• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SAS starter All C class BBJ rute SVG-IAH??

Tommy777

ScanFlyer Mile High Club
Noen som har en kommentar til denne??

All C-class 737 HOU-SVG.

Was told today that SK is going to start an all business class cabin for the route Houston-Stavanger on a 737. It will be done with 3 aircraft. So far they have their hands on two. Does someone out there concur to this?

http://www.flyertalk.com/forum/showthread.php?t=706469

Bare det at de "skal" bruke 3 fly på en rute som krever 1 (muligens 1,5) får det til å høres ut som ett grunnløst rykte. Her mistenker jeg at man entan har drukket sterkere saker enn melk eller røyket noe annet enn Malboro Light

Originally posted by Someone

Bare det at de "skal" bruke 3 fly på en rute som krever 1 (muligens 1,5) får det til å høres ut som ett grunnløst rykte. Her mistenker jeg at man entan har drukket sterkere saker enn melk eller røyket noe annet enn Malboro Light

Eller at han mel i den posen... :lol:

Har faktisk hørt fra flere av mine pax at en slik rute er under planlegging
KLM kanskje ? LH ?

KLM har tradisjonelt hatt ett godt grep på denne strekningen i flere tiår. De går rimelig kjapt til Houston på denne strekningen via AMS.
Fra tid til annen har det vært nevnt (les rykte) at SK angivelig skulle snuse på en direkte rute for dette high yield markedet.
Imidlertid tror jeg neppe en slik rute føyer seg inn i SK sin nye strategi. en slik rute vil neppe kunne bære seg på helårsbasis. Så mange C klasse pax er det ikke at det vil kunne holde liv i en BBJ rute til IAH selv om det ville passe meg godt.

Ja heldigvis har jo SAS meget bra alternativ til 737 i egen flåte...:D

Som skrevet tidligere, har KLM med ruten KL663 allerede et godt grep om all-business ruten til Houston.

Kan ikke helt skjønne at det er noen andre som vurderer denne ruten.
Den er jo allerede rellativt trafikkert, og selv om det ofte er mange på ruten til KLM, så kan jeg ikke huske at det er så alt for mange..

Tror heller ikke akkurat at SK kommer til å opprette noen all-business, men kan vel alltids hende..

"en deilig drøm" som de Lillos villa ha sagt... Nå vet jeg ikke hvor mye trafikk det er mellom SVG og IAH, men det er vel neppe nok biz-pax til at noen kan fylle 40-50 C-klasse stoler hver dag - om ikke det skjer et eller annet prosjekt som krever mye folk.

OM det skulle bli en realitet - med den nye Open Skies-avtalen kan jo ethvert europeisk flyselskap fly ruten - blir det neppe på egne vinger. I dag flyr jo PrivatAir både for KLM, LH og Swiss med A319CJ eller BBJ. De eneste som gjør noe lignende (men ikke helt det samme) er Air France, som gjør det på egne vinger.

SVG-AMS er den mest lønnsomme Europa-strekningen i KLM nettverket. Særlig p.g.a. oljevirksomhetene i både SVG og IAH er high yield inntektene meget høye. BBJ-ruten AMS-IAH blir fløyet av Privat Air. KLM har besluttet å avvikle kontrakten med Privat Air. KLM og pilotene er blitt enige i at kontrakten med Privat Air opphører senest 1. november 2008. KLM kommer heller ikke til å innføre all C-class flighter på andre ruter enn AMS-IAH. Jeg har selv fløyet AMS-IAH på C-klasse og jeg kan, kun fra min erfaring, bekrefte at det finnes mange VG'er, Dagblader, DN'er på flyet etter landing i IAH. Med andre ord:
1. KLM slutter met AMS-IAH BBJ senest 1 november 2008.
2. SVG-AMS er den mest lønnsomme Europa-ruten for KLM. Dette særlig pga stor C-class etterspørsel pga av oljevirsomheten i både IAH og SVG.

Om det er realistisk med ca. 25-30 pax C-class hver dag mellom SVG-IAH vet jeg ikke. På den andre siden begynner et flyselskap ikke med et slikt prosjekt dersom man ikke har faste kontrakter med flere storkuner. Ekslempel: KLM begynnte med daglig flyving nr.2 mellom AMS og IAH (først B767 senere BBJ) etter at Shell hadde garantert break-even på ruten.

Jeg kan hverken bekrefte eller avkrafte ryktene om all C-class flyvninger mellom IAH og SVG. Dersom det kommer til å skje har jeg mest tro på Air France. Dermed blir kundene innenfor AF/KLM og har man adgang til en Skyteam hub i USA (Continental) unten flybytte i Europa.

Men det er luftfart og bransjen har "never a dull moment".

Riktig som folk sier her at AMS IAH har særs høy andell nordmenn ombord.

Men en daglig SVG IAH er nok litt unna, men med riktig plasserte dager/avganger så vil man kunne fylle et par tre avganger i uka SVG IAH. Men det vil jo igjen gå ut over AMS IAH ruten.

Men hvis avtalen med PrivatAir avvikles innen 08 så bør man ha noe opp i ermet, for dette er en rute som det helt klart er dekning for. Og kjenner jeg KLM rett så har de nok en plan, for å gi fra seg så mye highyield er det ingen som gjør.

S

Den dagen dette ryktet blir til virkelighet sitter jeg i venstresetet paa Airbus 380 "Stein Viking"!:viking

Originally posted by FBU 4EVER

Den dagen dette ryktet blir til virkelighet sitter jeg i venstresetet paa Airbus 380 "Stein Viking"!:viking

Jeg gleder meg til å se deg komme med A380'en på innflyging til Tromsø....!:smile2

Originally posted by TOS

Jeg gleder meg til å se deg komme med A380'en på innflyging til Tromsø....!:smile2

Ja! for aa fly ruten SK954 TOS-RIO!:colgate:

Originally posted by TOS

Drømmer må man ha!:D

Originally posted by Beechdriver
KLM har besluttet å avvikle kontrakten med Privat Air. KLM og pilotene er blitt enige i at kontrakten med Privat Air opphører senest 1. november 2008. KLM kommer heller ikke til å innføre all C-class flighter på andre ruter enn AMS-IAH.
1. KLM slutter met AMS-IAH BBJ senest 1 november 2008.

Det er litt uklart for meg her om KLM avvikler Privatair avtalen og kjører videre selv med 737 C-klasse til IAH? Eller skal den legges helt ned?

Originally posted by ph-ndr

Ingen dum løsning på langdistanse-problemene, se bare her! :D

-A

:D Det er vel bare TOS-DXB som er lenger enn tilsvarende rute fra CPH. Dette bør SAS se nærmere på. Det er mulig at de vil si noe om feedertrafikk fra Europa, men det kan vel ikke være avgjørende....:wink

Beklager at dettte beveger seg en del på siden av opprinnelig tema.

@View

Det er litt uklart for meg her om KLM avvikler Privatair avtalen og kjører videre selv med 737 C-klasse til IAH? Eller skal den legges helt ned?

Meningen er at KLM legger ned hele BBJ prosjektet. IAH var en prøve. Opprinnelig hadde KLM planer om å starte opp flere BBJ destinasjoner dersom markedet tillot det. Derfor valgte KLM ikke for å investere i nye B737 BBJ men å leie ekspretisen inn fra Privat Air. Skulle man fortsette da var det meningen at KLM skulle fly med egne fly og egne besettninger. Men der ble det ingenting av.

Back