SAS og SEA SK937/938 når slutter den?

LN-AFG

ScanFlyer Gold
Medlem
SAS og SEA SK937/938 når slutter den?

Hei driver og planlegger en tur over dammen en gang på sommeren. Vet ikke helt om det blir Juni eller August enda.

Strever med å finne ut når SK937/938 slutter, for jeg vil helst fly SAS denne gangen. Noen som vet svaret? I tillegg nekter SAS egen hjemmeside å vise søk på Seattle. Widerøe vil kun sende deg med Continental via GEN, og det er ikke aktuelt. Å slippe styret med recheking av bagasje er ett must.

Ellers ser jeg Icelandair er ett alternativ nå. Meget billige billetter, men B757 hele veien frister ikke og Economy gir deg kun snacks og soft drinks. Noen som har prøve Icelandair hele veien til USA i kjip klasse?

Re: SAS og SEA SK937/938 når slutter den?

Og da var SK937 i gang igjen, etter lang pause. SE-RSC fikk æren ..

Andre turen min til Junaiten var med SK937, til The Julebord 2008. Og deler av bevismaterialet henger på sekken min.

941d24a77388c428d00f53ea79452238.jpg

En uke fra nå sitter jeg på samme flighten........

Jobber med været til dere ankommer ;) ser ut til 40% regn ved landing, men som vi sier her i Seattle: IF you don’t like the weather, wait 20 minutes !”

Har vasket gatene i Poulsbo - og dekket på M/F Coho :D

Det er jo litt historisk med at SAS kommer tilbake hit, faktisk litt forum historie også med sterk tilknytning til 2 av forumets medlemmer - broder EB (ikke helt ukjent her inne ;) ) og denne fyren…..vår flotte mor jobbet ombord på SK 937 den 11 September 1966 CPH - SEA.

11 September 1966 var den første gangen Seattle fikk en nonstop rute til Europa - senere har det blitt noen flere(tm) og en av dem var det min flotte kone som satte i gang (Air France til Paris).

Med kjæreste i Seattle og jobb i SAS i Oslo pendlet jeg en stund med SK 937 / 938 og har faktisk klart å sitte på alle Business Class setene på SAS sine 767-300 - noen må jo gjøre det, ja selv de merkelige lie flat rad 1 som blokkerte rad 2 har jeg klart å få med meg (selv om vi ansatte ALDRI skulle bli plassert der, men med en kjæreste som Account Manager i Seattle og det er en liten by (litt større enn Tønsberg)…

Jeg har også fløyet SK 938 SEA - ARN, når vi skulle gifte oss i Svartskog Kirke (Bryllup # 2 - Bryllup er morro så hvorfor bare ett ? :lol: ).

Velkommen tilbake !

Lenge var jo SAS eneste selskap som fløy mellom Seattle og Europa. Skjelner vel egentlig ikke helt hvorfor de kuttet ruten i sin tid…

Lenge var jo SAS eneste selskap som fløy mellom Seattle og Europa. Skjelner vel egentlig ikke helt hvorfor de kuttet ruten i sin tid…
Årsakene til at SAS la ned Seattle i 2009 var vel (etter det jeg kan huske).
1. Finanskrisen i 2008 som bidro til mindre businesstrafikk. SAS hadde vel storkontrakter med flere Seattle bedrifter.
2. SAS var da i alvorlige økonomisk krise og måtte gjøre dype kutt inkl kvitte seg med 2-3 stk A330/ A340 fly. CPH-DEL/DXB/SEA og ARN-BKK/PEK var det vel som ble kuttet på den tiden. Det var vel på den tiden (rundt 2008) at de virkelig store økonomiske problemene for SAS begynte å hope seg opp etter å ha ignorert dem og at de hadde fått større konkurranse spesielt fra LCC selskapene.
3. SAS var lenge alene sammen med Northwest (til LON og AMS) og British Airways (LON) til/fra Europa, men fikk de siste par årene før større konkurranse ved at Lufthansa, Air France (ga seg også rundt samme tid), Icelandair (+ kanskje et par til) begynte å fly på Seattle noe som gjorde at SAS ikke lengre var alene om transfertrafikken videre i Europa og dermed krasjer yielden på ruten. I tillegg hadde vel Northwest også begynt å fly på flere Europeiske destinasjoner fra Seattle.

Last edited:

Var det da DC-8-55 kom i 1966 at det ble mulig med nonstop CPH-SEA?
Det var vel for langt uten mellomlanding for -33 serien?

Det er jo litt historisk med at SAS kommer tilbake hit, faktisk litt forum historie også med sterk tilknytning til 2 av forumets medlemmer - broder EB (ikke helt ukjent her inne ;) ) og denne fyren…..vår flotte mor jobbet ombord på SK 937 den 11 September 1966 CPH - SEA.

11 September 1966 var den første gangen Seattle fikk en nonstop rute til Europa - senere har det blitt noen flere(tm) og en av dem var det min flotte kone som satte i gang (Air France til Paris).

Med kjæreste i Seattle og jobb i SAS i Oslo pendlet jeg en stund med SK 937 / 938 og har faktisk klart å sitte på alle Business Class setene på SAS sine 767-300 - noen må jo gjøre det, ja selv de merkelige lie flat rad 1 som blokkerte rad 2 har jeg klart å få med meg (selv om vi ansatte ALDRI skulle bli plassert der, men med en kjæreste som Account Manager i Seattle og det er en liten by (litt større enn Tønsberg)…

Jeg har også fløyet SK 938 SEA - ARN, når vi skulle gifte oss i Svartskog Kirke (Bryllup # 2 - Bryllup er morro så hvorfor bare ett ? :lol: ).

Velkommen tilbake !

Men har du fløyet BGO-SEA? For det har jeg :colgate:

Det stemmer det KnutW. Har kikket litt i boken til Åke Hall Luftens Vikingar og der er det beskrevet at CPH-SEA ble startet opp i 1966 i forbindelse med innfasing av DC-8-55. De hadde riktignok fått noen DC-8-55 året før som ble brukt på andre ruter.

Det stemmer det KnutW. Har kikket litt i boken til Åke Hall Luftens Vikingar og der er det beskrevet at CPH-SEA ble startet opp i 1966 i forbindelse med innfasing av DC-8-55. De hadde riktignok fått noen DC-8-55 året før som ble brukt på andre ruter.

Tror de bare fikk én -55 i 65, de to andre kom i februar og mars 66. SAS hadde ikke mer enn tre -55, de var bare «stop-gap» før -62 og -63 kom i hhv. 67 og 68.

Tror de bare fikk én -55 i 65, de to andre kom i februar og mars 66. SAS hadde ikke mer enn tre -55, de var bare «stop-gap» før -62 og -63 kom i hhv. 67 og 68.

Du har helt rett Knut. Den første kom i april 1965 og de to andre som du sier i henholdsvis februar og mars 1966.

Jobber med været til dere ankommer ;) ser ut til 40% regn ved landing, men som vi sier her i Seattle: IF you don’t like the weather, wait 20 minutes !”

Har vasket gatene i Poulsbo - og dekket på M/F Coho :D

On my way......

Men har du fløyet BGO-SEA? For det har jeg :colgate:

Ja og stikk i strid med LN-MOW’s tanker om SAS forretnings ideer om allt var styrt av Norske rederier (som vel har noe Bergens Skipsrederi i slekten) var endringen fra SJF til SEA som “mellom landing” på vei til Los Angeles en meget god forretning - ja Grønland er i skuddet akkurat nå, men CPH - SFJ eller SFJ - LAX var isolert sett ingen høydare rent inntekts messig.

Men selv i 1966 var CPH - SEA allerede en god butikk, en liten fly fabrikk oppe i gata her drev og bygget på noe som er litt mere enn et klokkeslett 07:47 :p

SAS hadde faktisk trafikk rettigheter SEA - LAX også, sikkert ikke de store mengdene av trafikk men betydelig mere (22 passasjerer mot 2 fra SFJ ;) ).

Back