L
LN-HAT
Guest
SAS piloter saksøker SAS og SASBraathens
Fra dn.no
Saksøker SAS
Pilotene fortsetter bråket i retten
36 piloter saksøker Scandinavian Airlines System og SAS Braathens for usakelig forskjellsbehandling og bortfall av rettigheter. Danske piloter er i ferd med å ta ut søksmål i Danmark i disse dager.
Pilotene mener de har mistet ansiennitet etter at SAS Commuter ble lagt under Scandianvian Airlines så senere SAS Braathens.
“Saksøkerne mener de ikke er behandlet slik de burde, i og med at de er fratatt opptil åtte års ansiennitet”, sier advokat Merete Bårdsen i advokatfirmaet Bjerknes Wahl-Larsen.
“Vi anser at avtalen vi har inngått med fagforeningene er en legal avtale, men det er enkeltpersoner som mener noe annet”, sier Dag Falk-Pedersen, påtroppende operativ direktør i SAS Braathens som møter i retten for selskapet.
Ansiennitet er det som legges til grunn for opprykk på ruter, lønn og ferie. Pilotene er redd for å bli forbigått av noen med mindre ansiennitet fordi deres bare skriver seg tilbake til 1997. Grunnen til dette er virksomhetsoverdragelsen fra SAS Airlines til SAS Braathens i desember 2004. Da det ble bestemt at pilotene skulle ha ansiennitet tilbake til 1997, uansett hvor lenge de hadde vært ansatt.
(Dagens Næringsliv, 17.oktober)
Fra dn.no
Saksøker SAS
Pilotene fortsetter bråket i retten
36 piloter saksøker Scandinavian Airlines System og SAS Braathens for usakelig forskjellsbehandling og bortfall av rettigheter. Danske piloter er i ferd med å ta ut søksmål i Danmark i disse dager.
Pilotene mener de har mistet ansiennitet etter at SAS Commuter ble lagt under Scandianvian Airlines så senere SAS Braathens.
“Saksøkerne mener de ikke er behandlet slik de burde, i og med at de er fratatt opptil åtte års ansiennitet”, sier advokat Merete Bårdsen i advokatfirmaet Bjerknes Wahl-Larsen.
“Vi anser at avtalen vi har inngått med fagforeningene er en legal avtale, men det er enkeltpersoner som mener noe annet”, sier Dag Falk-Pedersen, påtroppende operativ direktør i SAS Braathens som møter i retten for selskapet.
Ansiennitet er det som legges til grunn for opprykk på ruter, lønn og ferie. Pilotene er redd for å bli forbigått av noen med mindre ansiennitet fordi deres bare skriver seg tilbake til 1997. Grunnen til dette er virksomhetsoverdragelsen fra SAS Airlines til SAS Braathens i desember 2004. Da det ble bestemt at pilotene skulle ha ansiennitet tilbake til 1997, uansett hvor lenge de hadde vært ansatt.
(Dagens Næringsliv, 17.oktober)