SAS Q3 report

imm: Jag är en av dessa. Tråkigt ja, men vill lika mycket att bolaget överlever och vem vet vad framtiden kan bjuda på i form av nya utmaningar i "bolaget". Jag är inte ensam om att känna det heller.
 
Noen som vet hva som var uspiselig i tilbudet fra pilotene? Jeg kan forstå at ledelsen ikke ønsker noen høye engangskostnader akkurat nå. Men hva var kravet?
 
Jeg synes det var "trist" at det ikke kom noen nyheter i denne presentasjonen. Tipper det finnes en satsning dersom man kommer i mål med alle fagforeninger, så inntil da må vi bare vente på at det kommer.
Den som venter....
 
Noen som vet hva som var uspiselig i tilbudet fra pilotene? Jeg kan forstå at ledelsen ikke ønsker noen høye engangskostnader akkurat nå. Men hva var kravet?

Det er vel at det er motkrav fra Pilotene og CAU som ikke kan aksepteres p.t.
 
NKF said:
5.11.09 GM3
NKF bekrefter den informasjon som konsernledelsen ga i morges på pressekonferansen i forbindelse med presentasjon av resultatet for tredje regnskapskvartal.
Etter mange og lange runder kom vi til enighet med ledelsen kl 03.30, 4.november.
For NKF var og er det viktigste målet å redusere overtallighet, samt å sikre konkurransekraften uten å gjøre for store endringer i vår tariffavtale. Styret i NKF og ledelsen i SAS er enige om at verdien av den inngåtte avtalen er stor, og at de kabinanansatte i Norge igjen har bidratt til konkurransekraft i SAS.
Utflagging av norske kabinarbeidsplasser er derfor ikke noe tema lenger i konsernet.
Det gjenstår å avklare enkelte detaljer i avtalen og informasjon om avtalens innhold kan derfor først gis når disse er på plass.
Styret i NKF og våre advokater Fred Stokvold og Jan Fougner vurderer resultatet som tilfredstillende.
Vi benytter anledningen til å takke for all støtte fra våre medlemmer.
Det vil bli kalt inn til medlemsmøter snarest og med kort varsel. Vi ber våre medlemmer om å følge med på sms og vår hjemmeside.
http://www.kabin.no/

CAU said:
Medlemsmeddelelse - Status i forhandlingerne
--------------------------------------------------------------------------------

CAU har imødekommet SAS’s krav om omkostningsbesparelser. Dette betyder, at CAU har leveret besparelser på et niveau, som er lig med, hvad alle andre personalegrupper har leveret tilsammen. For at kunne gøre dette har CAU fremsat et rimeligt krav om, at det er de dansk ansatte Cabin Crew, som efter leverancen af besparelsen, også er dem, som udfører arbejdet ud fra København. Det er vigtigt at understrege, at dette ikke er en ændring i forhold til, hvad der er tilfældet i dag, men gentagne trusler fra ledelsens side om at gøre noget andet, har medført, at det er blevet nødvendigt at få skrevet det ind i overenskomsten.

SAS og CAU genoptog mandag forhandlingerne om besparelser og en ny overenskomst, og her var kravet fra SAS stadig på 220 mill. SEK. Tirsdag afviste SAS et fremsendt tilbud fra CAU på 124 mill. Samtidig meddelte man CAU, at man havde sænket SAS’ krav til 150 Mill. SEK, og appellerede til, at man fra CAU’s side i løbet af formiddagen forsøgte at finde nogle yderligere besparelser. CAU blev i den forbindelse bedt om at liste de eventuelle yderligere krav til overenskomsten, som vi måtte have for at imødekomme dette krav. Tirsdag formiddag fortsatte forhandlingerne, og CAU kunne meddele SAS, at vi havde fundet yderligere besparelser, således at vi herefter kunne opfylde SAS’ krav. CAU på sin side fremlagde IKKE yderligere krav, end dem, der allerede forelå, og som alle er udgiftsneutrale, men vigtige for vores medlemmer, herunder ønsket om garanti for at, såfremt vores medlemmer leverer en besparelse i en sådan størrelsesorden (20,4 % ), så er det også dem, der får for lov til at beholde jobbet og overenskomsten på flyvningerne ud af København. Efter SAS’ krav var blevet imødekommet af CAU, drejede forhandlingerne sig herefter kun om disse krav. Men da SAS’ bestyrelse indledte sit møde i går kl. 13 var disse drøftelser endnu ikke ført til ende, og SAS valgte derfor midlertidigt at afbryde forhandlingerne.

SAS og CAU mødtes så igen i aftes for at fortsætte forhandlingerne, men da man fra SAS’ side ikke ønsker at fraskrive sig muligheden for at indtage udenlandsk arbejdskraft på ruterne ud af København, endte forhandlingerne foreløbigt uden resultat.

Det er CAU’s opfattelse, at forhandlingerne i slutfasen er foregået i en god tone, og med en udstrakt grad af gensidig forståelse, og det er vores forventning, at SAS indser rimeligheden i at imødekomme vores krav, således at forhandlingerne kan genoptages og føre til et ansvarligt resultat. Dette ville være det bedste for virksomheden. CAU’s medlemmer har for sin del leveret langt mere end, hvad rimeligt er.

Bestyrelsen
http://www.cau.dk/flora/flora.asp?page=13891
 
Det er i det minste positivt at tonen mellom partene er god og at de har forståelse for hverandre. Man kommer nok til enighet til slutt!
 
• Earnings before nonrecurring items in continuing operations: MSEK 37 (301)

Men halvparten av dette er det visst WF som har skaffet -
 
Legger merke til at CAU går med på nedskjæringer, men at de krever på bekostning at andre ansatte å bli sikret arbeid på flyginger ut fra CPH. Ganske usolidariks og en fin fin spikeri SAS kisten, eller eventuelt i SAS DK kisten.
 
Legger merke til at CAU går med på nedskjæringer, men at de krever på bekostning at andre ansatte å bli sikret arbeid på flyginger ut fra CPH. Ganske usolidariks og en fin fin spikeri SAS kisten, eller eventuelt i SAS DK kisten.

Det er det vel allerede, siden SAS DK ikke lenger eksisterer.
 
Det er vel det som CAU er "bange" for, at det skal komme utelandsk arbeidskraft og "ta over" jobb som normalt sett blir utført av dansker.
Så sånn sett er de på god vei mot en spiker i kisten i SAS i DK.
 
Problemet for SAS er at denne utenlandske arbeidskraften kommer ikke inn i SAS og overtar jobben som tidligere var utført av dansker. Denne utenlandske arbeidskraften kommer inn gjennom andre selskaper, som Norwegian og Transavia, og skyver ut SAS fra ruter som de tidligere drev godt på.
 
Aha, det er altsa Norwegian og Transavia sitt skyld at SAS har for höye kostnader. Og hva er med EasyJet, Air Berlin etc som ogsa er aktive til fra CPH og som klarer a ta pax fra SAS???
Du viser en klart monopol-tankegang. Dersom bare alle har like höye kostnader som SAS sa har SAS ingen problem. Det de facto stemmer. Men det sier ikke noe om SAS sine kostnader er unödvendig höy...

SAS har manövrert seg selv i denne situasjon og det ser ut som de kommer ut av denne levende, men som en helt annen selskap enn för...

Likevel er det gledelig a se at SAS klarer a levere en minimalt operational profit.
 
Det kan umulig vaere ironisk ment siden Transavia og Norwegian har hyret mere enn 300 ansatte med dansk pass. Det ble bare dumt. Kjenner man fakta sa vet man at de ansatte som sorger hver dag i cockpit og kabin for suksess for HV og DY i CPH, de har med en overveldigende flertall dansk pass.

A skylde direkt eller indirekt pa CAU er dumt. CAU har tilbyd en lönnsnedgang for de nye ansatte som tilsvarer helt ned til Norwegian nivea. Husk at SAS fant dette som ikke tilstrekkelig!
 
Back
Top