SAS øker drivstofftillegg

Re: SAS øker drivstofftillegg

Dette skulle vel være ca halvparten av det Norwegian valgte å lande på.
Ifølge analytikere i forrige uke kom det frem at Norwegian tok "overpris" på dette mens vi ser SAS legger seg på et "normalt" nivå

Hvorfor denne store forskjellen på dette gebyret??
 
Re: SAS øker drivstofftillegg

Naar vi sier ''normalt'', tar du da hensyn til det drivstoffgebyret som har vaert in place hele tiden, og sammenligner totale drivstoffgebyr mot hverandre?
 
Re: SAS øker drivstofftillegg

Sist jeg sjekket för drivstoff avgiften ökte var fuel + serurity avg 172 kr for å fly t/r osl-eve med SAS. Virker som de forsöker gjömme Drivstoff avg blant security avg. For det går ikke se hva som er hvor mye...
 
Re: SAS øker drivstofftillegg

Er vel noe som ikke stemmer helt i framstillingen her ja...

DN

Norwegian innfører drivstofftillegg på mellom 50 og 150 kroner fra og med 25. januar.
Nå følger SAS etter. I dag ble det kjent at SAS øker drivstofftilleggene sine med effekt fra 22. februar.
På intra-skandinaviske og europeiske ruter øker tillegget med 5 euro til totalt 200 danske kroner
per strekning, ifølge check-in.dk.

I Danmark øker tillegget med tre euro til totalt 90 kroner per strekning, mens det på
interkontinentale ruter holdes uendret på 857 kroner.
 
Re: SAS øker drivstofftillegg

Da kan man jo spørre seg igjen

Hvorfor denne store forskjellen på dette gebyret?? :D
 
Re: SAS øker drivstofftillegg

Ren gjetting, men vil vel tro det har litt med hvordan avtaler flyselskap har med oljeselskapene?
 
Re: SAS øker drivstofftillegg

Dette skulle vel være ca halvparten av det Norwegian valgte å lande på.
Ifølge analytikere i forrige uke kom det frem at Norwegian tok "overpris" på dette mens vi ser SAS legger seg på et "normalt" nivå

Hvorfor denne store forskjellen på dette gebyret??

Her er nok utgangspunktet ditt feil.

SAS øker sitt gebyr mens Norwegian innfører gebyret. Derav forskjellen.

Selv mener jeg at flyet må ha drivstoff for å rekke fra A til B. Dermed skulle kostnaden til dette være i billettprisen og ikke som et tillegg til prisen. Og det gjelder uansett hva selskapet heter.



Vidar
 
Re: SAS øker drivstofftillegg

Drivstoffavgiften har vært en del av "Skatter og avgifter" hos SAS lenge og beløpet har gått opp og ned hele tiden. Man får faktisk refundert drivstoffavgiften om man skal ha tilbake skatte og avgifter hos SAS, men man slipper å betale den når man kjøper bonusbilletter.
 
Re: SAS øker drivstofftillegg

Man får faktisk refundert drivstoffavgiften om man skal ha tilbake skatte og avgifter hos SAS,

I motsetning til Norwegian som nekter å gi tilbake drivstoffavgiften når man ikke bruker billetten

http://www.aftenposten.no/reise/nyheter/article3998308.ece
Reisende som ikke kan benytte seg av sin flybillett, kan kreve å få refundert de myndighetspålagte skattene og avgiftene, men ikke drivstofftillegget. SAS refunderer derimot også drivstofftillegget:
 
Re: SAS øker drivstofftillegg

Man kan jo diskutere drivstofftillegg opp og ned i mente (og det har vi vel også gjort). Som passasjer spiller det liten rolle hva man kaller dyret, om det er "avgift" eller "billettpris" for her hjemme vises alle priser inkl. alle pålagte avgifter. Der det kan spille noen rolle er ved refusjoner (SAS et godt forbilde) og bonusbilletter (SAS bra forbilde, KLM og BA dårlig forbilde). For bedriftskunder kan det i noen grad påvirke rabatter dersom avtalen er en rabatt på netto billettpris.

Grunnen til at denne avgiften har oppstått er (i tillegg til å kunne ta betalt for bonusseter) at det er enklere, billigere og raskere å endre en avgift enn å endre prisen på samtlige ruter i de store tunge prismatrisene som er distribuert rundt omkring.
 
Re: SAS øker drivstofftillegg

Man får faktisk refundert drivstoffavgiften om man skal ha tilbake skatte og avgifter hos SAS, men man slipper å betale den når man kjøper bonusbilletter.

Og nå ryktes det at det er slutt på refusjon av YQ fra 14. september iflg. en tråd på Flyertalk (annen kilde har jeg ikke).

Og det FlightDeck påpekte, påpekte også SAS i januar:
- Det som står i rubrikken «skatter og avgifter» kan du få refundert hvis du ikke benytter din billett, uansett om denne ikke er refunderbar. Et drivstofftillegg er ikke en offentlig avgift, men vil likevel bli refundert hos SAS, siden hele beløpet i dette elementet føres tilbake til det kortet som billetten er kjøpt med, sier informasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen.
:rolleyes:

Hvor lang tid tar det før YQ dukker opp på bonusbilletter også?
 
Re: SAS øker drivstofftillegg

Litt kjipt, men greit nok. Selv om egentlig burde dette vært inkludert i billettprisen fra dag 1, og dermed urefunderbar, så har det vært fint å tidligere endel av billetten når man ikke kunne dra. Men jeg skjønner grunnen til at man av praktiske grunner løser det på denne måten ved å ha det som en surcharge, selv om det i praksis for meg ikke spiller noen rolle da man her i landet uansett presenterer prisen med YQ inkludert
 
Re: SAS øker drivstofftillegg

Litt kjipt, men greit nok. Selv om egentlig burde dette vært inkludert i billettprisen fra dag 1, og dermed urefunderbar, så har det vært fint å tidligere endel av billetten når man ikke kunne dra. Men jeg skjønner grunnen til at man av praktiske grunner løser det på denne måten ved å ha det som en surcharge, selv om det i praksis for meg ikke spiller noen rolle da man her i landet uansett presenterer prisen med YQ inkludert

Når den nå engang er så integrert i billettprisen (dvs. non-refundable) burde den vært fullintegrert. For private spiller det ingen rolle, men de som har avtaler om rabatt på netto-pris m.v. så spiller det en rolle. Dvs. selskapet undergraver da evt. rabatter ved å trekke ting ut av grunnprisen og over på "avgifter".
 
Re: SAS øker drivstofftillegg

Jeg tenkte vel mer på om de refunderer hele YQ (fant ikke svar på det - mulig jeg ser dårlig...). For meg blir i så fall DY mer attraktivt for "langsiktige" bestillinger, der man bestiller en billett fordi prisen er lav, men uten at man er 100% sikker på å reise. Tapet ved å kansellere billetten (og ev. bestille en ny nærmere avgang) er minimalt, dersom billettprisen er lav og YQ refunderes.

Uansett tetter denne endringen et lite smutthull hos SAS, fordi det frem til nå ofte har vært billigere å kansellere en booking og bestille en ny billett, fremfor å endre en eksisterende booking (særlig etter at de doblet endringsgebyret). Vet ikke om dette var motivasjonen bak beslutningen, men det er i hvert fall en av konsekvensene.
 
Re: SAS øker drivstofftillegg

Ifølge check-in.dk øker sas drivstofftillegget på endel ruter og strekninger fra 14. desember.

På trods af aktuelt faldende priser på flybrændstof har SAS valgt for tredje gang i år og med virkning fra 14. december at hæve brændstoftillægget på billetter til indenrigsdestinationer samt skandinaviske og europæiske destinationer. På visse strækninger og billettyper øges brændstoftillægget med 40 procent.

Ut fra det jeg klarer å lese, så øker det jevnt over hele fjøla, med unntak av intercont, men nå er ikke jeg akkurat en kløpper på å lese slike ting.

Uansett er det totalprisen som gjelder, så da er ting mye det samme.

For min del er det i allefall prisen totalt for flyreisen som er avgjørende ved bestilling, så om sas velger å billedlig-gjøre hva drivstofftillegget utgjør av billettprisen så er det "fine by me".

E24.no
skriver at man kan vente en prisstigning på 2 - 5 % og det er vel det viktigste tallet her.

Ifølge det svenske nyhetsbyrået TT vil hevingen av drivstofftillegget gjøre billettene cirka 2-5 prosent dyrere totalt sett. Det blir dog ikke noe påslag på de aller billigste billettene, skriver TT.
 
Re: SAS øker drivstofftillegg

Hvorfor priser de i Euro når de betaler i dollar?
Ville det ikke vært mer naturlig da å prise i dollar?
 
Back
Top