SAS på TV

sk931

ScanFlyer Rusty
SAS på TV

For dem der har mulighed for at se dansk DR 1 kommer der en time om SAS i aften.
Det er kl 20:00
SAS - størst, bedst og smukkest
Selvbilledet fejler ikke noget i SAS i de første mange år og med god grund. Destinationerne er eksotiske, services er uovertruffen og stewardesserne er en fryd for øjet. Men i SAS's succes skulle også kimen til katastrofen ligge.

Hilsen Ole

Re: SAS på TV

Regner med det er samme programmet som gikk på DR1, som sendes på NRK1 i kveld klokken 21:30.

Last edited:

Jeg synes det var interessant å høre om den sterke danske motstanden mot å fly direkteruter og ikke via CPH. Dette er hva Kjell Fredheim snakket om i dokumentaren. Noen har jo tidligere forsøkt å trekke frem hvor kronisk opptatte man i SAS "avd Danmark" er av å beskytte CPH, men det er jo unektelig litt interessant å høre om at dansk luftfartsstyrelse blander seg inn og forsøkte å forby IC flygninger med to motorer for å verne om CPH (dette var vel i forbindelse med omstrukturering av flåten for å gi en flåte som i større grad kunne gi direkteruter, heller enn via CPH, fra andre skandinaviske hovedsteder & byer enn den eksisterende flåten). Noen av våre tidligere medlemmer her inne ville nok sikkert sagt: "Hva var det jeg har sagt hele tiden..." ;)

Last edited:

Denne gikk på NRK1 kl 2130 i går også da SOM nevnt her! MEN den var bra :)

Jeg synes det var interessant å høre om den sterke danske motstanden mot å fly direkteruter og ikke via CPH. Dette er hva Kjell Fredheim snakket om i dokumentaren. Noen har jo tidligere forsøkt å trekke frem hvor kronisk opptatte man i SAS "avd Danmark" er av å beskytte CPH, men det er jo unektelig litt interessant å høre om at dansk luftfartsstyrelse blander seg inn og forsøkte å forby IC flygninger med to motorer for å verne om CPH (dette var vel i forbindelse med omstrukturering av flåten for å gi en flåte som i større grad kunne gi direkteruter, heller enn via CPH, fra andre skandinaviske hovedsteder & byer enn den eksisterende flåten). Noen av våre tidligere medlemmer her inne ville nok sikkert sagt: "Hva var det jeg har sagt hele tiden..." ;)

De danske interessene er nok ganske formidable. Både fra ansatte og myndigheter. Veldig leit at ikke bedriftsøkonomien får stå sterkere.
Det er vel én av grunnene til at det vill vært veldig bra å få staten(e) ut av SAS. Kanskje hadde man unngått noe av den politiske styringen.

De danske interessene er nok ganske formidable. Både fra ansatte og myndigheter. Veldig leit at ikke bedriftsøkonomien får stå sterkere.
Det er vel én av grunnene til at det vill vært veldig bra å få staten(e) ut av SAS. Kanskje hadde man unngått noe av den politiske styringen.

Årsaken til at jeg skriver det slik jeg gjør er fordi vi har hørt så utrolig mange forsvar for CPH (både fra folk som ikke holder til så langt fra CPH, men også fra folk som har jobbet/jobber i SAS i dag) med at det er rene forretningsmessige årsaker til at f.eks. all IC trafikk tradisjonelt har gått via CPH, og at man bruker CPH som hub. Kan det kanskje være at også andre forhold har spilt inn...? (ikke så mye et spørsmål til deg, kanskje, men mer til de som føler seg truffet...) ;)

Årsaken til at jeg skriver det slik jeg gjør er fordi vi har hørt så utrolig mange forsvar for CPH (både fra folk som ikke holder til så langt fra CPH, men også fra folk som har jobbet/jobber i SAS i dag) med at det er rene forretningsmessige årsaker til at f.eks. all IC trafikk tradisjonelt har gått via CPH, og at man bruker CPH som hub. Kan det kanskje være at også andre forhold har spilt inn...? (ikke så mye et spørsmål til deg, kanskje, men mer til de som føler seg truffet...) ;)

Jaså, sier du det. Min oppfatning er at det i SAS stort sett kun er dansker som forsvarer dagens modell. Slik oppfatter jeg at det har vært i årevis.
(Sikkert ingen regel uten unntak, men dog.)

Jeg tror at grunnen til at øverste ledelse ikke har ønsket/klart å gjøre noe med det er fordi enkelte krefter har klart å binde hendene deres på ryggen i visse spørsmål.

Synes også det var interessant å høre at en av grunnene til at man ikke fikk tatt oppgjør med foreningene om "gullavtalene" før i fjor høst var at man ikke hadde støtte av de statlige eierne.

Tror heller ikke at man bare skal hevde at danskene er de eneste skurkene når det kommer til nasjonale særinteresser, det kom jo klart frem at for Norge var det infrastrukturen og for svenskene industrien som var prioritetene. De nasjonale særinteressene har nok vært til like stor skade over tid for SAS, men hegningen om Kastrup er vel den mest synlige av disse.

For de som synes de siste tjue år av SAS sin historie er interessant anbefales Richard Björnelids bok Kunsten å styrte et flyselskap. Tar for seg nettopp dette med hvordan man ikke satt hardt mot hardt i forhandlingene med de danske fagforeningene.

Back