Maskiner er nok ikke problemet. De kommer inn til utestasjonene som normalt. men de crewene kan jo ikke ta første fly ut igjen.
Dog er det vel endel maskiner som kanskje trenger en sjekk?
Maskiner er nok ikke problemet. De kommer inn til utestasjonene som normalt. men de crewene kan jo ikke ta første fly ut igjen.
I tillegg har de vel en del etterslep vedr å få hentet «streikefaste» passasjerer hjem igjen
Har slike flyginger høyere prioritet enn andre flyginger?
Espen
– Det er strandede turister i utlandet som blir første prioritet, men det vil ta litt tid å være oppe i normal drift igjen. Mye vil være opp og gå igjen det første døgnet, men det tar nok et par dager før alt er som normalt, sier kommunikasjonssjef Tonje Sund i SAS til NTB.
Pressesjefen sier at det har blitt gjort en vurdering sammen med en rekke andre, inkludert charteroperatører, på hvor behovet er størst, og hva som er praktisk mulig gitt tilgjengelige fly og mannskap.
SK 907 står som kansellert i dag og i morgen, mens langrutene fra ARN og CPH virker å være i full gang. Rart de ikke får i gang OSLO-EWR samtidig, eller er det prioriteringer? Kan jo være operasjonelle omstendigheter, men opplever vel litt at long haul fra OSL stiller bakerst i køen. Håper det løser seg snart.
Ser det er en håndfull kansellerte fly til/fra OSL i dag. Sånn 50:50 innland og utland. Hvor mye av dette er rester av streiken, kontra den vanlige mannskapsmangelen?
Kilde: https://borsen.dagbladet.no/nyheter/nye-problemer-for-sas/76708958- Kanselleringene er en kombinasjon av at det har vært uforutsette tekniske problemer på et par fly og mannskapsmangel. Det forplanter seg i hele systemet. Derfor vil hele oppstarten etter streiken ta lengre tid, sier pressesjef Tonje Sund i SAS Norge til avisa.
Forsinkelser kan føre til at mannskapet ikke kan fortsette å fly, trekker Sund fram. Hun viser til at hviletidsbestemmelsene i bransjen er strenge på grunn av sikkerhetsmessige årsaker.
- De vil vi ikke kompromisse på.
Tja, er det ikke nettopp dette de har drevet og prøvd å gjøre i noen uker med streik nå da? De tyner alle grenser ut mot maks, og da er spørsmålet når strikker ryker først, eller hos hvem.
Ser at hele A319 flåten fortsatt står på bakken etter streiken. Disse var svært godt brukt på innland i Norge før streiken. Nå ser det ut til B737-700 har «tatt over» denne produksjonen. Noen som vet hvorfor?
Ser at hele A319 flåten fortsatt står på bakken etter streiken. Disse var svært godt brukt på innland i Norge før streiken. Nå ser det ut til B737-700 har «tatt over» denne produksjonen. Noen som vet hvorfor?
Crew situasjonen