SAS SE-210 Caravelle

Olebno

ScanFlyer Gold
ARD melder at Inflight 200 kommer med SAS Caravelle i løpet av mai.
Skalaen er selvfølgelig 1:200. Prisen ligger rundt ukl 80,-. Her blir det preorder.
Reg er LN-KLR
 
Last edited:
Og hvem/Hva er ARD? (Bortsett fra Alor Island i Indonesia, da)

Må jo vite hvem jeg skal preordre fra....

Mvh,
 
Foreløpig bare i det siste (1968+) fargeskjemaet den fløy med i SAS. Noen som har hørt om det finnes planer for en i originalfargene også?
 
Kan ikke huske at Caravelle lll hadde sorte/grå forkanter av vinger/horisontale haleflater (de-icingboots?)

Scooter01
 
Interessant å se at modellen er LN-KLP, men teksten lyder på LN-KLR, som ikke aldri var en Caravelle.....
 
LN-KLR er nok også en Caravelle. Levert til SAS 15apr1960. Fikk navnet Hall Viking. Dette navnet ble senere brukt på DC-9-41 OY-KGS. Så får vi se hvilken reg modellen får. Scooter01 har nok rett i at SE-210 ikke hadde de-ice boots. LN-KLP var selvfølgelig en Caravelle .
 
Last edited:
Min feil, takk for korreksjonen.

LN-KLR er nok også en Caravelle. Levert til SAS 15apr1960. Fikk navnet Hall Viking. Dette navnet ble senere brukt på DC-9-41 OY-KGS. Så får vi se hvilken reg modellen får. Scooter01 har nok rett i at SE-210 ikke hadde de-ice boots. LN-KLP var selvfølgelig en Caravelle .
 
For de som ikke har skaffet seg denne modellen, kan jeg opplyse om at den bærer reg.
LN-KLP og navnet Trond Viking.,,,, Mottok mitt eksemplar fra LHSHOP.NL i dag 03.01.2018. Ingen de-ice boots, selvfølgelig...
 
Da har Caravelle'en fløyet hjem (riktignok med KLM og BA, -den følte seg nok ikke helt hjemme der...) og er på plass blant venner i skapet.

Jeg er godt fornøyd med kjøpet, kvaliteten er meget bra. Det eneste som kan trekke ned er at skruen til stativet ikke følger med i esken. En bekjent kjøpte også samme modell, og det var ikke med skrue der heller, kan tyde på en glipp hos produsenten.

Selve modellen er derimot knallbra, her er noen bilder:
 

Attachments

  • IMG_1260.jpg
    IMG_1260.jpg
    90.8 KB · Views: 209
  • IMG_1251.jpg
    IMG_1251.jpg
    104.3 KB · Views: 206
  • IMG_1255.jpg
    IMG_1255.jpg
    95.5 KB · Views: 207
  • IMG_1256.jpg
    IMG_1256.jpg
    101.1 KB · Views: 203
  • IMG_1253.jpg
    IMG_1253.jpg
    82.2 KB · Views: 40
  • IMG_1257.jpg
    IMG_1257.jpg
    74.4 KB · Views: 197
  • IMG_1254.jpg
    IMG_1254.jpg
    76.5 KB · Views: 27
  • IMG_1249.jpg
    IMG_1249.jpg
    72.2 KB · Views: 25
  • IMG_1248.jpg
    IMG_1248.jpg
    72.6 KB · Views: 31
  • IMG_1250.jpg
    IMG_1250.jpg
    49.7 KB · Views: 34
  • IMG_1259.jpg
    IMG_1259.jpg
    133 KB · Views: 57
Flott modell! Jeg fikk min i forrige uke :-)

Er det bare jeg som synes det er en "pukkel" på taket fremst på flykroppen på denne modellen? Ikke stor, men synlig. Har ikke sett denne kroppsformen på andre Caravelle 1:200 modeller.

Espen
 
Tror du har rett mht "pukkelen" rett bak cockpit. Det ser ut til å være en ørliten forhøyning. Den er knapt merkbar, kommer an på vinkelen man ser den fra, men taket er ikke 100% rett.
 
En liten avsporing; SAS hadde jo alltid flytypen skrevet med rødt på halen. På originalskjemaet sto det også med et lite merke nederst på sideroret på Caravelle. Noen som vet hvorfor dette ikke kom med på 1966-1974 fargene?
 
Den 7'ern vi ser på "gruppebildet", er det den gammle fra Western som kom for flere tiår siden ?
 
Back
Top