SAS og utfasingen av MD-80 -> Og historien videre

LN-MOW

Flyklapper
Medlem
Fra en kilde i SAS har jeg fått denne informasjonen om utfasing av MD80:

MD-87
53340 LN-RMU planned out of traffic Mar28-2009
53011 SE-DIU planned out of traffic Jul01-2009
49607 SE-DIC planned out of traffic Aug01-2009
53336 OY-KHU planned out of traffic Aug31-2009
53337 LN-RMP planned out of traffic Sep30-2009
53010 SE-DIP planned out of traffic Oct31-2009

MD-82
49385 LN-ROR planned out of traffic Apr01-2009
49615 LN-ROY planned out of traffic Jul01-2009
53008 LN-ROM planned out of trafffic Aug01-2009
49909 LN-RMC planned out of trafic Jul01-2009
49424 LN-ROU planned out of traffic Dec01-2009
49555 LN-RMD planned out of traffic Dec15-2009
49437 LN-RLR planned out of traffic Feb28-2010
49421 LN-ROS planned out of traffic Apr01-2010

I tillegg er KBA og KBM identifisert som individene som skal ut av A340-flåten ..
 
Re: Utfasing MD-80

Triste greier. Har flydd masse med MD'ene til SAS og det ligger mange vellykkede turer med de!
 
Re: Utfasing MD-80

Ingen MD87 med i vinterprogrammet altså. Gjør et betydelig hogg i MD-flåten dette.
 
Re: Utfasing MD-80

MD-87 er vel den minst drivstoffeffektive i SAS-flåten i dag, og bare på en dag sparer vel selskapet noen hundre tusen kroner på å bruke bedre materiell.

Isolert sett er det trist at MD-maskinene fases ut, det er noe helt spesielt ved disse flotte flyene. Likevel er det forståelig at det er disse som står for tur når SAS skal effektivisere flåten.
 
Re: Utfasing MD-80

Noen av disse er det allerede bestemt skal skrotes. MD80-markedet er rimelig mettet nå, ser det ut som ....
 
Re: Utfasing MD-80

Vil bli savnet - samtidig som det er fornuftig å la de gå ut av flåten.
 
Re: Utfasing MD-80

MD-87 er vel den minst drivstoffeffektive i SAS-flåten i dag, og bare på en dag sparer vel selskapet noen hundre tusen kroner på å bruke bedre materiell.

Isolert sett er det trist at MD-maskinene fases ut, det er noe helt spesielt ved disse flotte flyene. Likevel er det forståelig at det er disse som står for tur når SAS skal effektivisere flåten.

Selv om de bruker mere drivstoff en andre fly så er de økonomisk gunstige å operere pga. lavere andre variable kostnader( vedlikehold,leasingkostnader etc etc)
Humoristisk så sies det jo at en litt eldre A320 er mere verdt som deler enn som fly, men MD desverre går rett på skarphaugen.
 
Re: Utfasing MD-80

Var med DIU for et par uger siden - det var "noget slidt" på invendig side. Men det er selvfølgeligt mindre vigtigt i forhold til brændstoføkonomi
 
Re: Utfasing MD-80

LN-ROR, Assur Viking, skal ut 1. april og er vel blant de absolutt eldste i SAS-flåten i dag med sine 24 år.

LN-ROR.jpg
 
Re: Utfasing MD-80

De kan da ikke skrote alle disse? Et eksemplar av en så viktig travhest i Norsk og Skandinavisk luftfarts historie, må da kunne havne på et eller attet luftfartsmuseum.
 
Re: Utfasing MD-80

Tar du den regningen?

Vi kan dele:D

De fikk jo lempet inn en Caravell bak mursteinene på Kjelsås (dog et mindre fly), så helt umulig er det vel ikke. Dersom noen av flyene uansett skal skrotes, er det ikke helt utenkelig at SAS gir bort et fly til dette formålet. Det har skjedd før!
 
Re: Utfasing MD-80

Dersom noen av flyene uansett skal skrotes, er det ikke helt utenkelig at SAS gir bort et fly til dette formålet. Det har skjedd før!

Selvsagt, og er sikkert en god ide, men problemet er fortsatt ikke løst. Det er fortsatt noen som må ta regningen det koster å ha flyet stående på et museum. Men mindre man skal la flyet stå ute i vær og vind uten noe vedlikehold så trengs det en sponsor som er villig til å ta disse kostnadene også.

Det å få et gammelt fly gratis kan fort vise seg å bli en dyr gave for mottakeren, litt på samme måte som å gi bort en "1-krones"-mobil;)
 
Re: Utfasing MD-80

At det gode og driftsikre MD80ère er på vej ud er sørgeligt men nødvendigt...Det er nok derfor at RMD og RMC kun har delvis SAS bemaling, forstået på den måde, at "Scandinavian" ikke er malet op igen..
----
Det er helt sikkert også nu at diskussionen om hvad der skal erstatte MD80 flåden tager fat...For det ved vi "armchair CEO`s" meget meget bedre end nogen anden. Men "hold your horses" boys and girls.....Der er ikke noget som er bestemt i den henseende..Personligt håber jeg beslutningen kunne træffes i STAR ALLIANCE således at der blev indkøbt de samme typer og måske en eller form for leasing STAR selskaber imellem..Det var jo det SAS og Swissair gjorde i sin tid med DC8
Hilsen
ole
 
Re: Utfasing MD-80

Ja folkens! Her forsvinner det mange gode minner.

Dvs. minnene består, men det som skapte minnene forsvinner....
 
Re: Utfasing MD-80

Fra en bekjent i STS fikk jeg følgende beskjed på lørdag: SAS skal operere 20 MD-80 i de nærmeste årene. For å klare dette, skal man skrote et visst antall fly for å fylle opp lagrene med brukbare komponenter for å holde liv i flåten.

Jeg har hørt rykter om at enda en 340 settes på bakken. Håper bare at det er kun et rykte.:o
 
Re: Utfasing MD-80

Fra en bekjent i STS fikk jeg følgende beskjed på lørdag: SAS skal operere 20 MD-80 i de nærmeste årene. For å klare dette, skal man skrote et visst antall fly for å fylle opp lagrene med brukbare komponenter for å holde liv i flåten.

Jeg har hørt rykter om at enda en 340 settes på bakken. Håper bare at det er kun et rykte.:o

det har kommet meg for øret opptil flere ganger.... da er det snakk om å komme ned på kritisk volum!

Håper snart de får litt dreis på ting, en ordentlig flåteplan og en større flybestilling snart.

Har SAS opsjoner hos airbus btw?
 
Re: Utfasing MD-80

Bilde er tatt for 9 år siden og er fra innlandspiren på OSL...
Det var tider det...
 

Attachments

  • hpqscan0018 (2).jpg
    hpqscan0018 (2).jpg
    41.9 KB · Views: 1,660
Back
Top