SAS Q3 report

Vel, forhandler man sa er dette give&take. SAS kom inn med en lönnsdiktat. Det er helt klart at dette ble ikke saerlig entusiastisk opptaget.

Management har under disse forhandlinger gjort en kjempefeil. De har ikke klart a se at de ikke forhandler om en leierate for et fly, men om lönn for selskaps ansatte. Jeg haper at begge parter erkjenner sin plikt overfor sine ansatte og selskap med aksjonaerer i bakgrunn og endelig kommer til enighet.

Til slutt lever begge i en symbiose. Ingen kan klare seg uten den andre. Dette ma de forsta. Og skjer dette, kommer man ogsa til fornunftige resultater i forhandlinger.
 
SAS har vel historisk hatt altformange bindinger i avtaler med de X^Y foreningene og er sikkert alergisk mot slike bindinger nå.
 
Last edited:
Ikke rart SAS sliter. Her krangles det så fillene fyker mellom ledelse og fagforeninger mens pax flykter til andre selskaper, ruter legges ned en etter en mens konkurrenter snapper opp rutene og tjener penger på dem? Er det ikke på tide med samhold, lagspill og nytenking og komme kundene i møte? På tide SAS-ledelsen og fagforeningene røyker fredspipe, kaster slipset, bretter opp skjorteermene setter seg i førersete og blir enig om målet, nemlig å fylle opp flyene og tjene penger. Tenk nytt, tenk enkelt.
 
ENGM 911, det er din tolkning at de krangler som fillene fyker. Hvis du har lest uttalelser i media i dag (eller sett TV) både fra SAS sin side og fra fagforeningene, så understreker alle at det er en god tone i samtalene/forhandlingene og at alleparter er klar over den alvorlige situasjonen. Det er tross alt snakk om store omveltninger for begge parter, og da er det ikke så enkelt at man bare kan sette seg ned og være enige. For hva skal de være enige om? Er det foreningene som skal være enige med SAS, eller er det SAS som skal være enige med foreningene? Det er jo nettopp det de forhandler seg frem til nå: hva skal de være enige om? Og forhandlinger tar automatisk tid, spesielt når det er snakk om så store omveltninger som det SAS nå gjennomgår, og som de fortsatt må jobbe seg gjennom. Verden er ikke så enkel at man bare kan bli enig, for på hvilket grunnlag skal man bli enig? :)

Pax flykter til andre selskaper. Det er korrekt, men det skyldes ikke krangler i SAS, men det skyldes at SAS kutter ulønnsomhet nettopp for å skape lønnsomhet. De har ikke mistet flere pax prosentmessig enn det antall prosent de har kuttet trafikk. SAS er nødt til å kutte og omstrukturere før de kan komme tilbake.

Jeg tolker det slik at de nærmer seg målet, men at begge parter trenger litt mer tid for å finne ut hvordan :)
 
Ikke for å fyre oppunder, men er det ikke lovlig sent etter så mange år med minus i regnskapstallene? Lyspunktet i SAS er siste kvartalsrapport, la det komme fler av dem i fremtiden.
 
ENGM 911, den der med mange år siden positive regnskapstall er direkte feil. Deres 12 måneders rullerende tall var positive mellom 31. desember 2005 og 31. mars 2008 selv om det bare var 25 mill. NOK ved utgangen av første kvartal 2008. Så gikk det bratt nedover og verste var det ved utgangen av andre kvartal av 2009 da det var et tap på 3,56 milliarder NOK på de 12 foregående måneder. Ved utgangen av dette siste kvartalet var 12 måneders underskuddet minket til "bare" 1,95 milliarder NOK, men dette er hovedsakelig på grunn av at Spanair-avskivningen kom utenfor 12-månedersperioden.

Jeg har fulgt både DY og SAS Group tett siden 1. juli 2002, og siden den tid har SAS Group mistet 6,26 milliarder NOK (30. juni 2009 var dette tallet 6,35 milliarder NOK).

Men siden driftsresultatet er sminket med flere billigsalg (E24 sin illustrasjon lenger oppe viser dette bra) disse årene, så er de faktiske tapene større enn de 6,26 milliarder NOK i løpet perioden. Tapet mellom innkjøpet av BMI-aksjene og det de ble solgt for til LH berører ikke driftsregnskapet, men derimot vil gjøre innhogg i balansen (hvis ikke aksjene er nedskrevet tidligere da).

Hvis en tar sminken ut viser egentlig 3. kvartal-resultatet et underskudd på 260 millioner NOK, og dette tyder ikke bra for Core SAS. Det er 193 mill. NOK i restruktureringskostnader i dette kvartalet, så alt i alt er det et underskudd før skatt på 67 mill. NOK på en normal drift av Core SAS. Nå står vi overfor et kommende halvår som normalt gir underskudd på litt i overkant av 1,1 milliarder NOK (normalen for de siste to årene), så det blir nok smalhans og kanskje en tur til aksjonærene igjen ut på nyåret - så mye mer enn Widerøe AS og WIAS er det vel ikke igjen av attraktive salgsobjekt i gruppen.

Som sagt ovenfor i et par tråder, det finnes to deler av et resultatregnskap - det er utgifter og det er inntekter - og i Core SAS ser det ut som bare Uen de konsentrerer seg om.

Alle hovedtallene ovenfor viser til EBT (inntekt før skatt) og alle tallene er gjort om til NOK basert på gjennomsnittlige kvartalskurser fra DnB NOR for å kunne sammenlignes med Norwegians tall.
 
KGL du er inne pa noe, likevel vil jeg legge fingeren en annen sted og vise noen.

Det hva vi ser her er kvartals-tallene for SAS Group! De klarte a levere en sma overskudd, som for seg selv er selvsagt positiv siden dette betyr mye for psykologien av askjen.

Dukker man i rapport og leter etter de tallene for Scandinavian Airlines, sa finnes seg desverre - i samme kvartals-rapport - en helt annen lys: En fett minus pa 336 Mio SEK. Leser man statement for SAS Airlines sa er det lite som tyder at det gar bra for, yielden faller markant.

Enda verre blir dette dersom man ser pa Cash-Flow statement:

Cash Flow from Operations: -149 MSEK
Cash Flow for the Period: -1.103 MSEK

Change in Cash and Cash Equivalents for the period: -1.078 MSEK


For meg ser det ikke ut som CoreSAS har gitt den positive innslag. Core SAS er en garant for negative Cash Flows! Cash Flow from Operations er forsatt negative, og dette i arets sterkeste kvartal. Enda mere til bekymring er likviditeten. Her har SAS i 3. Kvartal fordunset nok en Miliard. Forsetter dette 2 kvartaler, vil SAS trenge en ny emisjon for a opprettholde likviditeten.
 
Aha, det er altsa Norwegian og Transavia sitt skyld at SAS har for höye kostnader. Og hva er med EasyJet, Air Berlin etc som ogsa er aktive til fra CPH og som klarer a ta pax fra SAS???
Du viser en klart monopol-tankegang. Dersom bare alle har like höye kostnader som SAS sa har SAS ingen problem. Det de facto stemmer. Men det sier ikke noe om SAS sine kostnader er unödvendig höy...

SAS har manövrert seg selv i denne situasjon og det ser ut som de kommer ut av denne levende, men som en helt annen selskap enn för...

Likevel er det gledelig a se at SAS klarer a levere en minimalt operational profit.
Det jeg prøvde å si, var på ingen måte at det var Norwegian og Transavia sin skyld at SAS har høye kostnader. Det var vel egentlig tvert i mot.

CAU krever eksklusivitet for å bemanne SAS ruter i og ut av Danmark. Problemet til SAS er at de er i ferd med å tape markedsandeler i et alarmerende tempo i dette markedet, og hvis CAU skal ha eksklusivitet hos SAS, med de kostnadene det medfører, så er SAS sjanseløs i dette markedet. Derfor er SAS nødt til å finne alternative løsninger, evt. få CAU med på kraftige kutt.

Det var det jeg prøvde å si, om enn ikke helt klart.
 
Det var det jeg prøvde å si, om enn ikke helt klart.

Jeg oppfattet budskapet ditt. Og jeg tror SAS er fullstendig klare på hvilke alternativer som ligger i fremtiden.

Ett av dem er et SAS uten dansk medvirkning, kanskje det mest realistiske dersom ikke CAU snart bebriper alvoret i situasjonen for SAS DK.

En slik modell ville gi nye muligheter for både Norge og Sverieg, fordi den tradisjonelt sterke bindingen til CPH forsvinner. Hele SAS-modellen ble jo i sin tid etablert med grunnlag i CPH som skandinavisk nav. Den tid er nok forbi, dessverre for CAU.
 
CAU prøver igjen å skubbe ut norsk personell fra rutene utifra københavn. det kan kanskje høres dyrt ut å ha norske medarbeidere med på langrutene, men at alt flyvende personell skal være låst til èn base syens jeg høres minst like dyrt ut og ikke minst ufleksibelt. hvem var det som reddet intercontproduskjonen sist CAU slo på streiketromma?
 
CAU prøver igjen å skubbe ut norsk personell fra rutene utifra københavn. det kan kanskje høres dyrt ut å ha norske medarbeidere med på langrutene, men at alt flyvende personell skal være låst til èn base syens jeg høres minst like dyrt ut og ikke minst ufleksibelt. hvem var det som reddet intercontproduskjonen sist CAU slo på streiketromma?

La CAU bemanne alt ut fra CPH, samtidig som man flytter langrute ut fra CPH. Det hadde vært noe!!:cool:
 
CAU prøver igjen å skubbe ut norsk personell fra rutene utifra københavn. det kan kanskje høres dyrt ut å ha norske medarbeidere med på langrutene, men at alt flyvende personell skal være låst til èn base syens jeg høres minst like dyrt ut og ikke minst ufleksibelt. hvem var det som reddet intercontproduskjonen sist CAU slo på streiketromma?

Det har man da nettopp prøvd på hardware i form av SAS NO/DK/SE, og det var jo en dundrende sukess?

-A
 
Det har man da nettopp prøvd på hardware i form av SAS NO/DK/SE, og det var jo en dundrende sukess?

-A

Virker som verner lundthoft tror det fortsatt er 1989. Han glemmer og at han ikke har Jørgen lindegaard på andre siden av forhandlingsbordet lengre
 
Når man som ansatt skal gi avkall på et sted mellom 100-200.000 kroner i inntekt, så kan det vel være normalt å spørre om hva man "kjøper" ?
Det er nettopp det PFOR har stilt som spørsmål: Hva slags planer og strategier har dere for for tiden i et fremtidig lønnsomt SAS ? Svaret: Skumpff!! Med derpå påfølgende brudd i forhandlingene. Det ble for vanskelig, les uspiselig. De har nemlig ikke planer i det hele tatt! Den siste oppgangsperioden tok SAS by surprise, de klarte ikke å komme i gang med noe som helst, hverken av strategier for vekst eller flåteutskiftning. Og det kommer til å skje igjen, men først skal visse "ansvarlige" rømme skuta med en klekkelig bonus. 37 mill SEK var ikke rare greiene. Spesielt ikke etter sommerens beleggsprosenter. Jeg fortsetter en forsert oppgradering av huset slik at det blir letter salgbart når SAS går "belly up".
Tilogmed Alitalia klarte så vidt jeg kan tolke av italiensk tekst-tv å gå med pluss i 3.dje kavartal?
Jeg er skuffet.
 
Wow. Får håpe at det ikke blir bråk av dette, men knapt til å unngå kanskje. Hvilke piloter må gå?
 
Dette er ikke nye kutt - dette er pilotstillinger som allerede var identifisert som overtallige
 
Back
Top