• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SAS og passsasjerhandtering (splitta frå SAS-fly sneia borti anna fly)

Re: SAS og passsasjerhandtering (splitta frå SAS-fly sneia borti anna fly)

Reiseselskapet her, har kjøpt en tjeneste som ikke blir levert som den skal. Men igjen det er avtaler i kontrakten som regulerer slike ting. (irr, snag, uhell osv)

Betyr dette at, dersom det skulle være SAS-flyet som har gjort en feilbedømming og dermed ansvarlig for hendelsen, det er slik at SAS vil ha noe ansvar vis a vis passasjerene? Eller er det utelukkende charterselskapet som håndterer dette, og SAS evt kun vil stå til ansvar direkte vis a vis charterselskapet (og ikke sluttbrukeren/charterpassasjerene)?

Kjenner ikke kontrakten spesifikt - men ja, det er stor sannsynlighet for det er slik det skal håndheves. Noe som også er fornuftig, ettersom charterselskapet har lokal representasjon som kan håndtere det praktiske.

Betyr dette at, dersom det skulle være SAS-flyet som har gjort en feilbedømming og dermed ansvarlig for hendelsen, det er slik at SAS vil ha noe ansvar vis a vis passasjerene? Eller er det utelukkende charterselskapet som håndterer dette, og SAS evt kun vil stå til ansvar direkte vis a vis charterselskapet (og ikke sluttbrukeren/charterpassasjerene)?

Stort sett ja.
Reiseselskapet vil bistå sine kunder og ordne med hotell etc i slike tilfeller da de har personale på plass, lokale kunnskaper og ikke minst kontater og avtaler.
Men når det, som her, er SAS som er ansvarlig så er det nok SAS som står ansvarlig igjen ovenfor reiseselskapet.
Men jeg kjenner ikke kontraktene i detalj, så hvordan dette ordnes praktisk vet jeg ikke.
Men flyselskapet er ansvarlig fra passasjer er sjekket in til bagasjen er levert vil jeg tro i alle fall.

For å gå litt teoretisk inn i saken, så er det vel gjerne slik at passasjerene/kundene skal slippe å forholde seg til et utall antall selskaper underveis. Så om jeg da kjøper en pakkereise av Ving (eller et annet liknende selskap), så er det Ving jeg forholder meg til dersom noe uforutsett intreffer underveis. Dermed slipper jeg som kunde å finne frem til hvilket selskap jeg i øyeblikket skal forholde meg til, og så får Ving selv ordne med ting knyttet til sine leverandører.

Det ville blitt slitsomt å være charterkunde dersom kunden var nødt til å forholde seg til alle de forskjellige selskapene underveis i tilfelle eventualiteter. Det er tross alt det du har betalt reisearrangøren for å gjøre... :drink

Det ville blitt slitsomt å være charterkunde dersom kunden var nødt til å forholde seg til alle de forskjellige selskapene underveis i tilfelle eventualiteter. Det er tross alt det du har betalt reisearrangøren for å gjøre... :drink

Det er jeg enig i, og dette gjelder ikke bare for charterpassasjerer. Dette er en problemstilling som fra tid til annen dukker opp også for mer tradisjonelle flyselskaper som benytter outsourcing av diverse tjenester. For charterpassasjerene oppfatter jeg det som at man har en avtale med charterselskapet, og skal ikke være nødt til å forholde seg til busselskap X for transport til/fra hotell, flyselskap Y, handlingselskap Z osv.

Mitt spørsmål, som både MOW og SAS-Steward har svart godt på (og sannsynligvis så langt vi klarer å komme uten å se kontraktene), gikk på om underleverandøreren (SAS i dette tilfellet) ville bli stilt til ansvar for noe og i så fall overfor hvem. Det er jo ikke utenkelig at man kunne ha en kontrakt som spesifiserte at flyselskapet skulle ha ansvaret for å frakte passasjerene hjem/til bestemmelsesstedet ved irr, snag osv., men som MOW påpeker så er det vel som oftest hensiktsmessig at charterselskapet tar seg av dette all den tid de har lokal representasjon på stedet.

Det er jeg enig i, og dette gjelder ikke bare for charterpassasjerer. Dette er en problemstilling som fra tid til annen dukker opp også for mer tradisjonelle flyselskaper som benytter outsourcing av diverse tjenester. For charterpassasjerene oppfatter jeg det som at man har en avtale med charterselskapet, og skal ikke være nødt til å forholde seg til busselskap X for transport til/fra hotell, flyselskap Y, handlingselskap Z osv.

Mitt spørsmål, som både MOW og SAS-Steward har svart godt på (og sannsynligvis så langt vi klarer å komme uten å se kontraktene), gikk på om underleverandøreren (SAS i dette tilfellet) ville bli stilt til ansvar for noe og i så fall overfor hvem. Det er jo ikke utenkelig at man kunne ha en kontrakt som spesifiserte at flyselskapet skulle ha ansvaret for å frakte passasjerene hjem/til bestemmelsesstedet ved irr, snag osv., men som MOW påpeker så er det vel som oftest hensiktsmessig at charterselskapet tar seg av dette all den tid de har lokal representasjon på stedet.

Regningen ender vel i sidste ende hos den som har ansvaret for dette - uanset om det er charterselskabet der lægger pengene ud. Om det er ground-handling, lufthavnen, SAS eller måske i virkeligheden et af disse selskabers forsikringsselskaber er for såvidt uinteressant for pax. De bliver taget hånd om af charterselskabet (som reelt set også er den eneste part pax har købt noget af) og så fordeler de involverede parter regningen efterfølgende.

Det er helt klart også den bedste måde for pax - og det betyder at de får en hurtig og effektiv care når sådanne ting sker - uden at skulle tænke på selv at lægge penge ud og efterfølgende få dem refunderet.

Såvidt jeg ved er alle pax blevet taget godt hånd om i denne situation.

Back