SAS sitt reduserte sommerrutetilbud

Dersom selskapet skal klare å overleve, må kapasitet og kostnader resduseres.

Kostnader, ja, kapasitet, nei. Fordi manglende kapasitet skremmer vekk kunder.

Derfor er flyene fullere enn tidligere og avgangene færre - og dermed er det også mer sammenheng mellom tilbud og etterspørsel. Husk at kabinfaktoren var nede på 50 prosent i januar

Om den var 50% i januar, må de slite med overbookinger nå. Det koster også penger. For ikke å snakke om hva fullt utnyttet kapasitet gjør med kostnadene når noe går skeis et sted.
 
Re: DY Q2 results

Mine observasjoner stammer fra Molde, og der har akkurat det der aldri vært en problemstilling. Likefullt er SAS sine kutt i ruteprogrammet i sommer dramatiske i forhold til tidligere og generelt på grensen til det latterlige. Også der flyr de i år - for første gang - bare én rundtur Oslo-Molde på et relativt ukurrant tidspunkt (om enn noe bedre), og bortsett fra en chartertur til Kreta, er det den eneste aktiviteten de gidder å opprettholde på en lørdag.



Plutselig betydde O-en "on". ;)

gidder er vel muligens ikke det ordet som er riktig her ?
 
Må si Kjos fikk mye god PR for dagens resultater. Langt innslag i Dagsrevyen og deretter intervju med Kjos i studio. Han gjør utvilsomt en god figur. Fikk litt kritiske spørsmål om kredittkortavgiften, men dem kunne han enkelt komme seg unna.

Hovedpoenget som han snakket om var hvor viktig det var med nytt materiell fordi dette førte til mye lavere kostnader.
 
For og si det slik, rutetilbudet mellom OSL-CPH-ARN-trianglet er skremmende dårlig hos "business' mans airline" denne måneden.... Skremmende...

Tja er det egentlig det med tanke på ay "the business man" er på ferie og tilbringer juli på hytta eller på en strand i sydligere strøk
 
Tilbud ja, men økonomi ?

Med fare for å virke flåsete: Hvilken del av ordet "grunnlag" var det du ikke forstod?

Problemet til SAS er at de åpenbart må kutte kostnader. Ulempen med måten de gjør det på, er at de samtidig kutter inntekter. Jeg så i en annen tråd at kostnad per setekilometer for Norwegian lå i underkant av 50 øre. Det vil si at om de selger ut alle setene på et fly Molde-Oslo med en snittpris på 200 kroner, tjener de penger på det. Det ville neppe SAS ha gjort.

Nå skal jeg gjøre en antagelse om CASK som går på at tallet faktisk er nyttig, og antagelsen er at faste kostnader inngår i grunnlaget; altså at CASK i virkeligheten er kostsiden av regnskapet delt på samlet antall setekilometer: Når SAS kutter kraftig i rutetilbudet, går CASK opp. Følgelig må de ha høyere gjennomsnittspris (eventuelt høyere belegg) for å tjene penger. De prøver vel på den som står i parentes, men det innebærer også høyere kostnader hver gang noe går galt. Dessuten har det vel vist seg at passasjertallene til SAS går omtrent like mye ned som kapasiteten gjør, altså må man uansett ha opp snittprisen på billettene.
 
Det suser rundt en del rykter, skulle ønske vi fikk vite hva tallene og fakta egentlig er. For eksempel: SAS Norge tjener mest, og har minst konstander. Sant? 300 kabinansatte i DK har blitt sagt opp. 200 i SE. SGS blir faset ut. Administrasjonen i DK har alle firmabil som koster flesk. The list goes on.

Slik jeg ser det er det naturlig at DY har en enklere jobb med å holde kostnadene nede siden de vokser. Det er heller 2 mann for lite på hver post enn 2 for mye.

Jeg er redd toppen i SK som sitter på kontorene redder sine egne jobber og heller skjærer ned det de ikke har daglig kontakt med, feks SGS ol. Det burde tas en real opptelling mht hvor mye administrasjon man egentlig trenger.

Og, hvis man ikke tjener fett på en flygning men går sånn circa i balanse, fortsett å fly, ikke gi DY mer rom nå.
 
Jeg er redd toppen i SK som sitter på kontorene redder sine egne jobber og heller skjærer ned det de ikke har daglig kontakt med, feks SGS ol. Det burde tas en real opptelling mht hvor mye administrasjon man egentlig trenger.

Det er sant. Her på STS OSL så er det nedbemanning. Etter planen skal det både være sparket folk på gulvet og på administrasjonen. Problemet er at de klarer ikke å sparke folk i administrajonen, skal ikke gå ut med spesifikke tall, men alle som egentlig skulle vært sparket i administrasjonen har fått en en ny stilling ( i STS OSL), alle har blitt flyttet litt rundt om, men det er fortsatt det samme antallet i kontorene. På gulvet har de sparka folk. Så per dags dato har de klart å minke produksjonen på gulvet, men de har ikke klart å redusert støttefunksjoner (som er administrativt).

For oss på gulvet sender dette ut feil signaler. De skal kutte kostander, men i realiteten blir nå STS her på OSL enda mer topptungt. Det blir enda fler sjefer per produserende hode.

Før nedbemanningen starta var det 1:1 i forholdet mellom gulvet og administrajonen!! Og når har det ikke blitt bedre.

Jeg frykter ( men vet ikke) at det samme skjer over hele linja i SAS. Blir ikke butikk av sånt.
 
Tja er det egentlig det med tanke på ay "the business man" er på ferie og tilbringer juli på hytta eller på en strand i sydligere strøk

Sist jeg sjekket var ikke SAS et "all-biz" selskap. Hvis også denne "the busniess man" skal til endel destinasjoner, så kan det vel hende han må fly via CPH

Senest forrige lørdag(?) meldte FBU4EVER om 6 timer ventetid fra IAD-flighten, og til neste flight mellom CPH-OSL. Det var en overbooket 737-700.

Men helt enig at det ikke skal flys med tomme fly, men det må være en mellomting...
 
SAS kutter, Norwegian vokser. DY ER BEST

Det blir litt usakelig sagt. Skal du ut i verden og store deler av Europa er ikke DY et alternativ engang. SAS har som regel et par daglige til mange destinasjoner, også gjennom *A.
 
S
Senest forrige lørdag(?) meldte FBU4EVER om 6 timer ventetid fra IAD-flighten, og til neste flight mellom CPH-OSL. Det var en overbooket 737-700.

Men helt enig at det ikke skal flys med tomme fly, men det må være en mellomting...

Og sommerruter er det flere steder hos SK, OSL-BGO første avg. kl. 08:00, neste 12:50. Siste to avganger BGO-OSL 16:20 og 18:20.
 
Som SAS ansatt, må jeg si at det er ikke så rart at de som satser gjør det bra, og de som ror for harde livet for å holde skuta flytende, sliter..... Hadde ikke SAS gitt fra seg passasjerene til konkurrenten, så hadde de beholdt en kunde! Om man tjener 10 kroner eller 100 kroner på en passasjer, så er det bedre enn å ikke tjene noe i det hele tatt! Ikke minst når man snakker om gjenkjøps frekvens og transittruter. Kunder borte = mindre fortjeneste. Man kan jo tro at flyselskapene opererer på underskuddsbasis, men det er ikke tilfelle! Ikke engang SAS gjør det, og spesielt SAS Norge som har levert solide overskudd siste åra, skjærer ned på innenriksruter. Tidligere om åra gikk de fleste SAS innenriks rutene jevnt over hele dagen, mens de aller fleste nå er konsentrert rundt morgen-peak kl 8-9 og kveldspeak mellom 16-18... Det er fakta, og ikke bare en løs påstand! Stop cutting And Survive!
 
Jeg er rimelig sikker på at SAS har kuttet for mye i sommer. Her er et helt normalt øyblikksbilde av tilbudet i morgen formiddag, og slik var det også i hele dag, og tydeligvis også i går. Slik har det egentlig vært i hele sommer på OSL-BGO.

SAS.jpg

Hickok
 
Har hørt om WF-folk som har måttet fly Bodø-Trondheim via Helgelandskysten, og derfra med SAS til OSL (eller motsatt vei) fordi WF ikke greier å oppdrive billetter til egne ansatte som skal mellom Oslo og Bodø-basene. Enkelt skal det ikke være.
 
Neste uke øker i alle fall SAS fra 10 til 11-12 daglige avganger mellom Oslo og Bergen og i siste uke av august er SAS oppe på 15 daglige avganger - og slik skal det fortsette utover høsten.
 
Back
Top