- Ruten har hatt høyere belegg enn forventet, og vi har lagt merke til Continental ikke har økt kapasiteten sommerstid på strekningen Oslo – New York, og US Airs sommerrute fra Oslo er også kuttet ut i år. Som kjent er det enda et par norske selskaper som glimrer med sitt fravær på tross av at planene om oppstart har vært kommunisert nå i snart to år, samt at ryktene om at Delta skulle melde sin ankomst også har stilnet, sier Johansen.
Flyselskapet gikk hardt ut når de annonserte oppstarten på nytt av en rute til USA fra Oslo, denne skulle gå daglig hele året.
Dette er direkte feil. Hvis man ser tilbake på pressemeldingene snakkes det aldri om annet enn sommerprogrammet. Vinterflightene dukket opp i vinter - sånn ca side 16 i den lange 'SAS Starter OSL-EWR'-tråden ..
2011-03-28
SAS' Oslo-New York-rute åpner det amerikanske kontinentet for Norge
28. mars 2011 lettet SAS' SK907 fra Gardermoen med retning New York. Med det åpnes det amerikanske kontinentet for passasjerer fra hele Norge.
Direkteruten gjenåpnes syv år etter forrige SAS-flygning mellom Oslo og New York, og nærmere 65 år etter at SAS for første gang etablerte rute mellom Skandinavia og New York.
Ruten trafikkeres daglig med en Airbus A330-300 som har 34 Business class-seter, 35 seter i Economy Extra og 195 seter i Economy-klasse. Etter åpningen av denne ruten har SAS ti interkontinentale fly i trafikk.
- Betydelig reduserte kostnader, et topp produkt, og bedre markedsvilkår gjør det mulig for SAS å vokse på en lønnsom måte, sier kommersiell direktør Robin Kamark. Han slår samtidig fast at New York-ruten fra Oslo åpner det amerikanske kontinentet for SAS-passasjerer fra hele Norge.
Den nye ruten fra Gardermoen har avgang kl 1105 og er dermed lagt opp slik at passasjerer fra 39 flyplasser rundt om i Norge kan fly inn til Oslo på morgenen, og være fremme i New York allerede tidlig samme ettermiddag, lokal tid.
Flygningen ankommer Newark Liberty International Airport kl 13.10. Dermed er man fremme i New York tidlig nok til å "gjøre" The Big Apple allerede på ankomstdagen. Samtidig gir ankomsttidspunktet på Newark meget gode muligheter for å nå resten av det amerikanske kontinentet samme dag. I løpet av tre timer etter ankomst kan SAS-passasjerer velge mellom flere enn 150 avganger med SAS' alliansepartnere til over 50 byer i Nord- og Sør-Amerika.
- Mange passasjerer skal til New York, men erfaringen vår fra de etablerte rutene fra Stockholm og København til verdensmetropolen, viser at nærmere 50 prosent av passasjerene flyr videre. Dette behovet dekker vi gjennom samarbeidet med våre partnere i STAR Alliance, United/Continental som tilbyr ruter til en lang rekke av de viktigste destinasjonene over hele Amerika, avslutter Robin Kamark.
SAS' rute mellom Oslo og New York åpner også nye muligheter for flyfrakt. SAS er det eneste flyselskapet med Widebody-kapasitet på denne strekningen og kan tilby en fraktkapasitet på ca 15 - 28 tonn avhengig av passasjerbelegget.
For mer informasjon om SAS' langdistanseflåte, inkludert filmer og bilder, besøk "Media center" under www.sasgroup.net (http://www.sasgroup.net) (http://media.ne.cision.com/l/azbfmzai/www.sasgroup.net/ (http://media.ne.cision.com/l/azbfmzai/www.sasgroup.net/))
For mer informasjon, kontakt:
Kenneth Vikse,
Kommunikasjonssjef
Mob: 47 95719211
...og det bør neppe by på større problemer:Jeg hadde tenkt meg en helg i november, direkte.
Hangar.no; said:Når sommersesongen er over nedjusterer SAS sin rute mellom Oslo og New York til kun fire dager i uken, og de ligger rundt helgene.
Hmm.. jeg følger vel ikke så godt med, men hadde et klart inntrykk av at dette skulle bli et helårstilbud. Regner med at en del ikke-flynerd reisene også trodde dette.
Dette er vel ikke helt riktig. Her er pressemeldingen fra SAS i forbindelse med åpningen (se uthevet setning), og jeg ser ingen referanse til kun sommerprogrammet ved en kjapp gjennomlesning:
Dette er vel ikke helt riktig. Her er pressemeldingen fra SAS i forbindelse med åpningen (se uthevet setning), og jeg ser ingen referanse til kun sommerprogrammet ved en kjapp gjennomlesning:
Det var vel kanskje poenget at den skal gå via Arlanda som var nytt?
Dvs ARN-OSL-EWR-OSL-ARN regner jeg med. Dette var ihvertfall nytt for meg.
Det er heller ingen referanse til vinterprogrammet. Det er ikke vanlig i bransjen å forholde seg til mer enn ett trafikkprogram av gangen.
De har vel sånn sett sitt på det tørre, sier de starter opp 28. mars og med daglige flyginger, hverken referanse til sommer- eller vinterprogrammet. De sier ingen ting om hvordan fremtiden skal bli, og det er vel normalt i markedsføringssammenheng at man gjør det på den måten, og snakker om de nære tingene først. Jeg ville vært mer overrasket om de hadde kjørt ut med store bannere "Nå vi flyr daglig til New York, men bare frem til oktober, mens neste mars er det daglig igjen."
Tviler på at Ola Dunk som kanskje reiser med fly 1 gang i året, i det hele tatt har peiling på, eller i det hele tatt bryr seg om SAS flyr daglig eller bare 4 ganger i uka til EWR![]()
Det som står er at ruten skal flys daglig. Jeg vil tro at de fleste som ikke jobber innen luftfart ikke tenker på at de er to "sesonger" i luftfarten, og man kan dermed også forstå utsagn som at "Flyselskapet gikk hardt ut når de annonserte oppstarten på nytt av en rute til USA fra Oslo, denne skulle gå daglig hele året." .
Dette synes jeg er kverulering ...![]()
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.