Re: SAS søker igjen etter flyvende personell
Jeg ønsker og håper at luftfarten skal fortsette å fremstå som en attraktiv arbeidsplass, enten man jobber i kabinen eller andre steder.
Mange sektorer har måtte justere lønnsnivået de senere år, og luftfarten er en av de, grunnet knallhard konkurranse, ikke minst fra lavprisselskapene, som er dyktige, men selvfølgelig med prispress og lønnspress. Dette til gode for pax'en, men åpenbart med harde utfordringer for selskapene, og deres ansatte.
Jeg sier ikke at en kabinansatt purser SKAL tjene 500.000 (inkl. dietter, tillegg, provisjon av salg, kompensasjon for ubekvem arbeidstid etc), men jeg håper at man også i fremtiden skal kunne stå i en slik jobb til pensjonsalderen, men en anstendig lønn og med anstendige arbeidsbetingelser.
Mitt inntrykk er at ikke minst lavprisselskapene legger opp til et opplegg der en kabinjobb er noe man har noen år, før man fortsetter videre med noe annet...(Her regner jeg ikke med DY, som jeg tror har ok betingelser, men skjeler mer til selskaper som Ryanair, Easyjet, Air Berlin...etc) Og nivået i disse selskapene må andre "tradisjonelle" selskaper forholde seg til..
SAS fremstår nok fortsatt som noe av det mer attraktive å jobbe for innen luftfarten, også i kabinsammenheng, men disse "superreservene" får kanskje betingelser som ligger under de fast ansatte, med en egen avtale?
Trenden er at det går mot at også kabinansatte forsøkes ansatt via et rekrutteringsselskap, som er ansvarlig for driften og avlønningen. Igjen er Ryanair et skrekkeksempel, og jeg har hørt lønnstall som jeg nesten ikke kan tro på. Kanskje derfor det var østeuropeisk kabinbesetning på den siste FR-turen min?
Det er å håpe at i alle fall de mer tradisjonelle selskapers ansatte står skulder ved skulder mot en slik utvikling.
Ble igjen litt OT dette, men ...men...
Tally-Ho
----Om du sikter til mine innlegg så tror jeg du legger litt vel mye inn i det jeg skriver. Jeg reagerte på utsagnet om at man måtte ha 500' i lønn for at det skulle regnes som anstendig i den jobben.
Edit: Det er kanskje også verdt å nevne at mitt utsagn ikke er et normativt utsagn (i.e., hva folk bør tjene). Det var rett og slett en casual observation om at det som oppfattes som anstendig (jeg tolker det som et minstekrav, men det er mulig jeg misforstår Tally-Ho) i en sektor nok oppfattes som god lønn i mange andre sektorer. Derav min konklusjon (med smiletegn...) at man da er godt vant.
Jeg ønsker og håper at luftfarten skal fortsette å fremstå som en attraktiv arbeidsplass, enten man jobber i kabinen eller andre steder.
Mange sektorer har måtte justere lønnsnivået de senere år, og luftfarten er en av de, grunnet knallhard konkurranse, ikke minst fra lavprisselskapene, som er dyktige, men selvfølgelig med prispress og lønnspress. Dette til gode for pax'en, men åpenbart med harde utfordringer for selskapene, og deres ansatte.
Jeg sier ikke at en kabinansatt purser SKAL tjene 500.000 (inkl. dietter, tillegg, provisjon av salg, kompensasjon for ubekvem arbeidstid etc), men jeg håper at man også i fremtiden skal kunne stå i en slik jobb til pensjonsalderen, men en anstendig lønn og med anstendige arbeidsbetingelser.
Mitt inntrykk er at ikke minst lavprisselskapene legger opp til et opplegg der en kabinjobb er noe man har noen år, før man fortsetter videre med noe annet...(Her regner jeg ikke med DY, som jeg tror har ok betingelser, men skjeler mer til selskaper som Ryanair, Easyjet, Air Berlin...etc) Og nivået i disse selskapene må andre "tradisjonelle" selskaper forholde seg til..
SAS fremstår nok fortsatt som noe av det mer attraktive å jobbe for innen luftfarten, også i kabinsammenheng, men disse "superreservene" får kanskje betingelser som ligger under de fast ansatte, med en egen avtale?
Trenden er at det går mot at også kabinansatte forsøkes ansatt via et rekrutteringsselskap, som er ansvarlig for driften og avlønningen. Igjen er Ryanair et skrekkeksempel, og jeg har hørt lønnstall som jeg nesten ikke kan tro på. Kanskje derfor det var østeuropeisk kabinbesetning på den siste FR-turen min?
Det er å håpe at i alle fall de mer tradisjonelle selskapers ansatte står skulder ved skulder mot en slik utvikling.
Ble igjen litt OT dette, men ...men...
Tally-Ho