SAS spår kjempefall i flyreiser med svensk skatt

• Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date

CK

ScanFlyer Mile High Club
SAS spår kjempefall i flyreiser med svensk skatt

http://www.dn.no/forsiden/article681451.ece

Replying to Topic 'SAS spår kjempefall i flyreiser med svensk skatt'

Det burde vel kunne flytte noget trafik fra MMX til CPH

Originally posted by jens

Det burde vel kunne flytte noget trafik fra MMX til CPH

Det er ikke usandsynligt at dette bliver en konsekvens af den nye svenske skat på flyrejser - jeg tror de ude i Københavns Lufthavn i denne søde juletid sender en lille varm hilsen til de svenske politikkere :D

Och en admin på g-kraft skickar följande till regeringen och Miljöpartiet

SL= Stockholms Lokaltrafik

Nu mitt folk skall ni få en överraskning
Alla barnfamiljer som reser med ving
Och alla ni ungdomar som äter pizza
kanske på en strand på ibiza
Ni lär kunna hålla er för skratt
När vi i vänstern inför en ny skatt
Nästa sommar får ni nog stanna hemma
och åka buss med SL för en tjugofemma

Ja, dette er helt klart ødeleggende for Svensk flytrafikk.

Givetvis trist med denna skatt, men det återstår att se vad den får för effekt. Jag tror inte den kommer öderlägga det svenska flyget. Så länge svensk ekonomi går bra kommer efterfrågan på flygresor fortsätta växa. En lågkonjunktur får långt mer negativa följder. Vi får väl se hur det blir.

Jeg får vel si meg enig med jikswoboB her. Hvor ødeleggende denne skatten vil være er nå et nokså åpent spørsmål. Et viktig element i vurderingen av skaden av en slik skatt vil være hvilke andre (reelle) alternativer de reisende har. Her er det snakk om et påslag på mellom ca 90 og 400 SEK, og jeg antar at svært få vil endre sin etterspørsel på grunn av 90 SEK høyere pris på billetten. De som får påslaget på ca 400 SEK antar jeg er de som reiser på de dyreste og mest fleksible billettene. Dette er stort sett forretningsreisende som nok i svært liten grad vil velge annen transport som medfører økt reisetid bare for å spare 400 SEK. Det kan sikkert være enkelte strekninger hvor flere reiser med tog dersom dette er hensiktsmessig.

Det helt absurda med den nya flygskatten är att frågan drivs av miljöpartiet som med sin vågmästarroll i svensk politik kan få igenom inte bara detta utan även andra idiotier. För information fick miljöpartiet i det senaste svenska valet (2002) 3.72% av antalet röstberättigade. Således ville 963 av 1000 personer INTE ha miljöpartiet. Detta fenomen kallas i Sverige för demokrati, helt otroligt.

Demokrati! Det samme har vi i Norge.

Skal man følge norsk modell bør lederen i dette partiet bli statsminister.

K

Det är ett aber med demokrati när ett litet parti får inflytande som inte står i proportion till sin storlek, men det är knappast enbart ett svenskt eller norskt fenomen. Vinner den borgliga alliansen valet nästa år lär samma typ av kohandel mellan partierna som sossarna, miljöpartiet och vänstern sysslar med ske. Det suger, men vad gör man.

Back