SAS punktlighet og trafikk i Europa (splittet)

regnerden

ScanFlyer Blue
Litt dårligere punktlighet i juni enn de to foregående månedene, og de faller til 5.plass globalt på ankomstpunktlighet. På avgang er de mest punktlig i Europa, men bak FI på ankomst. OSL nr 8 i verden. Data fra Ciriums juni-rapport.
 
Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger (oversikt/status)

Litt dårligere punktlighet i juni enn de to foregående månedene, og de faller til 5.plass globalt på ankomstpunktlighet. På avgang er de mest punktlig i Europa, men bak FI på ankomst. OSL nr 8 i verden. Data fra Ciriums juni-rapport.

Det er naturlig når så mye trafikk flyttes fra innenriks til det slot-infiserte Europa .. ;)
 
Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger (oversikt/status)

Det er naturlig når så mye trafikk flyttes fra innenriks til det slot-infiserte Europa .. ;)
Absolutt, synes det var gode tall gitt hvordan flygelederne nedover holder på (eller ikke)
 
Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger (oversikt/status)

Absolutt, synes det var gode tall gitt hvordan flygelederne nedover holder på (eller ikke)

Kan du specificere hvad du mener? Der var ikke flyveleder-strejker i Europa i juni (som jeg husker det). Derimod var der nogle dage med dårligt vejr, som naturligt nok giver forsinkelser.

Derudover er der områder specielt i Sydøsteuropa som er meget mere belastet af trafik grundet ændrede flyveruter pga. krig i Ukraine og mellemøsten end de plejer at være. Når SAS samtidig har flytte en god del kapacitet til netop nogle af disse lande, så er det jo ikke mærkeligt, der kommer forsinkelser. Uanset hvad du måtte mene om flyveledere, så kan luftrummet kun rumme et vist antal fly ad gangen. Ældre udstyr har også en del af forklaringen. Endelig er der mangel på flyveledere i store dele af Europa, da de fleste kontrolcentre stoppede uddannelse af nye elever under Covid-19 pandemien.

Der var strejker i Frankrig i sidste uge - men det kan trods alt ikke have indflydelse på tallene for juni ;)

Du kan finde statistik for antallet af flyvninger i 2025 sammenlignet med sidste uge sidste år her https://www.eurocontrol.int/Economics/DailyTrafficVariation-States.html
 
Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger (oversikt/status)

Kan du specificere hvad du mener?
]

Var ikke ment så dypt. Flygelederne som er på jobb gjør sikkert en god jobb, jeg har ingen grunnlag for å mistro det. Vet de har mange begrensinger, men det er en kjensgjerning at de er for få. Med andre ord-ja de har begrensninger men luftrommet utnyttes ikke maksimalt.

Vi får håpe på bedring:)
 
Last edited:
Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger (oversikt/status)

Helt fair Og du har helt ret i at luftrummet over Europa ikke udnyttes optimalt. Men det er blevet bedre. En udfordring er dog at alle (eller i hvert fald de fleste) flyselskaber vil flyve på de samme tidspunkter. Og så bliver der flaskehalse med slot tider og forsinkelser til følge.
 
Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger (oversikt/status)

En udfordring er dog at alle (eller i hvert fald de fleste) flyselskaber vil flyve på de samme tidspunkter.

Det er en ting med dette jeg faktisk synes er litt morsomt: på grunn av geografi har f.eks. Lufthansa og KLM blitt utrolig store med sin hub-and-spoke struktur, og til forskjell fra SAS beholder de i stor grad «normal» produksjon også midt på sommeren. Hvorfor sier jeg det? Jo, fordi at hvis disse selskapene lenger syd på kontinentet hadde driftet på samme måte som SAS og Norwegian gjør her hjemme, med bølger til Syden som starter kl 06 om morgenen, hadde jo LH og KL maskinene vært fremme i Split, Chania og Mallorca lenge før maskinene lenger nord fra. Problemet oppstår når ferieflyene fra nord kommer over Alpene på samme tid som businessflyene til LH, KL og de andre.

Så for å være litt tabloid: problemene kommer fordi tyskere og nederlendere ikke flyr nok på ferie i juli!

Geografien er altså et problem for de skandinaviske landene av flere årsaker:)
 
Andre plass i Europa, bak Icelandair, for SAS i juli.

http://www.osloairports.com/2025/08/icelandair-punktligst-i-europa-sas-og.html

Icelandair beholdt topplasseringen som Europas mest punktlige flyselskap i juli, med 81,46 % av ankomstene på rute, viser ferske tall fra analyseselskapet Cirium. Dermed forsvarte det islandske selskapet sin posisjon fra juni.

På andreplass finner vi SAS med 81,07 %, tett fulgt av Turkish Airlines (77,21 %). Finnair (75,04 %) og Iberia (75,01 %) tok de neste plassene.
 
Back
Top