SAS-resultatet 2004 er ute!

  • Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date

CK

ScanFlyer Mile High Club
De som spådde minus 400 mill. SEK i Q4 bommet ikke så veldig - totalt ble det minus 344 millioner i 4. kvartal og minus 1,8 milliarder for hele året. Ikke pent, men bedre enn på lenge. Fjorårets fjerdekvartal var faktisk det beste på fire år, og hadde det ikke vært for c/a-streik i DK, ATC i Norge og pilotstreik i Spanair (sammen med endrede regnskapsmetoder i SAS Cargo regner konsernet med at dette bidro til tap på 350 mill.) hadde det faktisk nesten blitt overskudd i Q4. Enhetskostnadene er faktisk ned 26%, så grunnlaget er lagt for et godt 2005!

http://www.newsweb.no/cdco/atmnt/Release_4Q2004_eng.pdf?id=34124
 
mere lesestoff: http://www.newsweb.no/cdco/atmnt/4q04eng.pdf?id=34121
 
Altså 180.000 gratisbilletter hos Ryanair. ;)

Kommer vi til så se noe i nærheten av sorte tall i '05?
 
Ja, jeg tror helt klart vi kommer til å se sorte tall for både Scandinavian Airlines og konsernet i 2005. Enhetskostnadene er ned, selskapet er offensivt og imaget er bedret. De fleste analytikerne spår rundt SEK 900 mill. i overskudd for 2005, og slipper vi unna store, dramatiske hendelser og kanskje en noe lavere oljepris så tror jeg dette skal gå veien.
 
CK sier dette er bedre enn på lenge???

tallene viser jo dårligere tall enn 2003 både for hele 2004 og Q4. hvordan kan det være bedre enn på lenge?

Jan Roar Rød
 
det kommer vel an på hvilke tall du ser på... Jeg vet ikke hva slags tall DN har funnet, men leser du den offiselle pressemeldingen er resultat før finansinntekter og ekstraordinære poster på minus 1,8 mrd. for 2004 mot minus 2,2 mrd. i 2003. For Q4 er tallene minus 344 mill. i 04 mot minus 415 i 2003.

Etter finansposter er tallene dårligere i 2004, og resultatet etter skatt er også dårligere i 2004 enn i 2003. I 2003 solgte SAS gruppen bl.a. bygninger for over 600 millioner kroner, som bidro til et bedre res. etter finans- og ekstraordinære poster i 2003. For å se hvordan driften går er det bedre å se på res. før ekstraordinære poster.
 
Hvilken konsekvenser får dette underskuddet? blir det en ny spareplan? vil SAS kvitte seg med SGS, SAS Direkte, STS? Hvem flere kan flyttes til India, Afghanistan eller Litauen?
 
det vil fortsatt være press på kostnadene, men nå vil nok fokus også være på å øke inntektene. Heldigvis er det cash i selskapet til å dekke underskuddet for i gjor, men i 2005 skal det bli SORTE tall i regnskapet!
 
Jeg synes DN overdriver med aa bruke et ord som resultatsmell! Saa lenge resultatet var ventet kan det strengt tatt ikke kalles en smell. Videre ser det ut fra aarsrapporten som at SASgruppen har full kontroll, og at de gjoer sitt ytterste for aa komme i svart.

Er det foresten noen som kan komme med de "nasjonale" tallene til SAS Sverige, Danmark, Braathens og Interkontinental? *droemme droemme*

Jeg visste ikke at Spanair hadde en flaate paa 53 fly... Naar det gjelder B717, saa ser jeg at de ikke staar postet under Spanair, hvorfor?
 
Originally posted by CK
717'ene tilhører formelt Aerolinas de Baleares

Og dumme meg som trodde AElBAl (eller hva naa enn forkortelsen var) var et datterselskap av Spanair. Hvordan er eier og opertaoerforholdet til AELbal?
 
Kan det være et bra tidspunkt å kjøpe noen aksjer i SAS da? Siden vi kan se bedre resultat fremover?
 
For å gjøre det store underskuddet litt mer håndterlig mht til tall, så tilsvarer dette et tap på 4,9 mill.. pr dag !! Vi får håpe og tro at alle tiltak som er igangsatt hos SAS vil virke for fullt i 2005 slik at vi igjen får et SAS som tjener penger og kan vokse!
 
Finns det någon uppgift om hur mycket SAS Cargo betalar till airline-delen för utförda tjänster ? Har tidigare år, utan framgång, sökt denna uppgift.
 
Originally posted by SAJblue
Originally posted by CK
717'ene tilhører formelt Aerolinas de Baleares

Og dumme meg som trodde AElBAl (eller hva naa enn forkortelsen var) var et datterselskap av Spanair. Hvordan er eier og opertaoerforholdet til AELbal?

AeBal er et datterselskap av Spanair, men flyene eies av AeBal så de står vel under AeBal (eller så er de ganske enkelt glemt)
 
Originally posted by RolfL
Finns det någon uppgift om hur mycket SAS Cargo betalar till airline-delen för utförda tjänster ? Har tidigare år, utan framgång, sökt denna uppgift.

I Norge betaler SAS Cargo ca 1/3 av sine "weight charge"-inntekter til SAS Braathens. Vet ikke nøyaktig hvordan dette ser ut i de andre landene og interkont. I tillegg betaler SAS Cargo for handling til SGS.
 
Såvidt jeg husker hadde Braathens et ganske så bra overskudd frem til tredje kvartal. Etter SAS Braathens dukket opp ble resultatet året igjennom et overskudd på 4 millioner. Det vil jo si at "SAS delen" av SAS Braathens er bare rævva det??
 
Originally posted by fkrlf
Såvidt jeg husker hadde Braathens et ganske så bra overskudd frem til tredje kvartal. Etter SAS Braathens dukket opp ble resultatet året igjennom et overskudd på 4 millioner. Det vil jo si at "SAS delen" av SAS Braathens er bare rævva det??

Nå fikk ikke alle spareplanene i SAS (Norge) full fra 1.1.2004, men etter april slik at hele utgiftene vel kom mer ned på et akseptablelt nivå mot slutten av året.
(men det husker vel kun de som fikk kuttet lønna , og hardere arbeidsdager...)
 
Back
Top