SAS-tall desember 2008

RIBRO

ScanFlyer Gold
· SAS Group's traffic decreased by 12.5% during December and seat capacity was down 10.2% vs 2007.
· SAS Group carried 2.2 million passengers in December, down 3.0% vs 2007.
· Total passenger load factor in December was down by 1.7 p.u. to 64,8%.

Group market trends and yield development
Yield for Scandinavian Airlines in November was up by 3.3%, in line with earlier indications. For December 2008, the change in yield is expected to improve slightly and be positive versus last year.

The market is characterized by lower demand due to weaker macroeconomic development in Scandinavia and worldwide. The challenges within the credit market will most likely result in an even more difficult macroeconomic environment in SAS Group's core markets. The SAS Group is currently implementing measures - Profit 2008 - to improve the result development. The measures comprise both revenue enhancing and cost measures totaling SEK 1.5 billion. Capacity reductions of 10% as announced earlier are gradually taking effect. The program is running according to set out plan. More capacity cuts are likely to be implemented in 2009.

SAS Scandinavian Airlines
· Total number of passengers reached 25.4 million during 2008, a decrease by 0.2%.
· Traffic decreased by 9.4% in December
· The passenger load factor decreased by 3.2 p.u to 66.1% in December.

Scandinavian Airlines International's total intercontinental traffic decreased by 10.9% in December vs last year and capacity was down 4.2 % Traffic on both Asian the USA routes was down 11% . The total passenger load factor was 74.5%, down 5.5 p.u.

Scandinavian Airlines Danmark decreased its capacity with 10.2% and the total traffic decreased 8.4% in December. On European routes, the capacity was reduced with 6.7% but traffic was only down 4.7%. The total load factor was 63.8%, up 1.3 p.u.

Scandinavian Airlines Norge's capacity decreased by 5.7% and traffic was down by 8.1%. Total load factor was 56.4%, down by 8.5 p.u.

Scandinavian Airlines Sverige's capacity decreased by 12.9%. The total traffic was down 9.2% resulting in a 2.8 p.u. higher total passenger load factor of 67.7% in December.

Punctuality (December)
Within 15 minutes 85.6% of the flights departed on time and the regularity was 99.2%.

Internet bookings (November)
The proportion of Internet bookings was 34.9% (34.4%) in November 2008


For further information Please contact VP,Head of SAS Group Investor Relations Sture Stølen
+ 46 8 797 1451 sture.stolen@sas.se
 
Last edited:
Ingen store reaksjoner på børsen på disse tallene... meget rolig i SAS-aksjen hittil i dag, kun 2 transaksjoner og aksjen er i skrivende stund uendret.

Har ellers ingen andre kommentarer til tallene bortsett fra at det generelt sett er mye minus... Så får økonomene blant oss komme med en bedre analyse :)
 
Da ble det ikke så skremmende tall som jeg fryktet for SAS Norge, nå ble de bare litt mer enn 11% mindre enn Norwegian (forøvrig kan det sies at dette er andre måneden Norwegian er større enn SAS Norge, forrige var i juli) når det gjelder passasjerer. Det som er mer skremmende er at DY har 66% høyere RPK enn SAS Norge, og når en sammenligner antall fly .....

http://forum.scanair.no/showpost.php?p=337718&postcount=14
 
Det er interessant å se hvordan Norwegian klarer å utnytte flyflåten sin på en mye bedre måte enn SAS. SAS har i utgangspunktet lange bakkeopphold lagt inn i tidtabellen, med noen unntak, og ofte har jeg opplevd at fly bare står parkert av ymse grunner. Det er for mye "dødtid" i SAS-konsernet. Derfor er det fint at SAS kutter flåten i takt med egne reduksjoner i tidtabellen, men jeg hadde også ønsket et strammere flyprogram - altså en ny politikk for utnyttelse av flåten. På fredag tok jeg f.eks. 06.15-avgangen fra Oslo til København. Vi var på gate i København 07.10 og flyet skulle videre til Oslo 08.25. Det er grunn til å spørre hvorfor...
 
Makroøkonomien tilsier nedgang, ja. Men pussig å se at andre øker ganske kraftig i samme tidsrom, samtidig som de tjener penger.
SAS har en stor jobb å gjøre. Ingen tvil om det.


IMM
 
Huff - dette er nitrist lesning.
Etter 9/11 var det gjort et poeng ut av hvor mye tapet var daglig/månedlig for å illustrere viktigheten av å raskt kunne tilpasse seg endrede forutsetninger.
........jeg kan ikke forstå annet enn at det renner fremfor drypper av kassen nå om dagen.
Hvor lang tid har SAS på seg før det begynner å bli kritisk?

Selv om kapasiteten trekkes ned forstår jeg det som at det ikke evnes å redusere tilsvarende i personalkostnadene. For SASNO tilsvarer 8-9 fly et vesentlig redusert personalbehov, eller passes det på å kjøre et massivt vedlikehold og recurrent training program for å være best mulig rustet til bedre tider?

Når er effektene for forbedringsprogrammet tenkt realisert og hvordan?
 
Hmmm også bare 35 % internett-andel.... Trodde ikke tallet var så lavt. Er ikke det litt lavt ???
 
Hmmm også bare 35 % internett-andel.... Trodde ikke tallet var så lavt. Er ikke det litt lavt ???

De fleste SAS-billetter selges gjennom reisebyrå og agenter. Hvis man trekker fra det reisebyråene selger av SAS-billetter, så er neste alt Internett-salg. I selskapets egne kanaler selges altså over 90% av billettene på nett.
 
Back
Top