SAS San Francisco-rute

Someone

Moderator
Medlem
Flyplassen i San Francisco har sluppet en veldig detaljert rapport, som gjør at man enkelt kan se trafikken på selskapene som trafikkerer flyplassen. Det gjør også at man enkelt kan se hvordan SAS CPH-SFO rute gjør det. SAS har jo alltid hevdet at den går bra, og se man på tallene så ser det ut som det stemmer

http://media.flysfo.com/media/sfo/media/air-traffic/as201608.pdf

August:
Flyvninger: 31 +0%/0
Ankommende: 7.615 -0,1%/-7
Avgående: 7.395 +1,4%/+100
Totalt: 15.010 +0,6%/+93

31 flyvninger med 247 seter, gir en total kapasitet på 7657 hver vei eller 15314 totalt. Det betyr at belegget var 99,5% CPH-SFO og 95,6% på SFO-CPH, totalt 98%. Hvilket er det samme som fulle fly i august. Cargo var faktisk opp 10,6% i august til 556t, så 9t i snitt per flight

YTD 2016
Flyvninger: 242 +9%/20
Ankommende: 51.853 +5,0%/+2.484
Avgående: 49.626 +1,5%/+715
Totalt: 101.479 +3,2%/+3.199

Liten antagelse her om at alt gikk med ny kabin, hvilket trolig ikke stemmer, men det gjør at belegget eventuelt underdrives 0-komma-noe. Det betyr at belegget var 86,7% på CPH-SFO og 83,0% på SFO-CPH, totalt 84,9%. Cargo YTD er 5.527t, opp 14% og 11,4t per flight

Nå står det ingenting om yield, men passasjertallene tyder i hvertfall på det er en rute som går godt. SAS økte jo frekvensen noe i år, men det virker som videre vekst er begrenset, uten at mer kapasitet kommer inn


Og tenkt om OSL kunne sluppet lignende tall ;)
 
Last edited:
Fantastisk bra belegg.

Sier ikke noe om yield som nevnt, men ser helt klare tendenser på at SFO skiller seg ut i SAS nettverket her. Siste PLUS kampanje med hele USA til 6499,- har SFO egen pris på 7999,-
Tenker det er en god grunn til det, selv i den dårligere vintersesongen.

Forøvrig fløy jeg ruten i februar, da hadde vi gammel maskin bort og ny maskin tilbake. Det var vel litt forskjellig frem til siste maskin gikk til oppgradering i juni.
 
Fantastisk bra belegg.

Sier ikke noe om yield som nevnt, men ser helt klare tendenser på at SFO skiller seg ut i SAS nettverket her. Siste PLUS kampanje med hele USA til 6499,- har SFO egen pris på 7999,-
Tenker det er en god grunn til det, selv i den dårligere vintersesongen.

Forøvrig fløy jeg ruten i februar, da hadde vi gammel maskin bort og ny maskin tilbake. Det var vel litt forskjellig frem til siste maskin gikk til oppgradering i juni.

Jeg har venner som jobber i Bay-area, og de brokker sig over hvor dyrt det er at flyve direkte SFO-CPH-SFO, når de skal til møde i CPH (endda her i november). Så forhåbentlig kan de fylde maskinen med lidt (for SAS) gode priser.
 
Har flydd ruten t/r to ganger i år, og det var nesten fulle fly begge veier (juni og september). I juni fikk jeg og reisepartner complementary upgrade til Plus fordi flyet var langt oversolgt i eco, til tross for at jeg bare var EBS. Gledelig å se at trenden jeg så stemmer :)
 
Har flydd ruten t/r to ganger i år, og det var nesten fulle fly begge veier (juni og september). I juni fikk jeg og reisepartner complementary upgrade til Plus fordi flyet var langt oversolgt i eco, til tross for at jeg bare var EBS. Gledelig å se at trenden jeg så stemmer :)

SFO ruten er kendt for at man får pludselige opgraderinger. Er selv blevet opgraderet til biz fra eco gratis
 
En lille detalje fra sidste uges tur til München med SAS...

Ved siden af mig sad et tysk par med deres boardingkort fremme, så jeg kunne tydeligt se, at de var kommet med SAS-flyet fra San Francisco tidligere på dagen.

Jeg tænker ikke at det er super vanligt at bruge CPH som transferplads for trafik mellem USA og Sydtyskland, men det hænder altså :)
 
Søk MUC-SFO, sorter etter pris stigende er nok populær mange steder. Kaaaan jo også være ombooking av en eller annen årsak
 
En lille detalje fra sidste uges tur til München med SAS...

Ved siden af mig sad et tysk par med deres boardingkort fremme, så jeg kunne tydeligt se, at de var kommet med SAS-flyet fra San Francisco tidligere på dagen.

Jeg tænker ikke at det er super vanligt at bruge CPH som transferplads for trafik mellem USA og Sydtyskland, men det hænder altså :)

Både CPH och ARN är väldigt vanliga för transfer från Tyskland både mot öst och väst
 
Har også vært tyskere, italienere, briter, franskmenn og en god del fra Baltikum når jeg har fløyet SAS interkontinentalt. Skjønner ikke hvorfor det skal være så overraskende. SAS dukker jo opp i søkemotorer og har sikkert en del gode connections til gode priser de også.
 
Noen som har sjekket om det er billigere å fly MUC-CPH-SFO enn OSL-CPH-SFO?

Nå er det generelt de som starter reisen i USA som er de mest attraktive .. ref denne reklamen som slår meg i ansiktet her på forumet ..

klmad.jpg
 
Back
Top