SAS selger eiendommer i Sverige

Someone

Moderator
Medlem
SAS har inngått en avtale med Swedavia om salg av eiendommer på Arlanda, Landvetter og Sturup verdt 1,7 milliarder svenske kroner. Salget vil bidra med 450 MSEK i positiv cash effekt og en regskapsgevinst på 350 MSEK

http://se.yhp.waymaker.net/sasgroup/release.asp?id=250678

As a step in the overall strategy to focus on its core business, the SAS Group has signed an agreement with Swedavia to divest six properties at Arlanda in Stockholm, Landvetter in Gothenburg and Sturup in Malmö at a market value of MSEK 1,775.

Re: SAS selger og leier tilbake eiendom

Hvor lønnsomt er egentlig det i det lange løp?

Lønnsomt nok til at det er veldig vanlig. Selv store solide bedrifter som DNB, Aker og Orkla har jo gjort det med flere av sine eiendommer og kontorer.
Nå er SAS litt spesielt siden de trenger kapital litt mer enn andre, men generelt så foretrekker de fleste bedrifter å ikke binde opp kapital i f.eks fast eiendom, men istedet investere dem i produksjonsmidler. Som i SAS sitt tilfelle vil være fly.

Hadde investorene ønsket at deres investerte penger skulle bindes opp i fast eiendom istedet for produksjonsmidler, så hadde de litt forenklet heller investert selv i eiendom, enn å gå via et flyselskap

Til opplysning så ble dette innlegget skrevet fra en leid datamaskin, fra det leide kontorbygget jeg sitter i ;)

Til opplysning så ble dette innlegget skrevet fra en leid datamaskin, fra det leide kontorbygget jeg sitter i ;)

Er du også leid inn...? Jeg hører det er så populært...;)

Det SAS gjør er vel som Someone påpeker en nokså vanlig transaksjon, og siden SAS ikke er et eiendomsselskap så er det nok mye som tyder på at det er bedre å gjøre det på denne måten. Hvis SAS er ute etter billige kontorlokaler så hørte jeg forøvrig en kar på toget mellom Manchester og Leeds redegjøre for hvor billig kontorarealer i Leeds var for tiden...

Men det som kanskje er litt spennendes, er hva de skal bruke pengene til. Med 1.7 mrd, så kan de jo faktisk gjøre noen investeringer i nytt/brukt materiell. Forsåvidt ville vel det også vært fornuftig å sanere noe gjeld.

Men det som kanskje er litt spennendes, er hva de skal bruke pengene til. Med 1.7 mrd, så kan de jo faktisk gjøre noen investeringer i nytt/brukt materiell. Forsåvidt ville vel det også vært fornuftig å sanere noe gjeld.

Noe sier meg at eiendommene var belånt eller lignende, siden de skriver at salget vil bringe inn 450 MSEK i cash

Lønnsomt nok til at det er veldig vanlig. Selv store solide bedrifter som DNB, Aker og Orkla har jo gjort det med flere av sine eiendommer og kontorer.
Nå er SAS litt spesielt siden de trenger kapital litt mer enn andre, men generelt så foretrekker de fleste bedrifter å ikke binde opp kapital i f.eks fast eiendom, men istedet investere dem i produksjonsmidler. Som i SAS sitt tilfelle vil være fly.

Hadde investorene ønsket at deres investerte penger skulle bindes opp i fast eiendom istedet for produksjonsmidler, så hadde de litt forenklet heller investert selv i eiendom, enn å gå via et flyselskap

Takk for god forklaring.
Ser fordelen i at det frigjør kapital som kan investeres, og at dette skaper mer overskudd enn det man taper på å leie fremfor å eie.
Ser man kun på eie vs leie, så må det vel fortsatt være billigere isloert sett å eie, eller har jeg missforstått?

Du har jo også eventuelle synergier ift. eiendomsdrift ved at et profesjonelt eiendomsselskap kan drive mer effektivt.

Samtidig er det en indikator på hvordan det går med selskapet. Dette er en svært vanlig øvelse, men hvis bedrifter som sliter litt selger ut alt av verdier er dette en grei indikasjon på hvordan likviditeten er i butikken. Sier ikke at det er situasjonen her, men det kan av og til bety noe mer enn fokus på core business.

Back