SAS/Singapore Airlines Ombookning..

SudCaravelle

ScanFlyer Rusty
Medlem
Da ble det litt kaos her på min Singapore tur, da jeg må dra en dag tidligere fra Singapore - direkte til Amsterdam. :drunk:

SAS sin fleksible billett var en spøk, så for 4.900 i gebyr kunne jeg havne i Oslo klokken 8.35 2 November og dra fra Oslo igjen til AMS. (der må jeg være klokken 09.00)

Da ble det heller å ta et direkte fly (som jeg har booket nå) fra Singapore til Amsterdam (SQ 324) på Business class, men reiser til SIN på den opprinnelige SAS billetten.

Da har jeg et par spørsmål:

(original routing var 27 OCT OSL-CPH-BKK-SIN og 2 NOV SIN-BKK-CPH-OSL alt med SAS Biz)

1 - Hva gjør jeg med returbilletten til SAS fra SIN-OSL, det er bare å ikke sjekke inn?

2 - Får jeg poengene for denne ubenyttede turen?

3 - 777-200 på SIN-AMS, er det ny konfigurasjon på Business?

4 - Er det ankomst lounge på AMS for SQ Biz?

5 - Hvor mange EB poeng får jeg for SIN - AMS i SQ Biz?


Takker... Gleder meg til å prøve Singapore Business Class (og SAS longhaul for første gang siden 80 tallet) :)
 
Var ikke dette en Z-fare business? Altså ufleksibel biz?

Og kunne du ikke hoppe av flyet/reisen i CPH når du kommer fra BKK, og kjøpe en envei CPH-AMS?

Men til spørsmålene

1. Ikke sjekk inn, men krev tilbake skatter og avgifter for ubenyttet del av billetten

2. Nei, du må ha rævva i setet for å få poeng (finnes unntak men det er ved snakk om kanselleringen og omrutninger, noe som ikke er tillfellet her)

3. Nei, det har fortsatt gamle Raffle SpaceBed

4. Vet ikke, men tror det ikke

5. 13.200 etter mine beregninger
 
Takk for kjappe fine svar.

Var ikke dette en Z-fare business? Altså ufleksibel biz?

Og kunne du ikke hoppe av flyet/reisen i CPH når du kommer fra BKK, og kjøpe en envei CPH-AMS?

Ja jeg har Z billetter - jeg trodde konseptet med business billetter var fleksibilitet uansett klasse, men jeg har lært nå ;)

Jobben lot meg ikke sjanse på hoppe av i CPH. Da er jeg tidligst på AMS 9.30, HVIS jeg rekker utsjekk og innsjekk på tiden der. HRG mente man måtte holde av 3 timer til denne prosessen ?!
 
Var ikke dette en Z-fare business? Altså ufleksibel biz?

Og kunne du ikke hoppe av flyet/reisen i CPH når du kommer fra BKK, og kjøpe en envei CPH-AMS?

Men til spørsmålene

1. Ikke sjekk inn, men krev tilbake skatter og avgifter for ubenyttet del av billetten

2. Nei, du må ha rævva i setet for å få poeng (finnes unntak men det er ved snakk om kanselleringen og omrutninger, noe som ikke er tillfellet her)

3. Nei, det har fortsatt gamle Raffle SpaceBed

4. Vet ikke, men tror det ikke

5. 13.200 etter mine beregninger


1. Ikke sjekk inn, men krev tilbake skatter og avgifter for ubenyttet del av billetten - Det var lurt..

2. Nei, du må ha rævva i setet for å få poeng (finnes unntak men det er ved snakk om kanselleringen og omrutninger, noe som ikke er tillfellet her) - Stygg språkbruk? Det er barn på nettet.

3. Nei, det har fortsatt gamle Raffle SpaceBed - Er dette OK?

4. Vet ikke, men tror det ikke

5. 13.200 etter mine beregninger - Er det "ekte" poeng?
 
1. Ja, greit å få tilbake noe ihvertfall
2. Jeg er oppvokst på østkanten. Men for å si det på en annen måte: Ja, du må ha bakenden i setet ;)
3. Ingen erfaring
5. Ja, basispoeng
 
Last edited:
Z-klasse er jo (blitt) fleksibel, du kan endre billetten mot gebyr.
4900,- er vel tross alt langt billigere enn ny enveis biz-billett på SQ?

At det ikke er lett å sette seg inn i alle betingelsene er imidlertid helt klart...
 
Z-klasse er jo (blitt) fleksibel, du kan endre billetten mot gebyr.
4900,- er vel tross alt langt billigere enn ny enveis biz-billett på SQ?

Helt enig, men da rekker jeg ikke de møtene jeg skal være med på. Enveisbilletten ble relativt kostbar ja.
 
Kult med "book the cook" saken før avreise... Jeg har bestil lam til middag og vestlig frokost :)

Sete 16A var eneste ledige vindu...
 
Z-klasse er jo (blitt) fleksibel, du kan endre billetten mot gebyr.

Og differanse ifht. ledig bookingklasse på ny flight. Så den er jo fleksibel, men du må betale for bookingklassen du reiser i, som man alltid må. Med mindre man kjøper fullpris Y, C el.l.
 
Hva med å kjøpe en tur retur sin-ams-sin og booke om den returen du ikke får brukt nå til en avgang langt frem i tid som matcher med returen sin-ams. Om ikke arbeidsgiveren din er like kjip som min, er ikke nøedvenigvis dette så mye dyrerer enn en enveis sin-ams, og du får en ekstra tur på kjøpet.
 
SAS sin fleksible billett var en spøk, så for 4.900 i gebyr kunne jeg havne i Oslo klokken 8.35 2 November og dra fra Oslo igjen til AMS. (der må jeg være klokken 09.00)

Biz kommer i både ufleksibel og fleksibel variant. Det du og skal være obs på er at om du har feks den billigste fleksible biz-varianten til SAS (J-klasse) så er du også begrenset til om det er seter i J-klasse. Det kan fint være seter i D eller C, men er det ikke i J-klasse så koster det å kjøpe opp til C/D. Ditto fra D til C, osv.

Kult med "book the cook" saken før avreise... Jeg har bestil lam til middag og vestlig frokost :)

Sete 16A var eneste ledige vindu...

Husk når du kommer ombord ta tak i noen med penn og papir og si at du ikke vil ha lammet stekt grått helt igjennom. Min erfaring er at sier du ikke fra så får du ting "well done plus".

Om du vil ha fred og ro så velg D/E, midtsetene gjør at du aldri vil få noen som kravler over deg.

-A
 
Var ikke dette en Z-fare business? Altså ufleksibel biz?

Og kunne du ikke hoppe av flyet/reisen i CPH når du kommer fra BKK, og kjøpe en envei CPH-AMS?

Men til spørsmålene

1. Ikke sjekk inn, men krev tilbake skatter og avgifter for ubenyttet del av billetten

Nå snakket jeg med ebookers.no (SAS vil ikke ha noe med bestillingen å gjøre forståeligvis) og de sa at jeg ikke vil få igjen noe som helst, hverken avgifter eller skatter så sant jeg ikke kansellerer hele billetten, stemmer dette?

Det oppmuntrer meg jo ikke til å fortelle SAS/Ebookers at det blir en ledig plass denne dagen.

Rart man ikke får noe som helst tilbake? Dette er jo et verdifullt sete for SAS på et fullbooket fly - når jeg ikke dukker opp så vil vel dette setet fylles opp av en ID reisende eller en oppgradert tass?
 
Bare ta det i ettertid. SAS har sikkert overbooket uansett, siden alle normalt ikke dukker opp.
 
Husk når du kommer ombord ta tak i noen med penn og papir og si at du ikke vil ha lammet stekt grått helt igjennom. Min erfaring er at sier du ikke fra så får du ting "well done plus".


-A

Takk for tipset. Jeg gjorde forøvrig om til "lobster thermidor" etter påpakk fra kollegaer.. :)
 
Var ikke dette en Z-fare business? Altså ufleksibel biz?

Og kunne du ikke hoppe av flyet/reisen i CPH når du kommer fra BKK, og kjøpe en envei CPH-AMS?

Men til spørsmålene

1. Ikke sjekk inn, men krev tilbake skatter og avgifter for ubenyttet del av billetten

Ebookers vil ikke betale noe tilbake. De hevder at HELE billetten må være ubenyttet?

Stemmer dette, gidder jeg å krangle mer? (ca 1400 kroner)
 
Takk for kjappe fine svar.
Jobben lot meg ikke sjanse på hoppe av i CPH. Da er jeg tidligst på AMS 9.30, HVIS jeg rekker utsjekk og innsjekk på tiden der. HRG mente man måtte holde av 3 timer til denne prosessen ?!
Det holder med en knapp time på CPH hvis bare håndbaggasje.
 
Ebookers vil ikke betale noe tilbake. De hevder at HELE billetten må være ubenyttet?

Stemmer dette, gidder jeg å krangle mer? (ca 1400 kroner)

Noen som har noe her? Ebookers nekter å betale, SAS sier jeg har krav på pengene, men må ta det via Ebookers - er det noe poeng å Krangle?
 
Noen som har noe her? Ebookers nekter å betale, SAS sier jeg har krav på pengene, men må ta det via Ebookers - er det noe poeng å Krangle?

Jeg vil si ubetinget ja. Du kan jo si til de at du vurderer chargeback på hele summen om de ikke ordner opp. Kan ikke la seg herse med av useriøse aktører på den måten.
 
Ha ha.... En krass mail til ebookers nå med litt "forbrukerråd" osv så ga de seg. 1340 NOK kommer på kontoen ASAP.
 
Back
Top