SAS sommerprogram 2024

Someone

Moderator
Medlem
Som kjent så faller jo AAL og GOT til EWR bort

Men noen andre mindre endringer, basert på litt ymse info, søk og delvis fritt fra hukommelsen

OSL-FLR: Starter alt 11 april med 2x ukentlig. Denne var vel kun i sommerferien i fjor
OSL-AAL: Ser ut som er planlagt 2x daglig (+1)
OSL-NCE: Økningen fra 2x til 6x ukentlig virker se tidligere i sesongen
OSL-FCO: Økningen fra 3x til 5x ukentlig virker se tidligere.
OSL-MAN får noen ekstra ukentlige rundturer, mens BRU mister et par

Ymse justeringer innenriks. Nettoen er vel omtrent lik, mens MOL og BDU kuttes, så får noen ruter litt flere avganger (KRS, KSU, TOS, TRD), så blir det litt færre andre steder (SVG, BOO, EVE, KKN)

Uten å ha sett ting i detalj er det jo litt interessant at man kutter på BRU. Tidligere var det vel 3 daglige på hverdager og nå reduseres det altså ytterligere? SN ligger vel stort sett inne med 2 daglige de også.

Uten å ha sett ting i detalj er det jo litt interessant at man kutter på BRU. Tidligere var det vel 3 daglige på hverdager og nå reduseres det altså ytterligere? SN ligger vel stort sett inne med 2 daglige de også.

Ser ut som 2 ukentlige fjernes, så går fra 12x til 10x, såvidt jeg ser

Så ser det ut som OSL-EDI forsvinner, mens OSL-MAN økes fra September 2024

https://twitter.com/SeanM1997/status/1719287670386356407

Scandinavian Airlines has removed its summer seasonal Oslo - Edinburgh route from sale for Summer 2024 (STC)

From September 2024, SAS' Oslo - Manchester route will increase from 10x to 12x weekly flights

Last edited:
Spennende at man øker på MAN, da er det vel neppe bare fotballturister ombord selv om avgangstidene 1125 og 1840 vel ikke er optimale.

CPH ligger fortsatt inne med 2 daglige, det var vel 3 daglige før covid. ARN kun en daglig.

Spennende at man øker på MAN, da er det vel neppe bare fotballturister ombord selv om avgangstidene 1125 og 1840 vel ikke er optimale.

CPH ligger fortsatt inne med 2 daglige, det var vel 3 daglige før covid. ARN kun en daglig.

Ryanair starter CPH - MAN den 3. november.
4 Weekly i november og i december øges til 5-6 weekly.
Så når SAS ikke vil betjene kunderne - så er der andre der vil :stir

SAS Link inn på OSL-KSU fra 1 april. I juli er det kun 1 daglig avgang på denne ruten med A320 :)

SAS Link inn på OSL-KSU fra 1 april. I juli er det kun 1 daglig avgang på denne ruten med A320 :)

Det er vel ganske vanlig frekvens i sommerferien, og i prosent ganske sammenlignbart med endel andre innenriksruter

Ellers er vel 3x E195 mer passende enn 3x A320 skulle man tro her

Ser også ut som BGO-OSL og BGO-TRD får en håndfull økning i uken, rundt 4-5x i økning. Mens vel BGO-SVG tror jeg ligger likt som i år

Ser også ut som BGO-OSL og BGO-TRD får en håndfull økning i uken, rundt 4-5x i økning. Mens vel BGO-SVG tror jeg ligger likt som i år

Tittet litt på programmet i April i går og det virket ikke som alt av SAS Link var lagt inn, selv om noe mer dukket opp noe mer i morges.

Det kan virket som SAS Link ikke er ferdig lagt inn, og det virker som de bruker Embraers til å bygge frekvens gjennom dagen på de store rutene. Hvilket virker veldig fornufttig.

Ser at morgenflighten til LHR i April står med avgang 0810 og landing 0935, mens det nå går med avgang 0755 og landing 0935.

0810 er jo mye bedre for innenlands transfer, men er det bare en reduksjon av «padding» i vintertabellen eller noe helt nytt?

Dette ser vi hver vinter. De legger på noen minutter på vinterprogrammet for å ta høyde for deicing.

Dette ser vi hver vinter. De legger på noen minutter på vinterprogrammet for å ta høyde for deicing.

Det der er ikke schedule padding, det er faktisk en ørliten justering av slot tidene. SK803 har ikke hatt avgang etter kl. 8 de 20 årene jeg har brukt ruten, og nå ser man at arrival time er justert fra 09.20 til 09.35.

SK801 har vel eksistert på et tidspunkt? Ankomst etter 0900 på morgenen er jo litt sent på en tung destinasjon som London? Ser imidlertid likt ut fra både CPH og ARN. Var det slots på morgenen SK solgte unna?

Det 'opprinnelige' nummeret på morgenflighten var SK511, og den gikk 0840 da jeg var 'ung'. Det tidligste jeg kan huske den gikk, er 0750. En periode hadde vi en Gatwick-flight litt tidligere .. 0720, hvis jeg husker rett.

Det 'opprinnelige' nummeret på morgenflighten var SK511, og den gikk 0840 da jeg var 'ung'. Det tidligste jeg kan huske den gikk, er 0750. En periode hadde vi en Gatwick-flight litt tidligere .. 0720, hvis jeg husker rett.

Jeg sjekket tidtabellen fra 2001 og da het den som LN-MOW sier SK511. Den gikk da 0755

Det er jo en fin tid mtp transfer så det gir jo mening. BA sin første avgang i disse dager er jo først kl 1145.

La forøvrig merke til at det er langt i mellom de første avgangene avgangene fra CPH til LHR på hverdager. Første fly går 0745 mens neste avgang ikke går før 1450(!). Det høres jo ikke spesielt forlokkende ut for forretningsreisende. Til sammenlikning opererer BA med 7 avganger på hverdager fra CPH kontra de 3 turene de tar til OSL.

SAS har byttet om på morgenavgangene fra ARN og OSL slik at ARN går tidligere og altså OSL senere. Dette gjelder fra nå i vinter.

Det er jo en fin tid mtp transfer så det gir jo mening. BA sin første avgang i disse dager er jo først kl 1145.

Og da BA også hadde en morgenavgang gikk den omtrent likt med SAS.

I nyere tid har jo verken SAS eller BA hadde en skikkelig tidlig avgang til London fra OSL. Så tidligste er og har vel vært Norwegian 07 til LGW.

Ryanair hadde vel tidligere en tidlig avgang, men virker som de har stoppet med den. Var vel den gangen de hadde opptil 3x daglige eller noe sånt?

Hvor dårlig det er for forretningsreisende kan uansett diskuteres. London har egentlig alltid vært dårlig/slitsomt/lite egnet for dagsturer

Og da BA også hadde en morgenavgang gikk den omtrent likt med SAS.

I nyere tid har jo verken SAS eller BA hadde en skikkelig tidlig avgang til London fra OSL. Så tidligste er og har vel vært Norwegian 07 til LGW.

Ryanair hadde vel tidligere en tidlig avgang, men virker som de har stoppet med den. Var vel den gangen de hadde opptil 3x daglige eller noe sånt?

Hvor dårlig det er for forretningsreisende kan uansett diskuteres. London har egentlig alltid vært dårlig/slitsomt/lite egnet for dagsturer

Enig med du, har tatt noen få dagsturer og det er alltid mas - småforsinkelser og usikker reisevei fra Heathrow. Jeg vil påstå at man ikke man planlegge noe før lunsj uansett, så jeg tenker SAS har gjort er godt grep med å flytte avgangen slik at de kan få med connections.

Back