• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SAS og NSFU - Not Suitable For Upgrade

GinTonic

ScanFlyer Silver
For litt siden leste jeg på Flyertalk at British Airways opererer med så kalte NSFU - Not Suitable For Upgrade merknader, hvor CAs og GAs kan sette merknader på passasjerer som oppfører seg dårlig overfor personal osv. Man mente til og med at BA kunne sette evigvarende merknader på notorisk kjipe passasjerer. Så da er det jo naturlig å spørre om hvorvidt det er kjent at SAS (eller andre) opererer med lignende merknader?

Har prøvet situationen....Men vi bruger tlf hos os...nemt og ligetil snakker med Gate agenten...
Mit sidst kendte eksempel fra faktisk en EBG, som krævede at blive upgradet via sit guldkort...Ville ikke bruge sine points...og brugte klasikkeren over dem alle:
"Er du klar over hvem jeg er og hvor meget jeg flyver med SAS ? "
Mit svar: Ja jeg ved hvem du er(det står jo på dit kort) og så er du helt sikkert også klar over hvorledes upgrade reglerne er...
Blev han upgradet,,,nej da...han beholdt sit sæde på 41E.
Hørte fra mine kolleger at vedkommende EBG kunde også førte sig frem i EBG lounge og gate både i CPH og BKK...
Hilsen Ole

Har aldri vært borte i NSFU-kommentaren (SFU-kommentar har jeg dog brukt mang en gang) -- men det er klart dårlig oppførsel -- potensielt en sikkerhetsrisiko, er blitt notert ned, men det har da ikke fulgt kunden utover den aktuelle reservasjonen.

Oppfører man seg særdeles dårlig, så blir det notert ned, og da er sjansen svært liten for oppgradering. Jeg mener vi har svært høy toleranse, men enkelte hendelser blir rapportert inn til blant andre kundeservice og Eurobonus. Det er ihvertfall en EBP som har mistet all status etter gjentatte alvorlige hendelser. I dagens sjekkinn-system for SAS så følger ikke interne beskjeder reservasjonen, men i Altéa så er de veldig tett koblet sammen og dermed vil tidligere beskjeder kunne sjekkes så lenge man har tilgang til reservasjonen. Men det finnes ingen permanent "NSFU"-register i SAS. Jeg har heller ikke hørt om andre selskaper som opererer med slikt, men at det finnes er nok mulig.

Uansett om dette stemmer eller ikke har man vel rett til innsyn i informasjoner og opplysninger lagret om en i en organisasjons datasystemer? (Ergo, man kan kreve det utlevert skriftlig?)

Jeg har en følelse av at en dansk dame og hennes gamle, syke mor i rullestol, muuuligens har blitt stemplet som NSFU, hvis dette var en praksis SAS hadde hatt, etter en episode på vei fra Oslo til New York i november.

Ombord i flyet, økonomiklasse, flippet det helt for datteren som krevde at både hun og moren ble sporenstreks oppgradert fra M til C. Flyet var forøvrig nesten helt full (broren min satt i C, der var det 100% fullt)
Årsak? Moren var så klein til beins og det var for dårlig plass bak i flyet. Kranglingen startet før avgang, og flyvertene var tydeligvis oppgitt over situasjonen. Krever noen ekstra plass så får de vel betale for det det koster?

Etter hvert kokte det nok litt over for kabinbesetningen, noe jeg forstår, for den voksne datteren var ikke særlig ydmyk eller imøtekommende. De fikk i alle fall ordnet to economy extra seter for datter og mor. Grei løsning, men jeg synes det var rimelig uforskammet oppførsel fra passasjerenes side.

Grei løsning, men jeg synes det var rimelig uforskammet oppførsel fra passasjerenes side.

Det er heldigvis ikke mange slike, men det er jevnlig enkelte som hisser seg opp. Både som reiser alene og som her som er ledsagere for andre. Ofte ender det som regel med oppgradering til politiet enn til c-klasse.

Back