SAS Q4 og 2021 årsresultat

Re: Overlever SAS corona-krisen?

På den annen side så er kontantbeholdningen nesten uendret, så cash-messig var det ikke ett dårlig kvartal. Det er jo trossalt det som holder flyselskapene i lufta.

På den annen side så er kontantbeholdningen nesten uendret, så cash-messig var det ikke ett dårlig kvartal. Det er jo trossalt det som holder flyselskapene i lufta.

Hvordan kan de tape så mye penger uten at det går ut over kontantbeholdningen ?
Jeg skjønner ikke helt disse regnskapsmessige greiene :-)

Og positiv kontantstrøm fra driften to siste kvartal.

Write-down of book-values / assets that are no longer used.

For året totalt har det rent ut cash så se bort i fra det, men i Q4 så gikk SAS i pluss før betaling av fly.
Så forsvinner det ut endel cash i leasing, men så er det mye av- og nedskrivninger etter dette. Som ikke har noen effekt på kontantbeholdningen, da dette er rent regnskapsmessig.

Ser man på cash flow statement for Q4 så genererte SAS 416 mill fra driften. Så bedret arbeidskapitalen seg med 638 (her ligger det alt fra endring forhåndsbetalinger, utsatte betalinger innbetalinger som det tidligere er tatt inntekt på. Så gikk det med -363 mill i investeringer, primært forhåndbetaling av nye fly, samtidig som de solgte ting (fly) for 429 mill. Da er vi 1.120 mill i pluss. Samtidig betalte de -1,276 mill i finanskostnader, som jo er pluss for nye lån, minus for tilbakebetaling av lån, og selvsagt minus for renter og leasing. Så da ble resultatet -156 mill i cash for kvartalet. Men for å sammenligne, i samme kvartal i 2019 var dette tallet +1,4 mrd

Re: SAS Q4 og 2021 årsresultat

Det jeg synes er verre er at mine 12 legs I november resulterte i at INGEN av flyvningene var on time. Ikke en! Verst var det i går da jeg hadde en viktig greie og vi var 50 min for sen. I tillegg var det noe kødd foran, så alle måtte ut bak. Sykt gøy når man sitter på rad 4.

Anekdotisk jeg vet, men ser flere klager på punktligheten. SAS må passe seg om de skal være foretrukket for forretningsreisende.

Sent fra min SM-F926B via Tapatalk

SAS Q4 og 2021 årsresultat

Jepp, alle problemene internt, som tilstående og sist er ledelsens ansvar, går nå utover regulariteten. Det kommer de til å tape på og flere kolleger har opplevd utfordringer her i det siste. Så her hos oss blir det mer Norwegian og mindre SAS fremover…..og det på billetter bestilt med fleksibilitet i siste liten

Den andre utfordringen er det nesten 30 mrd kronene i gjeld

Back