• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SAS på topp innen resirkulering

Polaris

Free Luigi
SAS på topp innen resirkulering

returandel_12-13_650.png

Kilde : www.klif.no - Nyheter

Re: SAS på topp innen resirkulering

Unnskyld, ikke helt med. Fant artikkelen, og det er jo bare snakk om målet, "fastsatt returandel" -- ikke faktisk returandel.

Klif fastsetter returandel

Forventet returandel for drikkevaremballasje fastsettes årlig av Klif.
Andelen beregnes etter hvilke returandeler som er oppnådd foregående år, samt andre opplysninger som forventes å påvirke returandelen kommende år.
Vedtak om returandel legges til grunn for reduksjon i miljøavgiften.
Selskapene belønnes med fullt fritak for miljøavgiften på drikkevareemballasje når returandelen er over 95 prosent.

Og direktelink: http://www.klif.no/no/Aktuelt/Nyhet...-gjenvinning-av-drikkevaremballasje/?cid=3292

Dear jesus, dette forumet burde skifte navn til "Kverulantprat med tidvise innslag av flyprat" :p

Selvfølgelig er dette noe "alle" bedrifter i Norge inngår under, en kan jo ikke putte alle på samme graf?

Og som det står - andelen beregnes på hvilke returandeler som er oppnådd foregående år - samt opplysninger som kan påvirke andelen kommende år. Dette betyr nettopp at SAS er - som grafen tilsier - på topp, både når det gjelder fortid OG når det gjelder framtid.

Dear jesus, dette forumet burde skifte navn til "Kverulantprat med tidvise innslag av flyprat" :p

Vel nå kvervulerer jeg ikke selv om jeg stiller spørsmål. Slik det fremkommer av grafen så har SAS lavest andel retur på 80%. Det er heller ikke slik at alle bedrifter i Norge kommer inn under disse ordningene for retur av flaske og boks. De ti som listes opp er stort sett de største som de fleste kjeder har avtaler med for retur av drikkevareemballasje. Amen :cool:

Vel nå kvervulerer jeg ikke selv om jeg stiller spørsmål. Slik det fremkommer av grafen så har SAS lavest andel retur på 80%. Det er heller ikke slik at alle bedrifter i Norge kommer inn under disse ordningene for retur av flaske og boks. De ti som listes opp er stort sett de største som de fleste kjeder har avtaler med for retur av drikkevareemballasje. Amen :cool:

Kanskje det bare er en liste over de flinkeste til å returnere, tenkt på det?

Klart de er på topp... Det er jo ikke mange som bruker samme flyene i nesten 30 år... :D

Ikke halveis til 30 engang , og bedre blir det når -400 og md`ne forsvinner. Så jeg skjønner ikke hva det klages på :)

Attachments

• clip_image002.jpg
    clip_image002.jpg
    66.2 KB · Views: 305

Så klarte man å trashe nok en tråd her, slik går nu dagan,

Kanskje det bare er en liste over de flinkeste til å returnere, tenkt på det?

Ja det har jeg tenkt på, har du?

Dette er såvidt jeg klarer å se de eneste som er omfattet av denne returordningen ref brev fra Klima- og forurensningsdirektoratet.

http://www.klif.no/nyheter/brev/drikkevareemballasje-returandel2012_toll120612.pdf

Men at SAS har gjort et kraftig hopp i andel er det ingen tvil om. Likevel, de har lavest andel på 80%.

Ja det har jeg tenkt på, har du?

Dette er såvidt jeg klarer å se de eneste som er omfattet av denne returordningen ref brev fra Klima- og forurensningsdirektoratet.

http://www.klif.no/nyheter/brev/drikkevareemballasje-returandel2012_toll120612.pdf

Men at SAS har gjort et kraftig hopp i andel er det ingen tvil om. Likevel, de har lavest andel på 80%.

Ja tanken slo meg.....

Men kanskje de bare publiserer en topp 10 liste, hva vet jeg? Kan væer lista er på 100 eller bare 10 bedrifter.

Men for noen er vel glasset alltid halvtomt :P

Hvor mange forskjellige tråder bør denne tråden splittes opp i? :lol:

Jeg ser 4 stk:
Er SAS dårligst i klassen på miljø?
Hva er forskjellen på en avklaring og krangling for krangling skyld?
Er det fleste flypratere kranglefanter og elefanter(Fnate)?
Er flyvertene for gamle i SAS?

Finner dere flere ;):lol:

Denne tråden sier mye om alle de forskjellige folk som sitter her inne :lol:;)

(For sikkerhetskyld: Posten bør leses med humor)

Priceless tråd, plusspoeng til Polaris som gjorde et forsøk på en seriøs tråd som effektivt ble skutt ned..
Nuvel, det er snart ferie og jeg har trivligere ting å tenke på!

Og for å forsøke å trekke tråden litt inn igjen....

Hvis en tar en titt på linken som er lagt ved så ser en raskt at SAS faktisk er "dårligst" i denne gruppen. Og grafen inneholder alle som er med i denne ordningen ser det ut som. MEN en forventet returprosent på 80% er faktisk bra. Og i alle fall når en ser vedtaket på at det er en økning på 35% fra 2011. (http://www.klif.no/nyheter/brev/drikkevareemballasje-returandel2012_toll120612.pdf)

Og da med tanke på at det i fly er veldig fort gjort at alt går i samme posen og ikke blir resirkulert.
Det som virkelig hadde vært spennende å se er jo hvordan SAS er mot sine konkurrenter.

Forøvrig så legger jeg merke til at det er flere som legger seg akkurat på 95% andel retur som er det magiske tallet for å slippe avgift....

S

Fun fact:
Om jeg ikke husker helt feil, så returneres omlag 63% av alle drikkekartonger i Norge, ergo faller man rett under 95% grensa og får en avgift på x antall øre per kartong.
Men det er muligens vanskelig å få folk til å returnere småkartonger etc.

Hvis det KUN er disse A/S'ene som har "avtale", hvorfor er SAS med i en ellers ensartet samling av bedrifter med åpenbare resirkulerings-grunner? Det er jo unektelig en bra ting, eller skal man bare se det negative i alt?

Det var vel også hvorfor jeg laget tråden, SAS gjør jo åpenbart(?) noe bra her, jeg ser ikke andre sammenliknbare bedrifter (nevner ikke navn) på lista?

Back