• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SAS sin OSL-TXL-rute

Glenn

ScanFlyer Gold
På generelt grunnlag, er det noen som vet hvordan ruten til TXL går fra OSL med tanke på belegg?
airBerlin har jo tre daglige på hverdagene, Norwegian har to til SXF, mens SAS bare har en avgang - som går på formiddagen.

Ruta har overlevd lenger enn jeg har trodd, og den fortsetter også i sommerprogrammet.
Så den må jo gå greit, eller? Noen som har reist med SAS på denne ruta?

Ser SAS dumper prisene på denne ruta ganske mye.

Jag kan bara tala för linjen Arlanda-Berlin som har också har riktigt mycket konkurrens
Linjen flygs av Air Berlin, Norwegian, Lufthansa & SAS.
SAS flyger 2 gånger om dagen och linjen verkar ha hög beläggning.
SAS har även en del UA pax på linjen som flyger EWR-TXL-ARN.

Samtliga bolag har låga priser till Berlin från Arlanda.
Jag antar att det är samma sak i Oslo pga av den tuffa konkurrensen.
Sannolikt har SAS även en del UA pax som flyger EWR-TXL-OSL.

Last edited:
Fløy TXL-OSL med SK tidligere i år. Den maskinen var overbooket, men jeg tror alle kom med til slutt p.g.a. no-shows. Dette var en søndag.

Berlin er notorisk lavt priset med DY i alle fall, lite problem å finne turer til under 300 kroner om man styrer unna utreise torsdag-fredag. Men det er jo fint for oss som har Berlin som favorittby og kan ta fri litt andre tider enn bare fredag-søndag. I år blir det tre turer for min del. :D

Rutetidene bærer jo preg av å være en leisure-rute, og ble satt i gang etter 4-excellence. I 4-excellence så er jo en viktig strategi å utnytte flåte og crew hele dagen. Så i den sammenheng så antar jeg at ruten ikke har like høyt krav til avkasting som andre ruter. Alternativet er vel kanskje at flyet står på bakken, og crewet sitter og dingler med bena på crewbasen på OSL. Så marginalkostnaden med å fly ruta er kanskje ikke så høy som på andre ruter.

Berlin er notorisk lavt priset med DY i alle fall, lite problem å finne turer til under 300 kroner om man styrer unna utreise torsdag-fredag. Men det er jo fint for oss som har Berlin som favorittby og kan ta fri litt andre tider enn bare fredag-søndag. I år blir det tre turer for min del. :D
OSL-BER er lavt priset av alle selskap, SAS sin laveste priser er vel 369 kr en vei (virker å være faste priser) , AB tar ca 300 kr for de billigste billettene.

Det er ingenting som er bedre enn dette, Berlin er en flott by som jeg ofte besøker.

Rutetidene bærer jo preg av å være en leisure-rute, og ble satt i gang etter 4-excellence. I 4-excellence så er jo en viktig strategi å utnytte flåte og crew hele dagen. Så i den sammenheng så antar jeg at ruten ikke har like høyt krav til avkasting som andre ruter. Alternativet er vel kanskje at flyet står på bakken, og crewet sitter og dingler med bena på crewbasen på OSL. Så marginalkostnaden med å fly ruta er kanskje ikke så høy som på andre ruter.
Du er nok inne på noe der. Rutetidene er jo veldig bra tilpasset fritidsreisende - de tidene passer iallefall utmerket for meg for en langhelg.

Tidene har forandret seg - i "gamle dager" fikk ikke WF ruta til å gå selv om de var alene fra OSL til Berlin.

Siden vi er inne på OSL-TXL, hva er det egentlig airBerlin serverer på OSL-ruta?
Sist gang fikk jeg en Wasa sandwich og drikke, ikke så mye å skryte av egentlig.

Det står at man får en sandwich på flyvninger over 90 min. Så hvorfor fikk ikke jeg noe annet enn en liten stusslig pakke nøtter på TXL-SOF, som er over to timer?

Det kan jeg dessverre ikke svare pa.

Haper du hadde likevel en god tur med oss til SOF.

Har alltid synes det er underlig med ruten til Berlin.

Fra KRS har det alltid vært dyrt å reise til Berlin med SAS. For en helgetur har det vært en sjeldenhet å komme under 3000 kr. SAS bruker stort sett CRJ fly mellom CPH og TXL på sine 3 daglige avganger. Nå ser jeg de sågar har satt inn CRJ200 fly på enkelte avganger.

FlyNonStop fikk ikke heller Berlinruten til å gå fra Krsand. Mens Norwegian flyr til Berlin fra både OSL, SVG og BGO med sine 737. Air Berlin flyr til TXL fra både OSL og CPH med 737, og Easyjet har vel også et par daglige mellom CPH og TXL. Så det virker jo som det er et marked, men SAS klarer liksom ikke helt å få grepet om den med småfly fra CPH og bare en avgang midt på dagen fra OSL.

Rart.....

Har alltid synes det er underlig med ruten til Berlin.

Fra KRS har det alltid vært dyrt å reise til Berlin med SAS. For en helgetur har det vært en sjeldenhet å komme under 3000 kr. SAS bruker stort sett CRJ fly mellom CPH og TXL på sine 3 daglige avganger. Nå ser jeg de sågar har satt inn CRJ200 fly på enkelte avganger.

FlyNonStop fikk ikke heller Berlinruten til å gå fra Krsand. Mens Norwegian flyr til Berlin fra både OSL, SVG og BGO med sine 737. Air Berlin flyr til TXL fra både OSL og CPH med 737, og Easyjet har vel også et par daglige mellom CPH og TXL. Så det virker jo som det er et marked, men SAS klarer liksom ikke helt å få grepet om den med småfly fra CPH og bare en avgang midt på dagen fra OSL.

Rart.....

SAS flyger ARN-TXL-ARN 2 ggr/dag med en mix av 737-600/700/800 & 717. Linjen har ofta en loadfactor på 80-100%.
Från ARN flyger även Air Berlin 3 ggr/dag, Lufthansa 1ggr/dag & Norwegian 1 ggr/dag

Det kan virke som Oslo-Berlin blir nedjustert av flere i vinterprogrammet som kommer. Sjekket litt avganger og priser i slutten av november. SAS later til å da ha bare to ukentlige direkteavganger, mens Air Berlin også kutter en god del kan det virke som og justerer antall avganger på de ulike dagene. Noen dager ned i en daglig fra OSL, mens man for eksempel på fredager er oppe i tre fortsatt. Norwegian kjører to daglige fortsatt. Vil jo ikke overraske om dette er en naturlig nedjustering da kapasiteten til Berlin fra SL har virket voldsom.

Back