SAS-sparingen går for tregt

TG923

ScanFlyer Crusty
Medlem
SAS-sparingen går for tregt

Spareprosessene i SAS går for langsomt og kan føre til at konsernets flyselskaper sakker akterut i konkurransen. Det frykter toppsjefen i Scandinavian Airlines International Lars Lindgren. - Det går den riktige veien, men det må gå raskere før vi kan satse på nye oversjøiske ruter, skriver Lindgren i internbladet "Inside".

http://www.boarding.no/art.asp?id=17407
 
Re: SAS-sparingen går for tregt

Med de store underskuddene som fortsatt selskapet sliter med tror jeg ikke på noen særlig utvikling med nye langruter. Det vil antagelig gå den andre veien.
Dersom SAS ikke får lønnsomhet på sine Europa/langruter er det ikke utenkelig at det går samme veien med SAS som med Swiss.
Lufthansa overtar og så sitter vi igjen med et SASBraathens i Norge og et SAS i Sverige.
SAS Danmark har jeg ikke tro på vil eksistere i den form det har idag,kanskje blir dette direkte Lufthansa siden markedet ligger så nærme prøyserne.
I dag trafikkerer KLM og LH pluss lavprisselskaper det markedet som tidligere SAS hadde for seg selv fra sine respektive hjemland til ulike destinasjoner i vårt fedreland.
Markedsandelen til SAS har sunket kraftig de siste årene på ruter som tidligere var beskyttet for konkuranse.
Jeg kan ikke se at eierne i dagens økonomiske klima kan sitte å se på at SAS fortsetter å tape penger. De tider er over da SAS kunne gå til sine eiere(les skandinaviske regjeringer) og be om mer penger( som var skattebetalernes midler)til oppstart av ruter eller kjøp av fly og materiell.
Jeg er redd for at vi vil kunne se dramatiske endringer i SAS i de nærmeste årene.
 
Re: SAS-sparingen går for tregt

Enig med dig i at LH på sigt vil overtage SK - menm jeg kan ikke se hvorfor de ikke skulle tage de to papirselskaber i N og S med i købet.:naughty:

På sigt tror jeg det blir det bedste for Skandinavien, ved en LH overtagelse, kunne der måske blive ryddet lidt op i fagforenings magten i SAS - det er ikke mit indtryk, at LH's fagforeninger i den er mod selskabet som det virker som SAS's fagforeninger er.
 
Re: SAS-sparingen går for tregt

SAS har jo også "gitt"bort en del til konkurrenter de siste årene,bla Oslo-New York,+at svært mange nordmenn og svensker velger Finnair til Østen,her burde SAS vært mye tidligere ute fra ARN!Tror ikke Finnair hadde hatt den store veksten på Østen da.
 
Re: SAS-sparingen går for tregt

Enig - det virker som om SAS henger etter å oppretter ruter ETTER konkurrentene og ikke tenker nytt. Virker av og til som at SAS tror at kundene vil fly med dem bare dem har ruter dit kundene skal.
SAS trenger tenke nytt og kanskje være først med tanke på ruter...slik dem en gang var. SAS har vært først ute med veldig mye innen luftfarten både når det gjelder servicekonsepter og tildels ruter, men dette er en stund siden nå. Håper vi snart ser et agressivt SAS på langruter.
 
Re: SAS-sparingen går for tregt

SASBraathens i Norge har positiv inntjening og bedre blir det når både SAS og Braathens er fullt ut intregert under felles AOC.
Innenriksmarkedet i Norge er vesentlig større i Norge enn for S og D.
Jeg tror at SASBraathens har en særstilling i forhold til sine to søsterselskaper i S og D.
Dette skyldes ikke minst at Braathens hadde en stor del av innenriks, utenriks- og charter trafikk i forhold til hva som er tilfelle i våre naboland.
I dag er det et eget juridisk selskap og SAS i S og D kan godt selges uten SASBraathens Norge. At det norske selskapet får en form for tilknytning til LH og Star alliansen tror jeg fortsatt på.
Du er jo inne på noe av den historiske problemstillingen for SAS. 3 nasjoner med fagforeninger av alle slag i alle land som ikke er samkjørt.
De ansatte's organisasjoner har nok for sent oppdaget hva som er SAS's reelle utfordringer og dermed blir selskapet fokusert på interne problemstillinger i steden for å møte konkuransen i markedet. Jeg vil jo i det lengste håpe selskapet greier seg , men dagens realiteter har innhentet selskapet og jeg er ikke sikker på "long term servivability" for SAS.
 
Re: SAS-sparingen går for tregt

Heisann, dette var mange gode oppsummeringer... og er en god sammenligning av hva som hente med Delta Airlines i Atlanta. De rotet så mye internt at neste gang de så ut hadde AirTran tatt over en stor del av markedet deres. Kan fortsatt bekrefte at ARN - EWR, i tillegg til OSL - EWR går over all forventning!

OK jeg kan ikke dy meg... la oss krangle litt om doene isteden...:D

Dag
 
Re: SAS-sparingen går for tregt

Heisann GFL... jo det kunne jo se ut som ARN kunne tatt en B767... men problemet er at vi ikke har nok widebodies...

Det blir en annonsering neste uke om et par nye fly og det er ikke narrowbodies... so stay tuned... ;)

Dag
 
Re: SAS-sparingen går for tregt

Lingren
Det går den riktige veien, men det må gå raskere før vi kan satse på nye oversjøiske ruter,.


Snakk om å ha tro på det man har iverksatt, en skikkelig inspirator denne Lindgren har jeg hørt [Ironisk] .

/G
 
Re: SAS-sparingen går for tregt

Originally posted by Dag Johnsen

Det blir en annonsering neste uke om et par nye fly og det er ikke narrowbodies... so stay tuned... ;)

Dag

Aha .... sammenheng med Boeings demo av 777LR paa EWR i morgen ..??? :love
 
Re: SAS-sparingen går for tregt

OJB – tror du har rett i at det kan bli dramatiske endringer på sikt.

Egentlig merkelig at med så mange "nye koster" i ledelsen de senere årene, så har ikke blårussen klart å henge med eller endog ligge litt foran f.eks med ruteopplegg.

Historisk sett var det skandinaviske fenomenet unikt. Før pleide ledelsen å spille fagforeningene ut mot hverandre. Nå blir det vel til at de tre "individuelle" SAS-selskapene på en måte skal konkurrere med hverandre på visse ruter, og da kan den metoden komme godt med…

Den danske kabinforeningen har tradisjonelt vært den mest militante, så de får nok den største blåmandagen. Kjenner ikke så godt den svenske, men de folka har alltid vært mer formelt korrekte. Den norske virker til å være relativt nøktern, og såvidt jeg har forstått har kabinen her fått 30% mer produksjon for 10% mindre lønn.

Det nytter lite å nevne sekundærverdien av godt arbeidsmiljø når man konkurrerer med slanke LCC'er, der også service er et ikke-begrep. Det er naturlig nok vanskelig å endre kurs på en stor og topptung organisasjon, med sine mange avdelinger som kanskje sinker prosessen mer enn de flyvende gjør. Verden går ubønnhørlig videre.
:zzz :zzz :zzz :zzz
 
Re: SAS-sparingen går for tregt

Ja tror vi får se et annerledes SAS om 10 år. Enten så må dem gjøre noe gode forandringer eller så spiller de seg snart utover sidelinja. Er enig i at SAS Braathens virker som har klart dette ganske godt, men så gjenstår enda veldig mye av den praktiske integreringen når dem nå skal begynne å fly sammen.....
 
Re: SAS-sparingen går for tregt

Du viser til at noen tror det ligger synergi-gevinst i å tvangsgifte ”erkefiender” gjennom 50 år? Skulle vel heller tro det motsatte: Så forskjellige bedriftskulturer lar seg neppe blande på en stund, uansett teoretisk velvilje fra begge parter. Blir en MEGET krevende øvelse for de som skal utføre det i praksis.

Klassisk eksempel på hvor historieløs en ledelse kan klare å være – de trengte ikke gå lengre bakover i arkivene enn 1992. Tidene forandrer seg riktignok (takket være døvblinde talloperatører), men den menneskelige side av saken er den samme.

:lol
 
Re: SAS-sparingen går for tregt

Interessant BU662, men hva om en Fons kjøper Icelandair's eierandel i Easyjet, eller omvendt Icelandair kjøper ut Fons i Sterling/Maersk.

Tror ikke tanken på at Easyjet vil være borte fra det Skandinaviske markedet alt for lenge, er sannsynlig.

Ryanair gjør det jo veldig bra i Skandinavia, og Easyjet vil sikkert også være med her.
 
Re: SAS-sparingen går for tregt

SAS kommer til å bestå. De er tross alt solide og har et godt tak på forretningsmarkedet i hele Skandinavia. I tillegg må man ikke glemme at selskapet i hovedsak er statlig eiet, noe som gir en helt annen økonomisk tyngde enn de omtalte islendinger. Det vil nok helt sikkert bli store endringer når det gjelder internasjonale ruter. Tror ikke CPH får ”sitte” på den dominerende rollen som oversjøisk og til dels Europeisk HUB. Mye trafikk vil flyttes til STO og OSL. Ganske sikker på at Sterling/Maersk kommer til å slite. De frakter veldig lite passasjerer i forhold til kapasitet, lav flyutnyttelse og er ikke forretningsfolk sitt første valg. Dette medfører at de frakter få passasjerer i forhold til kapasitet med en ferie/fritid snittpris.

Litt på siden: Fikk en e-mail fra Sterling i forrige uke hvor de tilbyr billetter til under NOK 400 Oslo - Middelhavet, nå i høysesongen!!
 
Re: SAS-sparingen går for tregt

Originally posted by BU662
Jeg tror faktisk at Sterling har med sine nåvaerende eier en solid bakgrunn som kan garantere for finansering av store flåte-kjöp. Og de har slots en masse i CPH, de kan faktisk blir den störste trussel til SAS i Danmark. Med 30 fly kan de fly en svaert stort rutenett fra CPH. Spörsmålet er vel om de vil beholde de City-Destinasjoner Maersk flyr til.

Samtidigt säger Sterlings boss Almar Örn Hilmarsson att Danmark är för litet för att Sterling ska bedriva hub där. Med det uttalandet som bakgrund behöver Sterling nödvändigtvis bli ett hot mot SAS verksamhet på Kastrup.

http://www.takeoff.nu/news.cfm?choice=show_result_poll&QuestionID=97&nNewsWeekly=1&nNewsId=5011
 
Re: SAS-sparingen går for tregt

Originally posted by OJB

..... De tider er over da SAS kunne gå til sine eiere(les skandinaviske regjeringer) og be om mer penger( som var skattebetalernes midler)til oppstart av ruter eller kjøp av fly og materiell.....

Den tiden var vel forbi allerede på 60-tallet?

Mener å ha lest at SAS ikke har mottat offentlig støtte siden da.
 
Re: SAS-sparingen går for tregt

Originally posted by DY Tech
Originally posted by OJB

..... De tider er over da SAS kunne gå til sine eiere(les skandinaviske regjeringer) og be om mer penger( som var skattebetalernes midler)til oppstart av ruter eller kjøp av fly og materiell.....

Den tiden var vel forbi allerede på 60-tallet?

Mener å ha lest at SAS ikke har mottat offentlig støtte siden da.

SAS mottar ikke offentlig støtte, den tiden er nok forbi, selv om enkelte politiske partier har ønsket å involvere seg i driften, spesielt når det har vært planer om kutte arbeidsplasser. De 3 stater er eiere på vanlig måte, med de samme interesser som andre eiere.
 
Back
Top