ikke flydd disse ruter...
 
Jeg deler ikke dette synspunktet med deg Martin.
DY driver ikke ruter med tap eller planlagt kryss-subsidiering.
Det er enten snakk om helårs ruter eller sesong betonte ruter.
Begge deler har en kalkulert oppstarts kostnad som varierer over tid når en rute går i balanse og senere med fortjeneste.
Er ikke en rute liv laga blir den lagt ned. Det har vel historien vist så langt.

Var ironien virkelig så godt skjult i mitt inlegg? :)
 
Back
Top