SAS styret hindret vekst i Widerøe

Gulboble

ScanFlyer Silver
Medlem
SAS styret hindret vekst i Widerøe

Nedenstående hentet fra ØP viser på nytt hvordan SAS-styrets avgjøresle ang. Q 400 er til stor skade for Widerøe og reisende (les kunder) på TORP.
Hvorfor skal vi lide for SAS sine uhell med Q-400?............., men samtidig skal vi fortsette og være tolmodige slik informasjonssjef i Widerøe, Siw Sandvik ber om.
Widerøes bidrag til SAS sin økonomi svekkes også tilsvarende noe som setter hele SAS systemet i fare. :nor
...........................................................................................


Fremdeles Widerøe-trøbbel på Torp
Ombookinger og tekniske problemer er ikke et ukjent fenomen for Widerøe på Sandefjord Lufthavn Torp.

Av Kristin Bjørntvedt 33 16 30 50 kristin.bjorntvedt@op.no Publisert 02.04.2008 - 06:14 Oppdatert 02.04.2008 - 13:15 Tips en venn om denne saken Skriv ut denne siden - Innleide selskap har ikke levert de det har lovet oss, sier informasjonssjef i Widerøe, Siw Sandvik.

Widerøes drift på Sandefjord Lufthavn Torp er fremdeles problematisk etter at fire av flyselskapets Dash 8-Q400-fly ble satt på bakken med tekniske feil i høst. Ombookinger og tekniske problemer framtrer som de største utfordringene, noe som fører til at passasjerene må smøre seg med ekstra tålmodighet.

- Vi har leid inn fly fra andre flyselskaper. Disse flyene har imidlertid opplevd tekniske feil og da har de ikke hatt reservefly av samme type, orienterer informasjonssjef Sandvik.

Widerøe har i utgangspunktet regnet med store maskiner til flygningene deres. Ved tekniske problemer har flygningene blitt erstattet med mindre maskiner. Dette fører til overbooking.

- Vi flyr med all den reservekapasitet vi har tilgang på, men vi har ikke en veldig robust drift, innrømmer informasjonssjefen.

I høst ble fire av Widerøes Dash 8-Q400-fly tatt ut av drift for godt.

- Når vil situasjonen være normalisert?

- Det er vanskelig å si. Vi håper at flysituasjonen på Torp skal være en helt annen enn den er i dag i løpet av sommeren og høsten, sier Sandvik.

Samtidig håper hun at passasjerene vil fortsette å være tålmodige med flyselskapet.

- Vi gjør alt vi kan for å unngå overbooking eller andre driftsforstyrrelser, bedyrer hun.

- Vi tar alltid kontakt med passasjerene i det øyeblikket vi blir gjort oppmerksomme på driftsforstyrrelser. Dette pleier vi å gjøre dagen før, men noen ganger har vi ikke oversikt før passasjerene er kommet på flyplassen. Det er veldig beklagelig, sier Sandvik.

Widerøe har imidlertid bestilt syv fabrikknye Dash 8-Q400-fly. Fire av disse skal erstatte dem som ble satt på bakken på Torp i fjor høst. Disse vil være i drift i løpet av 2008. Ett til vil også leveres i løpet av året. De resterende to vil være kjøreklare i 2009.

- Vår ambisjon er å rendyrke Dash 8-Q400 på Torp. De er lønnsomme for både forretningsmarkedet og fritidsmarkedet.


Widerøe og Dash 8-Q400

* I fjor høst var Dash 8-Q400-fly innblandet i åtte ulykker.

* På et ekstraordinært styremøte i oktober 2007 avgjorde SAS å ta alle Dash 8-Q400-fly ut av trafikk.

* Denne avgjørelsen omfattet også datterselskapet Widerøes fly av samme type.

* Fire fabrikknye Dash 8-Q400-fly skal erstatte dem som måtte tas ut av drift på Sandefjord Lufthavn Torp i høst. Disse vil være på plass i løpet av 2008.
 
Re: SAS styret hindret vekst i Widerøe

Eller man kan snu på det å lure på hva WF hadde vært uten SAS... eid av islandske investorer - for Fred. Olsen hadde vel solgt seg ut til slutt av WF også med da eventuelt islandske investorer som kjøper.

Ikke akkurat den beste reportasjen jeg har lest - men hva er egentlig ØP???
 
Re: SAS styret hindret vekst i Widerøe

ØP er vel Østlandsposten i Larvik.
 
Back
Top