SAS: operativ status og flybevegelser under streiken

OSL-BDU er en fotrute (er det ikke fotrute det heter).

Kan SAS stoppe å fly denne ruten? Er det da brudd på avtalen?
Det er ingen andre selskaper som flyr til Bardufoss. Og hvis SAS stopper, hvordan kommer militæret seg fra Bardufoss da?

OSL-BDU er ikke noen FOT rute. Den er kommersiell rute

Fløy en litauisk 737-500 maskin på OSL-BDU i går. Kanskje noe forsvaret har leid inn? Norwegian og enter air som de vanligvis leier inn for å fly ekstra har vel nok å gjøre for tiden.

Er det streik så er det streik - da leverer man ikke det man har avtalt, uavhengig av om det er staten eller private som har avtale. Slik er det for alle grupper som streker. (Men når man ikke leverer får man heller ikke betalt for det man ikke leverer)

Det er ingen andre selskaper som flyr til Bardufoss. Og hvis SAS stopper, hvordan kommer militæret seg fra Bardufoss da?

Da tar vi fly til Tromsø med et annet selskap og buss til BDU . Refusjon av arbeidsgiver for tapt billett.

Ok, så da er denne avtalen på OSL-BDU noe tilsvarnede som SAS har med Charterselskaper.

Nei, det er ei rute tilsvarende OSL-TRD eller BGO-SVG. Riktignok er Forsvaret den største kunde på ruta mellom Oslo og Bardufoss og grunnen til at det i det hele tatt er marked for å fly der, men det er ikke charter og det er ikke FOT. Det er en avtale mellom Forsvaret og SAS om kjøp av billetter.

Ok, så da er denne avtalen på OSL-BDU noe tilsvarnede som SAS har med Charterselskaper.

Da NAS hadde forsvarsavtalen så var det kun de som fløy OSL-BDU, det er ikke marked for å fly den ruten uten all trafikken fra forsvaret.

Ellers så chartrer forsvaret masse ekstra fly når det er mye personell som skal flyttes, da kan det være NAS, Enter Air eller andre som flyr.

For ordens skyld:
Det er en rammeavtale hvor det for Bardufoss og Kirkenes er krav om minimum antall flygninger. (Lakselv er egen avtale)
Hva jeg kan se, ser det ikke ut til at Forsvaret har forpliktet seg til å kjøpe seter.
Det havner mao litt midt mellom FOT og ren rammeavtale.

Da er det utrolig at ikke det gis dispensasjon så det flys et fly hver dag til Bardufoss og Kirkenes.

Da er det utrolig at ikke det gis dispensasjon så det flys et fly hver dag til Bardufoss og Kirkenes.

Ser ikke helt hvorfor det skal gis dispensasjon her. DY flyr også til KKN med en avgang daglig (SK har vel vanligvis også 1 daglig men to i perioder). For BDU sin del er det ikke alt for langt til TOS, ca 2 timer med bil, og så fremt det er ledige seter med fly sørover naturligvis.

Skulle det vært et prinsipp at man ikke kan lamme en rute med streik hvis man er eneste operatør er det jo umulig for flygende i WF å gå i streik. Så det gir ingen mening. Ved mindre det går ut over liv og helse da, noe det ikke gjør her for KKN og BDU sin del.

Svalbard derimot er jo i en særstilling siden DY flyr for tiden vel 4 ukentlige, og SK rundt 10. SAS har søkt pilotforeningen om dispensasjon for å fly til LYR, og morgendagens SK4414 OSL-TOS-LYR står foreløpig ikke som kansellert, så kanskje dispen går igjennom. Blir i såfall første SAS-maskin på TOS og LYR på nesten en uke.

Lørdag er kanskje ikke den beste dagen å føre statistikk på, men interessant å se hvor ulik prosentandelen for kansellerte flygninger er på OSL, CPH, og ARN.

ARN
Lørdag 13 av 73 innstilt, altså 18% innstilt

OSL
Lørdag 39 av 65, 60%

CPH
Lørdag 25 av 86, 29%

Dette kan jo tolkes det til at det er lite trafikk på ARN og CPH som utføres av main SAS. At de har klart å minske trafikken til det «egentlige SAS» så mye er skremmende. Men det er vel en del av taktikken, splitte opp de ansatte slik at fagforeningene skal få mindre makt og at en streik skal merkes mindre.

Lørdag er kanskje ikke den beste dagen å føre statistikk på, men interessant å se hvor ulik prosentandelen for kansellerte flygninger er på OSL, CPH, og ARN.

ARN
Lørdag 13 av 73 innstilt, altså 18% innstilt

OSL
Lørdag 39 av 65, 60%

CPH
Lørdag 25 av 86, 29%

Dette kan jo tolkes det til at det er lite trafikk på ARN og CPH som utføres av main SAS. At de har klart å minske trafikken til det «egentlige SAS» så mye er skremmende. Men det er vel en del av taktikken, splitte opp de ansatte slik at fagforeningene skal få mindre makt og at en streik skal merkes mindre.

Har du tatt med at alle 7xxx-flyvninger sørover er kansellert? Av en eller annen grunn går disse tomflightene på sine originale rutenumre.

Har du tatt med at alle 7xxx-flyvninger sørover er kansellert? Av en eller annen grunn går disse tomflightene på sine originale rutenumre.

Flys alle 7xxx av sas main?
Da må man i såfall plusse på 4 innstilte på OSL og 2 på ARN (tror jeg). CPH er vanskeligere å se for der er tallene hentet fra flightradar.

Jeg har bare talt røde prikker på Avinor og Swedavia sine sider :)

Flys alle 7xxx av sas main?
Da må man i såfall plusse på 4 innstilte på OSL og 2 på ARN (tror jeg). CPH er vanskeligere å se for der er tallene hentet fra flightradar.

Jeg har bare talt røde prikker på Avinor og Swedavia sine sider :)

Totalt teller jeg 20 sørgående 7xxx flighter fra OSL i dag. Noen av dem er merket som kansellert. Og ja, alle er SAS main.

Totalt teller jeg 20 sørgående 7xxx flighter fra OSL i dag. Noen av dem er merket som kansellert. Og ja, alle er SAS main.

Da er sikkert det riktig siden du har tilgang til mer interne systemer enn meg :)

Blir sikkert ganske feil oversikten min over, da mye antakeligvis er fjernet fra sidene tilgjengelig for oss dødelige:p

Noen av dem er merket som kansellert.
De som Avinor har som kansellert er faktisk kansellert. Har ikke dobbeltsjekket alle, men stemmer greit overens med det reiseselskapene sier.
Noen av dagens går i morgen, f.eks SPU-TRD. Er nok for å få kabalen til å gå noenlunde opp.

Back