SAS-pilot tatt med 0,64 i promille

mcduck

ScanFlyer Gold
Trist sak. Men godt å se at de tilfeldige kontrollene (som så mange var imot) virker.

En SAS-pilot har innrømmet å ha drukket alkohol i forkant av en flygning. Han ble tatt med en promille på 0,64 og måtte forlate flyet på Gardermoen.
Onsdag må piloten møte i retten, tiltalt for brudd på luftfartsloven, ifølge Romerikes Blad.

Ifølge tiltalen skulle flygeren fly et SAS-fly på en internasjonal strekning i vår, men ble stoppet før han kom så langt. Politiet hadde tilfeldig promillekontroll og målte promillen til 0,64. Promillegrensen for å fly er 0,2.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/sas-pilot-tatt-med-promille-maa-moete-i-retten/a/24133856/
 
En som var lei av jobben sin... Det finnes jo bedre måter å si "nå gidder jeg ikke mer" enn å gjøre noe så dumt. Naja. Tipper han lever pensjonistdagene nå!
 
En som var lei av jobben sin... Det finnes jo bedre måter å si "nå gidder jeg ikke mer" enn å gjøre noe så dumt. Naja. Tipper han lever pensjonistdagene nå!

Blir vel laber pensjon før full pensjonsalder med en sånn exit?
 
Tror ikke mange er imot testing. Det er sted/måten det gjøres på som ikke er bra. Bedre om testing foregikk f.eks ved crewkontor eller crewsikkerhetssluse.
Jeg har selv blitt testet i cockpit og synes ikke det er noe verdig eller spesielt tillitsvekkende overfor passasjerer.

De må vel gjøre det i flyet, ellers så kan man vel gjemme seg bak. "Jeg skulle ikke fly, bare komme å si at jeg ikke kan jobbe"
For alle gangene jeg har vært med på å bli sjekket så har de fysisk kommet inn i flyet og ikke ville tatt det utenfor.
 
De må vel gjøre det i flyet, ellers så kan man vel gjemme seg bak. "Jeg skulle ikke fly, bare komme å si at jeg ikke kan jobbe"
For alle gangene jeg har vært med på å bli sjekket så har de fysisk kommet inn i flyet og ikke ville tatt det utenfor.

Har aldri blitt sjekket i flyet, men en gang fløy jeg charter for Air India og vi ble tagget i Operation. Hele cockpit crewet måtte til doktor kontoret og blåse.
Jeg nektet og ba mine FO og FE nekte også.
Deretter gikk vi til flyet mens Ops folkene ropte at you must, you must..
Nektet enda og vi begynte å forberede cockpiten og få ombord 480 pax.
Da sa Air India at vi kunne i ta av, eller starte motorene uten promille test.
Greit sa jeg og begynte å pakke veska mi og ba dem bestille hotel rom til alle paxen og 19 crew. Ops folkene bar på mange walkie talkies og skulle ha doktoren til å komme til cockpiten men jeg nektet han adgang. Så ringte de sjefene mine i USA og vi fikk selcal på HF Radio fra flyvesjefen som lirte på hvorfor jeg nektet. (Falsk positiv er en mulighet)
Uansett, Air India bare ga opp og vi fikk fortsette uten promille kontrol.
Var medlem av ALPA og det er regler for promille kontrol, utstyret skal blant annet være kalibrert og godkjent. Det som Air India hadde på kontoret var noe skrap fra tiden før de var uavhenging fra Britene, skal faen ikke gamble flykarrieren på denslags.

Tragisk at noen flygere gambler jobben og karriere ved å møte opp med promille.
Når det er sagt så har det vært flere ulykker pga at flygerene var utslitt og overtrøtt enn at dem hadde noe å drikke.
Det skulle ha vært like strengt å fly når man er trøtt som med promille, men det gir myndighetene faen i. :headbang
 
I USA er dette temmelig strukturert. Alle med FAA-lisenser, både på bakken og i luften, er i faresonen for spotchecks. Crewet ble testet på flyplassen, og vi bakkeanstte måtte gå 'umiddelbart - hell and high water' til nærmeste kontrollklinikk. Som regel ble det sendt til stasjonssjef som ga det videre når det passet for driften. Da jeg ble 'contractor' kom varselet direkte til meg, og jeg måtte da 'varsle meg selv innen 24 timer'.
Crewet synes lite om å bli trukket inn i nærmeste handicaptoalett sammen med søster, men så aldri noe irregulært.
 
Veldig godt poeng fra RTP, etter 24 timer våken har man vel en "promille" på mellom 0,8 og 1.0. Dvs. når man lander i Europa etter en natt fra USA etter å ha kun ett døgns stopp.
 
Det tar jo kaka når fyren får valget mellom å bli sagt opp, eller å si opp selv og få sluttpakke. Man skulle jo tro at dette er en soleklar oppsigelse, men SAS velger altså å betale fyren som belønning. Skjønn det den som kan :o
 
Det tar jo kaka når fyren får valget mellom å bli sagt opp, eller å si opp selv og få sluttpakke. Man skulle jo tro at dette er en soleklar oppsigelse, men SAS velger altså å betale fyren som belønning. Skjønn det den som kan :o

Tja, det høres pussig ut med sluttpakke, skjønt ikle vet jeg hva det innebærer.
Tviler på at dem får pensjon, men klart det som er oppbygget får dem beholde.

Vi hadde en ved FF, mest senior skipper på lista og kjerne kar, flydd mye med den kroppen og trivdes med det.
Alle visste at han var tørst, men greit nok når man har lange nattstopp på 3-4 dager og blir edru før neste flytur.
En dag så klarte han ikke å vente før en natt flyging fra JFK til TLV og en dispatcher i Flight Office luktet børst på pusten. Han varslet flygesjefen som tilfeldigvis var på kontoret og ballongen kom frem. Den ble stor og grønn.
På sjukestua for blodprøve og det ble mere promille enn denne SAS fyren.
Sjefsflygeren ga han valget mellom å slutte eller få sparken, deretter sendte ham hjem i drosje siden han var for full til å kjøre bil.:wow:
 
Det tar jo kaka når fyren får valget mellom å bli sagt opp, eller å si opp selv og få sluttpakke. Man skulle jo tro at dette er en soleklar oppsigelse, men SAS velger altså å betale fyren som belønning. Skjønn det den som kan :o

Det er nok bedre å gi sluttpakke enn å havne i en arbeidsrettsak. Kan fort bli kostbart og lite flatterende for SAS.
 
Det er nok bedre å gi sluttpakke enn å havne i en arbeidsrettsak. Kan fort bli kostbart og lite flatterende for SAS.

Hvis ikke det å ha til hensikt å føre et fly mens man har en grei promille ikke er en klinkende klar oppsigelsesgrunn, så vet ikke jeg hva som skulle være det. Å trenge en dommer til å bekrefte det, høres i min verden ut som idioti og galskap.

Jeg kan ikke skjønne hvordan en rettssak skulle være flatterende for SAS, når de faktisk har et system som luker ut gærninger som dette. Signaleffekten til andre som mister jobben i SAS for mindre alvorlige hendelser, er jo litt merkelig når man ser ting som dette.
 
Jeg ser det er flere som mener mye om denne sluttpakken, men vet dere egentlig hva den inneholder? Kanskje greit å ikke dømme andre når man ikke kjenner til saken...
 
Jeg ser det er flere som mener mye om denne sluttpakken, men vet dere egentlig hva den inneholder? Kanskje greit å ikke dømme andre når man ikke kjenner til saken...


I mine øyne stiler fyllekjørere, enten det er med bil, tog, trikk eller fly, som bevisst velger å gamble med andres liv, i samme klasse som pedofile.

Uansett innhold i denne sluttpakken, så er det en form for belønning, og det kan jeg ikke skjønne at denne personen fortjener. :old
 
Det er nok også for å ivareta piloten og. Husk på at alkoholisme er noe man trenger hjelp for å komme ut i fra. Hvis man da mister alt kan en person drikke enda mer. Her mister piloten omtrent alt men tenker Sas ønsker nok å hjelpe personen.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
igjen så bruker man de veldig tynne faktagrunnlaget for å trekke konklusjoner. Det står veldig lite informasjon om sluttpakken her annet enn
Piloten fikk valget mellom å si opp med sluttpakke, eller bli oppsagt. Det første ble valgt.
Sluttpakken kan være noe som ligger i vedkommendes arbeidsavtale, og som ikke er berørt av om man sier oppe eller blir sagt opp. Vi vet ikke om piloten hadde fått med sluttpakke om vedkommende hadde blitt sagt opp. Man kan ikke bare fjerne en sluttpakke eller andre ting man har avtale om sånn uten videre.
 
I arbeidslivet ellers har man ofte et AKAN-opplegg. Selv i sikkerhetskritiske bransjer. Her vet vi svært lite om detaljene i saken.
 
Back
Top