SAS’ siste passasjerflyvning med Boeing 737 (SK737 19NOV23)

Re: SAS’ siste passasjerflyvning med Boeing 737 (SK737 19NOV23)

Nydelig siste tur(er) med Sas 737. SK884 fra OSL touch´a rullebanen på ARN kledelig og presis 17.37.
Allerede på denne nest siste flighten var det god stemning ombord, med samme flotte crewet som nøyaktig en time senere tok SK737 opp og tilbake til Oslo via Kastrup.
2 x low pass, CPH og OSL (FBU var opprinnelig plan), 737-quiz, champagne, snacks, ekslusiv sjokolade, gamle og nye bekjentskaper.
2 timer og 37 minutter i luften, et strålende, inspirert crew, og et Gardermoen kledd i et nydelig lag puddersnø ved ankomst: en perfekt søndags ettermiddag og kveld!

Edit/add: første gang for meg siden siste MD-11 at det ble servert (skikkelig) Champagne til alle i økonomi (vel, vi var vel alle i Pluss sånn sett, men likevel :)), og knapt et safety card å se i stollommene på vei ut av flyet :cool: Hadde vært stas med et skikkelig måltid og, men med påfyll av champis og en pose chips var det fort glemt.

Last edited:

Og vi alle lurer på hva som var i godteposen dere fikk før avgang ....

Hehe, i all hovedsak en SAS vannflaske, kjekt å ha!

Det var alt i den schvære baggen? Makan ..!

Attachments

• Skjermbilde 2023-11-19 180547.jpg
    Skjermbilde 2023-11-19 180547.jpg
    81 KB · Views: 928

En liten duppedings fra Flightradar24 og, men lett og fin bag, ja.

Re: SAS og utfasingen av 737-700

Laster opp video på flygning senere. Dagen der det var kjekt å ha 1.4 blender liggende. Blir ikke tripreport men planla ikke for det. Inntekt på youtube er ikke eksisterende.
Er som finne ut at transfer med norwegian ikke fungerer.

Sent fra min SM-A526B via Tapatalk

Last edited:

Nå er ikke jeg pilot, men stusser litt på dette avsnittet:
På vei mot Oslo hadde selskapet også fått tillatelse til å slå av flyets transponder, som forteller om flyets posisjon, kurs, høyde og fart. Det skjedde litt sør for Larvik.

Ved å kople ut transpondere i noen minutter kunne pilotene fly slik at det ble formet et 700-tall – til ære for de mange som fulgte denne spesielle flyvningen på Flightradar24.

Det er vel ikke bare siste 737-flyvning dette, men siste Boeing-flyvning også? Så vidt jeg kan skjønne har SAS hatt Boeing i flåten nesten sammenhengende siden 747 kom inn i 1971, bare med et kort opphold vinteren 88/89 like før 767-ene begynte å komme?
Er dette første gang siden tidenes morgen at SAS ikke har et Amerikansk(USA) bygd fly i flåten?

Blandes det mellom autopilot og transponder?
Transponder Må være slått på for at flyet vises på fr24. (Ingen tjenester har primær radar som jeg vet om. Fr24 tar imot flysignalet)
Om ikke menes ta ta/ra modus

Sent fra min SM-A526B via Tapatalk

Last edited:

Flyet kan fanges av MLAT selv om transponder er av. Er nok plenty mottakere i området. Men tror nok som Someone at noen har misforstått.

Er dette første gang siden tidenes morgen at SAS ikke har et Amerikansk(USA) bygd fly i flåten?

Jeg leste et sted (finner det ikke igjen i farten) at SAS skal beholde sin 737 ambulansemaskin. Hvis det er korrekt, så stemmer det vel ikke helt det du skriver.

Jeg leste et sted (finner det ikke igjen i farten) at SAS skal beholde sin 737 ambulansemaskin. Hvis det er korrekt, så stemmer det vel ikke helt det du skriver.

Det er ikke avklart hvor lenge, men det blir neppe så lenge til uansett. Men ja, den er fortsatt aktiv, men det er slutt på rutetrafikk.

Det er ikke avklart hvor lenge, men det blir neppe så lenge til uansett. Men ja, den er fortsatt aktiv, men det er slutt på rutetrafikk.

Ifølge sjefspiltoen skal SAS beholde den til 2025. Det er 6 piloter som deler på jobben. Den opereres for UD og EU med mannskap fra Forsvaret på sanitetessiden.
Litt mer om det her:
https://finalcall.travel/no/sas-boeing-737-har-landet-for-siste-gang-en-aera-er-over/

Skal bli lowpass over Fornebu også, annonserte Captain Speaking. Synd det er mørkt. Men det kan vel neppe bli så veldig lavt ...

Ser ut som du har noe "inside information", så vi må ta en prat neste gang vi ses ;)

Back