SAS sin Tokyo-rute

LNv22

ScanFlyer Gold
Etter større utvidelser og moderniseringer + + åpent Tokyo Handea HND for full håndtering av long haul trafikk i 2014. Flere av de større flyselskapene flyr nå både til HND, og (enn så lenge) til Tokyo Narita NRT.

Japans transport ministry arbeider for øvrig med å utvikle de to flyplassene i forskjellig retning:

The Japanese government is currently encouraging the use of Haneda for premium business routes and the use of Narita for leisure routes and by low-cost carriers

HND ligger behagelige 50 minutter unna downtown Tokyo med bil. NRT er vel drøye to og en halv time i buss. HND håndterte for øvrig 72 826 862 passasjerer i 2014, hvilket i følge Wikipedia gjør den til verdens 4. travleste flyplass (slått av Atlanta, Beijing og London).

Selv ankom jeg HND fra FRA med LH for to uker siden og crewet var slik jeg forsto det klar over pågående diskusjoner rundt ruten til NRT. LH flyr også for tiden med større (og nyere) materiell på HND kontra NRT; 748i mot 744. Hjemreisen til FRA med ANA sitt premiumprodukt - first square på 77W - var også bare tilgjengelig fra HND.

Har SAS noen planer om å bytte ut NRT til fordel for den nærmere - og forsøksvis mer tilrettelagte for business og premiumreiser - HND?

Last edited:
Re: SAS sin Tokyo rute

Eh. To og en halv time buss fra NRT? Det går et ekspresstog som bruker en halvtime. Jeg fløy BA til NRT for ikke så lenge siden.

Eh. To og en halv time buss fra NRT? Det går et ekspresstog som bruker en halvtime. Jeg fløy BA til NRT for ikke så lenge siden.

Jeg har ikke sett på togforbindelser, bare bil og buss. Taxi er fortsatt et hyppig benyttet fremkomstmiddel til og fra flyplasser og HND er vesentlig nærmere i så henseende.

Den Narita Expressen er vel en av de tregere flytogene i verden tror jeg, brukte 53 min sist jeg tok den til Tokyo.

Har tatt buss også, det kan fint ta 2,5 t om trafikken er travel. Taxi koster skjorta til Narita.

Uansett burde SAS vurdere Haneda hvis sjangsen byr seg, det er klart foretrukket for alle som skal til Tokyo.

SAS sin Tokyo rute

Det er vel ikke umulig at SAS ideelt sett ønsker seg HND, men og få slots det er ikke veldig enkelt. Japanske myndigheter har vel også i stor grad beskyttet egne selskaper når de har frigitt internasjonale slots fra HND

Ellers som andre er inne på: toget fra NRT tar en time og er et skikkelig somletog i forhold alt annet i Japan.

Det kommer litt på hvor man skal til i Tokyo - men Keisei Skyliner er ikke så verst.

Ja, Narita Express tar vel drøye timen til Tokyo station, men jeg brukte vel nærmere 1 time og 20 minutter til Shinjuku station.

NEX går ikke fortere enn 130km/h, men en time på ett såpass behagelig tog, med god benplass er ikke noen krise for den vanlige turist vil jeg påstå (er selv vanlig dødelig turist uten fancy bonuskort og dressjakke)

Å kjøre i samme hastighet som Tokaido-Shinkansen 285km/h er vel heller ikke hensiktmessig eller praktisk mulig når man skal ha såpass mange stopp. NEX er vel primært for å få folk effektiv og realtivt hurtig nærmest mulig sitt bestemmelsested og til det formål er den helt klart vellykket.

Det lettest mellom HND og NRT er direkte buss. Hilsen Japanpendleren som har tatt den, i tillegg til testing av alt av andre tog/t-bane forbindelser.

Er flere tråder om SK sin NRT rute. Velger helst til HND siden de har desidert beste videreforbindelser innenriks.

Der er ganske vel udviklede bus forbindelser fra begge lufthavne i Tokyo til både stationer og store hoteller i byen...
Busforbindelsen mellem NRT og HND kører stort set 3 gange i timen...det sager ca. 75 minutter...koster og har kostet de sidst 8 år 3000 yen o/y..
skal man buge tog/subway"monorail skal du skifte mindst engang undervejs og det mindst dobbelt så lang tid, så bussen mellem de 2 lufthavne er det optimale.
Tog fra NRT til Tokyo Central tager godt 1 time og det er jo egentlig ikke så slemt..
Om SAS ønsker sig slots på HND har jeg ingen anelse om, men jeg har da hørt at hvis selskaber ønsker slots på HND er tiderne ikke de bedste, og samtidig skal de også beflyve NRT. Men alt er vel til diskussion, men men...Det har måske også noget med prisen for at beflyve HND...kan næppe tro, den hører til de billige
Hilsen Ole

Jeg har aldri fløyet til eller fra HND, men etter 3x Narita Express og 1x grisedyr taxi for å rekke fly vil jeg absolutt foretrekke HND neste gang jeg skal til Tokyo.

Narita Express er veldig kjedelig...

Den er fra 2012 .........

Haneda er ingen automatisk gullgruve. Det har bl.a. Delta funnet ut. De har gitt opp sin Seattle-rute og latt American få overta slot'en.
Hadde ikke dette noe med frekvens, behov og dårlige rutetider å gjøre. Syns også å huske at DOT var involvert i denne saken......

Bilaterale avtaler sikrer ikke slots. Kun trafikkrettigheter (ofte begrenset til frekvens). SAS har jo en STAR partner som sitter på betydelige slots på HND.
Desverre er mitt inntrykk at SAS ikke er så flinke til å benytte seg fult ut av allianse fordelene utenfor Europa. Det er jo for eksempel svært få STAR selskaper etablert med ruter til Skandinavia i tett og delt regi med SAS til oversjøiske destinasjoner. Omvendt lite ekspansjon fra SAS med tilsvarende sammarbeid ute.

Det blir litt OT, med det virker på meg som at selskapene i Sky Team er mye flinkere til å flette slots og operasjoner enn SAS og STAR.

Last edited:

Jeg har ikke fløyet denne SAS ruten så ofte da den går til Narita(ikke at jeg er så ofte i Tokyo heller da men)men den må vel gå greit da den tusler år etter år. Noen som har noe passasjerstats å komme med? Noen her er jo flinkere til dette en meg? Bare nysgjerrig, ikke viktig.

Vet noen om ANA har snust på OSL eller ARN? SAS er jo ikke spesielt samarbeidsvillige utenfor CPH, men kan det være at markedet på OSL/ARN veier tyngre enn et eventuelt "samarbeid" på CPH?

Noen som vet når CPH-NRT får den nye business classen?
Booket tur i slutten av april 2016, men i setekonfiguratoren ser det ut som den gamle varianten med 2+2+2 seter.

Back