Norsk pilot tatt med 0,85 i promille på Schiphol

Re: Norsk pilot tatt med 0,85 i promille på Schiphol

Som supervisor på klappsete har ikke vedkommende noe som helst med føringen av flyet å gjøre. Like lite som hvilken som helst passasjer.

Som sjekkpilot har han da alt med foeringen av flyet aa gjoere? Han skal jo bedoemme den ...

Som sjekkpilot har han da alt med foeringen av flyet aa gjoere? Han skal jo bedoemme den ...

Bedømme ja, men han har absolutt ingenting med føringen av flyet å gjøre.

Han skal observere og notere, og gjennomgå avvik med pilotene i en de-briefing etter flygingen men ikke på noen som helst måte blande seg inn i føringen av flyet mens flygingen pågår. Hvor god den bedømmingen ble er jo et annet spørsmål....

Det får bli opp til retten å avgjøre hvordan det som har skjedd forholder seg i forhold til luftfartsloven, som vel går på "føring av luftfartøy".

I saken med den øst-europeiske cargo besestningen som ble tatt i BGO for et par år tilbake så ble hele gjengen (8-9 pers som vanlig i russiske fly), satt i arresten, men så vidt jeg husker så var det kun kapteinen og styrmannen som fikk straffesak mot seg...

Fullstendig galskap, tjenesteforsømmelse, og helt sikkert oppsigelsesgrunn og mere til, og så får det bli opp til retten å bestemme resten...

Bedømme ja, men han har absolutt ingenting med føringen av flyet å gjøre.

Han skal observere og notere, og gjennomgå avvik med pilotene i en de-briefing etter flygingen men ikke på noen som helst måte blande seg inn i føringen av flyet mens flygingen pågår. Hvor god den bedømmingen ble er jo et annet spørsmål....

Det får bli opp til retten å avgjøre hvordan det som har skjedd forholder seg i forhold til luftfartsloven, som vel går på "føring av luftfartøy".

Han har selvsagt ikke noe med føringen av luftfartøyet å gjøre og går klar der. Men Luftfartsloven omhandler mer enn bare føring av luftfartøy.

I Norge vil det være naturlig å se på blandt annet § 6-11 (Lov om luftfart). Denne omhandler tjenestegjøring i påvirket tilstand. I § 14-12 kan man se at strafferammen for en slik overtredelse kan medføre fengsel i inntil 2 år. Er man line-check flyger og sitter på step-setet, gjør man tjeneste ombord selv om man hverken er på kontrollene eller har myndighet. I min tid som kontrollant i Luftforsvaret fikk vi til og med logget flytiden selv om vi satt på step. Fartøysjefen har dessuten også et ansvar i en slik sak ref. § 6-3 i samme lov.

Men dette er altså hva Norsk lov sier.

Jeg synes faktisk at dette er fortjent. En full flyger har ingenting på jobb å gjøre - og slett ikke i cockpit. Det er pussig at man harslerer over øst-europeiske flygere, men nærmest går i forsvar for norske...

Like pussig som at du tolker innlegget mitt akkurat som du vil kanskje?;)
Jeg synes bare artikkelen var vinklet feil. Fyren har jo helt klart brutt med selskapets bestemmelser og norsk lov. Kast han på glattcella, si han opp, ta fra han sertifikatene. Men han har fortsatt absolutt ingenting med føringen av det aktuelle flyet å gjøre, og ergo var aldri passasjerene i noen fare.

Back