SAS Öppnar AAL/GOT-EWR

Re: SAS Öppnar AAL/GOT-EWR

SAS sier selv at avgiftene splitter noen rolle

https://www.dn.no/luftfart/sas/stat...usa-ryker-far-ikke-ned-utslippene/2-1-1378255

SAS-sjef Anko van der Werff sier økt passasjeravgift i Norge på lange flyreiser fra og med nyttår er en viktig grunn til å velge Aalborg og Göteborg foran Bergen, og refser den økte avgiften han mener ikke har noen effekt for klimaet.

Og de har et poeng, det blir ikke noe mindre utslipp av at folk til/fra Bergen da må fly en omvei via Europa, og da slipper unna med lav avgift, snarere tvertimot
 
Re: SAS Öppnar AAL/GOT-EWR

SAS sier selv at avgiftene splitter noen rolle

https://www.dn.no/luftfart/sas/stat...usa-ryker-far-ikke-ned-utslippene/2-1-1378255



Og de har et poeng, det blir ikke noe mindre utslipp av at folk til/fra Bergen da må fly en omvei via Europa, og da slipper unna med lav avgift, snarere tvertimot

Är det inte slutdestination som avgör avgiftens storlek? Så är den svenska flygskatten utformad i alla fall.

Tror inte den norska avgiften haft någon betydelse för SAS beslut. Men precis som när Sverige införde flygskatt måste SAS markera mot politiska beslut som knappast gynnar bolaget och branschen.
 
Re: SAS Öppnar AAL/GOT-EWR

Det skal være sluttdestinasjonen som teller fra Norge også

At flypassasjeravgiften er differensiert i en lav og en høy sats, medfører at satsen for den første flygingen i en transitt- eller transferreise vil avhenge av reisens sluttdestinasjon. Dette fremgår av § 3-22-5 annet ledd, annet punktum. For transitt- og transferreiser med sluttdestinasjon i Europa vil den første delreisen få lav sats, ettersom sluttdestinasjonen er i Europa. Dersom sluttdestinasjonen derimot ligger utenfor Europa, skal det betales høy sats selv om den første delreisen skjer til en lufthavn i Europa.

https://www.skatteetaten.no/globala...kriv/flypassasjeravgift-2022---01.07.2022.pdf

For 2023 er det vel bare satsene som har økt - ikke reglene
 
Re: SAS Öppnar AAL/GOT-EWR

Da var Aalborg - Newark igang.
e3b09682ce484cf4721104190d674161

e3b09682ce484cf4721104190d674161.png
 
Re: SAS Öppnar AAL/GOT-EWR

Hva er vanlig belegg på de andre rutene til New York og USA da? Det har vel litt å si hva som er normen.
 
Re: SAS Öppnar AAL/GOT-EWR

Det gir vel håp om at ruten flyttes til BGO neste år.

Ja, AAL/GOT lukkes. Tror dog at outcome bliver lidt anderledes. Den ledige A321 kapacitet ryger over på en USA rute, så A330/A350 kan frigives til mere Asien trafik.
 
Re: SAS Öppnar AAL/GOT-EWR

Men vil ikke A321 bli for liten på de rutene som oppereres med A330/350 på sommeren?

Det hadde vært interessant å sett tallene på GOT-EWR og Canada rutene.

Uansett så fremstår jo valget av AAL fremfor BGO (fortsatt) helt merkelig fra SAS sin side. Svak Norsk krone og reisekåte Amrikanere som vil se fjord og fjell hadde vel alene vært et bra utgangspunkt for en A321 på EWR-BGO i sommersesongen.
 
Re: SAS Öppnar AAL/GOT-EWR

Men vil ikke A321 bli for liten på de rutene som oppereres med A330/350 på sommeren?

Det hadde vært interessant å sett tallene på GOT-EWR og Canada rutene.

Uansett så fremstår jo valget av AAL fremfor BGO (fortsatt) helt merkelig fra SAS sin side. Svak Norsk krone og reisekåte Amrikanere som vil se fjord og fjell hadde vel alene vært et bra utgangspunkt for en A321 på EWR-BGO i sommersesongen.

Alle skjønner jo at en sommer-rute fra Bergen ville gått bedre enn Aalborg, men SAS ville markere seg ifm. avgifter i Norge.
 
Re: SAS Öppnar AAL/GOT-EWR

Det skulle vara intressant att se statistiken på hur många inbound transferpax GOT-EWR har från ARN & CPH.
 
Re: SAS Öppnar AAL/GOT-EWR

Alle skjønner jo at en sommer-rute fra Bergen ville gått bedre enn Aalborg, men SAS ville markere seg ifm. avgifter i Norge.

Det mangler kanskje “Nordmenn” - Alle Nordmenn skjønner jo at en…. :lol:
 
Re: SAS Öppnar AAL/GOT-EWR

Denne A321 ruten går vel noen dager i uken EWR-CPH-EWR også? Dvs noen dager har SAS 3 daglige fra CPH til New York (EWR og JFK).
 
Re: SAS Öppnar AAL/GOT-EWR

A321neo'ene ble vel innkjøpt med sikte på denne typen tynnere ruter. Hvordan ser fremtiden ut for disse tre "enslige" maskinene?
 
Back
Top